Foot care education program for preschool aged children from the V4 countries

Organizacja finansująca:

Międzynarodowy Fundusz Wyszehradzki www.visegradfund.org

 

Program:

Visegrad Grants, grant nr: 22510071

 

Cel programu:

Dotacje wyszehradzkie wspierają partnerstwo między organizacjami pozarządowymi, organizacjami społeczeństwa obywatelskiego, instytucjami publicznymi, gminami, prywatnymi firmami, organizacjami non-profit, a także ośrodkami badawczymi i edukacyjnymi, które przyczyniają się do współpracy w regionie wyszehradzkim. Celem programu jest edukacja i budowanie potencjału, wzmacnianie sieci profesjonalnych instytucji edukacyjnych oraz wspieranie mobilności naukowców, nauczycieli i studentów w dzieleniu się najlepszymi praktykami.

 

Tytuł projektu:

Foot care education program for preschool aged children from the V4 countries.

 

Opis projektu:

Projekt obejmuje rozwój współpracy transgranicznej i wymianę doświadczeń partnerów w kwestii podnoszenia świadomości prozdrowotnej na temat dbałości o prawidłowe ukształtowanie stóp i dobór odpowiedniego obuwia u dzieci w okresie przedszkolnym. Zakłada się stworzenie i wdrożenie programu edukacyjnego dedykowanego dzieciom w wieku 3-6 lat, a także ich rodzicom/opiekunom i nauczycielom. Koncepcja jest całkowicie nowatorska, gdyż tego typu programu nie realizowano dotąd w wymienionych grupach społecznych, zwłaszcza w krajach partnerskich. Będzie to pierwszy program edukacyjny wykorzystujący zagadnienia z zakresu właściwego doboru obuwia dla wrażliwych, rozwijających się dziecięcych stóp. Zwrócenie uwagi na problemy stóp dzieci w każdym z krajów partnerskich, a także uwrażliwienie ich rodziców/opiekunów, nauczycieli, i całego społeczeństwa na potrzeby wynikające z tempa intensywnych zmian rozwojowych będzie stanowiło wartość dodaną projektu.

Program edukacyjny będzie zakładał stosowanie specjalnych, kreatywnych metod polisensorycznego oddziaływania, adresowanych do najmłodszych dzieci. Metody te będą angażowały układ proprioceptywny, a także zmysły dotyku, wzroku i słuchu. Innowacją będzie również wdrożenie nowych metod i form pracy, uwzględniających włączenie rodziców/opiekunów do zajęć, a także propozycje nowych pomysłów dla nauczycieli, w celu pobudzenia ich kreatywności i unowocześnienia pracy, co z pewnością przełoży się na poprawę w obszarze systemu edukacji. Wdrożenie działań profilaktycznych i edukacyjnych pozwoli w racjonalny sposób ograniczyć wydatkowanie na opiekę zdrowotną. Ponadto będzie stanowiło podstawę rozwoju właściwych relacji pomiędzy organizatorami opieki zdrowotnej, a jej odbiorcami na szczeblu krajowym, regionalnym i społeczności lokalnych. Będzie warunkiem skutecznej i efektywnej poprawy jakości życia dzieci, a w przyszłości dorosłych. Zajęcie się tym problemem na poziomie regionalnym jest ważne ze względu na konieczność poprawy zdrowotności stóp u dzieci we wszystkich krajach V4.

 

Cel projektu:

Celem projektu jest zwiększenie kompetencji rodziców/opiekunów i nauczycieli dzieci w wieku 3-6 lat (z Polski, Słowacji i Czech) w kwestii dbałości o prawidłowe stymulowanie rozwoju stóp i właściwy dobór obuwia dla dzieci, a także nauczenie dzieci ćwiczeń angażujących funkcje stóp.

 

Okres realizacji projektu:

01/09/2025–29/01/2027

 

Kwota dofinansowania:

15 000 EUR

 

Lider Projektu:

Instytut Fizjoterapii, Wydział Nauk o Zdrowiu i Psychologii, Collegium Medicum, Uniwersytet Rzeszowski

 

Partnerzy:

  1. Uniwersytet Preszowski w Preszowie https://www.unipo.sk/en/
  2. Uniwersytet Jana Evangelisty Purkyně w Usti nad Łabą https://www.ujep.cz/en/

 

Kierownik projektu:

dr hab. Ewa Puszczałowska-Lizis, prof. UR - Instytut Fizjoterapii, Wydział Nauk o Zdrowiu i Psychologii Collegium Medicum, Uniwersytet Rzeszowski

+48 882056555, epuszczalowska@ur.edu.pl

 

Projekt jest współfinansowany przez rządy Czech, Węgier, Polski i Słowacji za pośrednictwem Grantów Wyszehradzkich z Międzynarodowego Funduszu Wyszehradzkiego. Misją funduszu jest promowanie pomysłów na zrównoważoną współpracę regionalną w Europie Środkowej.