Katedra Pedagogiki Społecznej

Katedra Pedagogiki Społecznej

dr hab. Joanna Smyła, prof. UR – Kierownik

dr hab. Jadwiga Daszykowska-Tobiasz, prof. UR

dr hab. Piotr T. Nowakowski, prof. UR

dr Monika Badowska-Hodyr

dr Bernadeta Botwina

dr Agnieszka Długosz

dr Ewa Tłuczek-Tadla

 

Profil naukowo-badawczy Katedry

Zainteresowania naukowe pracowników Katedry Pedagogiki Społecznej koncentrują się głównie wokół zagadnień powiązanych z dyscyplinami naukowymi jak: pedagogika społeczna: analizują warunki życia, funkcjonowanie społeczności lokalnych oraz metody wspierania osób i rodzin w trudnych sytuacjach oraz polityka społeczna: analizują działania państwa i instytucji publicznych ukierunkowane na poprawę jakości życia, wyrównywanie szans i tworzenie systemów wsparcia społecznego. Indywidualne projekty badawcze obejmują między innymi: zjawiska i problemy społeczne, uwarunkowania jakości życia, społeczne aspekty szeroko rozumianej edukacji, także readaptacji i integracji społecznej. Inne tematy badawcze dotyczą: wielokulturowości i międzykulturowości, wybranych zagadnień aretologii, edukacji ustawicznej, ewaluacji w edukacji, współczesnych zagrożeń społecznych dla rozwoju i wychowania dzieci, młodzieży i dorosłych. Przedmiotem projektów badawczych podjętych przez pracowników Katedry w ostatnim czasie są również: funkcjonowanie człowieka w kontekście współczesnych przeobrażeń społeczeństwa i rodziny, zagrożeń przestrzeni społecznej w kontekście wykluczenia społecznego i marginalizacji; oddziaływanie pandemii COVID-19 na społeczeństwo oraz wojna w Ukrainie w kontekście edukacji i jakości życia.

 

Działalność dydaktyczna

Pracownicy Katedry Pedagogiki Społecznej prowadzą zajęcia dydaktyczne z następujących przedmiotów: pedagogika społeczna, diagnostyka społeczna, aksjologia w profilaktyce społecznej i edukacji, pedagogika ogólna, pedagogika pracy człowieka dorosłego, podstawy dydaktyki ogólnej, metodyka pracy z rodziną, pedeutologia, współczesne kierunki i nurty pedagogiczne, pedagogika penitencjarna, metodyka pracy pedagoga resocjalizacyjnego, wspomaganie rodziny zagrożonej wykluczeniem społecznym, profilaktyka samookaleczeń i samobójstw, ocenianie i ewaluacja procesu edukacyjnego oraz prowadzą seminaria dyplomowe i  magisterskie. W ramach działalności dydaktycznej realizują także staże, które zostały zrealizowane m.in. na Wydziale Nauk Pedagogicznych w Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie oraz na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Kolombo (Sri Lanka). Pracownicy dodatkowo inicjują wykłady gościnne dla studentów. Odbyły się dwa takie spotkania z udziałem dr Anuradhy Iddagody z University of Sri Jayewardenepura (Sri Lanka). Pracownicy zdobywają także doświadczenie dydaktyczne poprzez systematyczny udział w programach Erasmus+.

 

Działalność organizacyjna

W ramach działalności organizacyjnej na rzecz Instytutu Pedagogiki pracownicy Katedry pełnią szereg funkcji: sprawują opiekę nad kolejnymi rocznikami studentów, koordynują i nadzorują praktyki studenckie, a także aktywnie uczestniczą w pracach redakcyjnych m.in. Rocznika Instytutu Pedagogiki „Kultura – Przemiany – Edukacja” oraz Rady Programowo-Naukowej Kwartalnika Ministerstwa Sprawiedliwości „PROBACJA”. Ponadto są członkami redakcji czasopism polskich i zagranicznych oraz recenzentami artykułów w pismach naukowych i prac naukowych w postępowaniach awansowych, członkami komitetów organizacyjnych konferencji w tym przygotowywanych przez Katedrę Pedagogiki Społecznej. Pracownicy podejmują również bieżące działania organizacyjne wspierające funkcjonowanie Instytutu Pedagogiki.

Opieka nad organizacjami studenckimi

Przy Katedrze Pedagogiki Społecznej działa Studenckie Penitencjarne Koło Naukowe. Koło skupia się na działaniach wspierających proces readaptacji i reintegracji społecznej. Ważnym elementem aktywności Koła jest poznawanie nowoczesnych metod i sposobów skutecznej resocjalizacji w warunkach izolacji więziennej, prowadzenie badań naukowych dotyczących problematyki penitencjarnej oraz ich praktyczne wykorzystanie w kontekście procesu readaptacji i reintegracji społecznej.

 

Współpraca z otoczeniem społeczno-gospodarczym

Pracownicy Katedry Pedagogiki Społecznej prowadzą współpracę z instytucjami edukacyjnymi, społecznymi i resocjalizacyjnymi, ośrodkami readaptacji społecznej, dostosowując działania do potrzeb środowiska lokalnego. Utrzymują również kontakty ze szkołami, placówkami opiekuńczo-wychowawczymi i instytucjami pomocy społecznej w obszarach edukacji, działań społecznych oraz pracy z rodziną. Pracownicy Katedry uczestniczą w dyskursie społecznym upowszechniając wyniki badań i dobre praktyki społeczne. Istotnym elementem aktywności środowiskowej jest również zaangażowanie członków Katedry w działalność stowarzyszeń naukowych. Pracownicy są członkami m.in. Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, Polskiego Towarzystwa Penitencjarnego, Polskiego Towarzystwa Suicydologicznego, Polskiego Towarzystwa Kryminologicznego im. prof. Stanisława Batawii oraz Polskiego Towarzystwa Ewaluacyjnego, co znacząco wzmacnia współpracę z krajowym środowiskiem naukowym i praktykami.

 

Organizacja/współorganizacja konferencji/sympozjów naukowych

Do ważniejszych przedsięwzięć naukowych, które organizowali lub współorganizowali pracownicy Katedry Pedagogiki Społecznej należą m.in.:

·         International Academic Conference on Social Problems: 1st edition, Vytautas Magnus University (Faculty of Catholic Theology), Rzeszów University (Faculty of Pedagogy), Kowno (Litwa), 26 kwietnia 2019 r.

·         International Academic Conference on Social Problems: 2nd edition, Ilia State University (Tbilisi, Gruzja), Rzeszów University (Faculty of Pedagogy), Tbilisi (Gruzja), 10 czerwca 2019 r.

·         International Academic Conference on Social Problems: 3nd edition (on-line), School of Education, Universiti Utara Malaysia (Sintok, Malezja) & Institute of Pedagogy, Rzeszów University (Polska), 2 czerwca 2021r.

·         International Academic Conference on Social Problems: 4th edition (on-line), Faculty of Education, The University of Colombo (Sri Lanka), Institute of Pedagogy, Rzeszów University (Poland) & Institute of Postgraduate Studies (Poland), 20 stycznia 2022 r.

·         VIII Międzynarodowa Konferencja Naukowa z zakresu edukacji globalnej, pt. „Dziecko i dzieciństwo w sytuacji zagrożenia kryzysem – kontekst wojny”, Organizatorzy: Katedra Pedagogiki Społecznej, Instytut Pedagogiki, Wydział Nauk Pedagogicznych, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie; Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Rzeszowskiego 30 maja 2023 r.

·         Organizacja w dniu 9 listopada 2023 r. Międzynarodowej Konferencji (online) pod nazwą: “Global Pulse of Interdisciplinary Research – 2023”. Organizatorzy: Rzeszów University, Faculty of Pedagogy (Poland), University of Sri Jayewardenepura (Sri Lanka).

·         I Międzynarodowa Konferencja Naukowa. Wyzwania i konteksty pedagogiki społecznej, pod hasłem „Społeczne uwarunkowania kondycji psychicznej dzieci i młodzieży”, Rzeszów, 5 czerwca 2024 r.

·         II Konferencja i Szkoła Pedeutologiczna pt. „Nauczyciel jako współkreator przemian szkoły”, Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów, 22-23 listopada 2024 r.

 

·         V Jubileuszowa Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Edukacja wobec wyzwań i zadań współczesności i przyszłości. Współpraca ponad granicami - edukacja mostem do globalnych rozwiązań”, Konferencja została zorganizowana w ramach projektu dofinansowanego ze środków budżetu państwa, przyznawanych przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach programu „Doskonała Nauka II”. Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów 24-26 września 2025 r.