Zakład Dydaktyki Ogólnej

Zakład Dydaktyki Ogólnej

dr Waldemar Lib – kierownik

dr hab. Wojciech Walat, prof. UR

dr Bożena Maj-Tatsis

dr Marta Pytlak

dr Tomasz Warzocha

 

Zakład Dydaktyki Ogólnej jest jednostką naukowo-dydaktyczną, która funkcjonuje od 1 października 2014 roku pod różnymi nazwami. W latach 2014–2020 był to Zakład Dydaktyki Ogólnej i Systemów Edukacyjnych, od 2021 do 2024 Zakład Edukacji Nauczycieli. Od 1 października 2024 roku jednostka funkcjonuje pod aktualną nazwą.

 

Profil naukowo-badawczy

Ogólny profil badań realizowanych przez pracowników zakładu ukierunkowany jest na poszukiwanie teoretycznych i praktycznych rozwiązań problemów funkcjonowania nauczycieli w edukacji formalnej i nieformalnej w wymiarach: aksjologicznym, dydaktycznym, psychofizycznym, organizacyjnym i technologicznym.

Szczegółowe obszary badawcze obejmują:

  • ­kształcenie nauczycieli matematyki na poziomie edukacji przedszkolnej, wczesnoszkolnej, szkoły podstawowej i średniej (dr Bożena Maj-Tasis i dr Marta Pytlak);
  • ­twórczość w matematyce i twórcze aktywności matematyczne; realistyczne nauczanie matematyki; rozumowanie matematyczne uczniów w edukacji wczesnoszkolnej (dr Bożena Maj-Tatsis);
  • ­rolę intuicji w kształtowaniu się wiedzy matematycznej (geometrycznej) ucznia; myślenie algebraiczne ucznia oraz umiejętność uogólniania na poziomie edukacji wczesnoszkolnej i szkoły podstawowej (dr Marta Pytlak);
  • ­analizy komparatystyczne systemów edukacji w Polsce i na świecie; teoretyczne i metodologiczne podstawy projektowania i opracowywania opracowań metodycznych; zasób i pragmatykę słownictwa technicznego i informatycznego uczniów szkół ogólnokształcących oraz specjalistycznego uczniów szkół zawodowych (dr Waldemar Lib);
  • analizy poziomu kompetencji społecznych nauczycieli akademickich i studentów w kontekście nowych technologii; wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań informatycznych stosowanych w dydaktyce szkoły wyższej; wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w pracy zawodowej nauczycieli i przyszłych nauczycieli; komparatystykę systemów edukacyjnych krajów romańskich - w sposób szczególny związanych z językiem hiszpańskim (dr inż. Tomasz Warzocha);
  • ­teorię i praktykę projektowania i optymalizacji podręczników szkolnych, ćwiczeń multimedialnych, komputerowych generatorów testów, tekstów dydaktycznych sterujących indywidualnym uczeniem się; teorię i praktykę architektonicznej przestrzeni edukacyjnej obiektów oświatowych; dydaktyczne problemy funkcjonowania wirtualnej przestrzeni edukacyjnej; studia komparatystyczne współczesnych systemów edukacyjnych: Polska – Europa – Świat (dr hab. Wojciech Walat, prof. UR).

 

Działalność dydaktyczna

Prowadzenie zajęć z zakresu:

  • ­podstaw dydaktyki ogólnej i teoretycznych podstaw kształcenia;
  • ­teoretycznych podstaw (na poziomie edukacji wczesnoszkolnej): informatyki, matematyki, techniki i technologii informacyjnych;
  • ­metodyki: edukacji informatycznej, edukacji matematycznej i edukacji technicznej;
  • ­współczesnych systemów edukacyjnych (w tym z elementami edukacji integracyjnej i inkluzyjnej);
  • seminariów licencjackich i magisterskich.

         Pracownicy zakładu opracowali trzy podręczniki akademickie:

  • ­Lib W., Walat W. (red.), Teoretyczne podstawy kształcenia ogólnego. Podręcznik dla studentów i przyszłych nauczycieli. Wyd. UR, Rzeszów 2021, ss. 255. ISBN 978-83-7996-900-5.
  • ­Lib W., Walat W., Warchoł T. (red.), Edukacja techniczna w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej. Cz. 1, Podstawy techniki: podręcznik dla studentów i nauczycieli. Wyd. Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów 2025, ss. 148, p-ISBN: 978-83-8277-227-2.
  • ­Lib W., Walat W., Warchoł T. (red.), Edukacja techniczna w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej. Cz. 2, Metodyka edukacji technicznej: podręcznik dla studentów i nauczycieli. Wyd. Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów, ss. 2025, 212, p-ISBN: 978-83-8277-228-9.

 

Działalność organizacyjna i naukowa

­    Redagowanie czasopisma naukowego (aktualna lista MEiN 20pkt.): Journal of Education, Technology and Computer Science (od 2010 roku) (https://journals.ur.edu.pl/jetacomps). Redaktorem naczelnym jest dr hab. Wojciech Walat, prof. UR, a zastępcą i jednocześnie sekretarzem redakcji dr Waldemar Lib.

­    Redagowanie czasopisma naukowego (aktualna lista MEiN 40pkt.): Didacticka Mathematicae, wydawanego wspólnie z wspólnie z Polskim Towarzystwem Matematycznym. czasopismo powstało 1982 roku, a redaktor naczelną od 2021 roku jest dr Bożena Maj-Tasis (https://wydawnictwa.ptm.org.pl/index.php/didactica-mathematicae/about).

 

Współpraca z otoczeniem społeczno-gospodarczym

Pracownicy Zakładu Dydaktyki Ogólnej czynnie współpracują z krajowymi oraz zagranicznymi interesariuszami:

- Alicante Training CL, Hiszpania;

- Warszawski Instytut Bankowości;

- Niepubliczną Szkołą Podstawową „Kraina Uśmiechu” z siedzibą w Rzeszowie;

- Szkoła Podstawowa nr 1. w Rzeszowie;

- Niepublicznym Przedszkolem ,,Wesołe Promyczki” z siedzibą w Boguchwale;

- Zespół Szkół w Kielanówce

 

Opieka nad organizacjami studenckimi

­    Prowadzenie studenckiego Koła Naukowego: EduPower – Młodzi Odkrywcy Nauki, od 2025 roku. Opiekunami koła są; dr Waldemar Lib, dr hab. Wojciech Walat, prof. UR.

­    Opieka nad przygotowaniem prac studenckich do udziału w corocznej „Międzynarodowej Konferencji dla Studentów, Przyszłych Nauczycieli – Olimpiada Techniczna w Pilzeniu” (The International Student Conference of Future Teachers – Technologies Contest Pilsen), której organizatorem jest Zachodnio Czeski Uniwersytet w Pilseniu (University of West Bohemia in Pilsen) (Rep. Czeska), od 2010 roku (https://olympiadatechniky.cz/).

 

Organizacja/współorganizacja konferencji/sympozjów naukowych

Organizowanie corocznej międzynarodowej konferencja naukowa „Edukacja – Technika –Informatyka”, od 2003 roku (https://www.konferencjaeti.ur.edu.pl/index.html).

Organizowanie stałych seminariów doktorskich, pt. Funkcjonowanie procesów dydaktycznych w systemach edukacji formalnej i nieformalnej, od 2016 roku (https://www.ur.edu.pl/pl/125199).