Sylwetka absolwenta

Absolwent kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, jednolite studia magisterskie posiada wykształcenie wyższe z zakresu nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika. Uzyskuje tytuł zawodowy magister. Jest przygotowany merytorycznie i metodycznie do wykonywania zawodu nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej. Zdobywa kwalifikacje do wykonywania wymienionego zawodu.
Absolwent jednolitych studiów magisterskich na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna  uzyskuje kwalifikacje do pełnienia roli zawodowej nauczyciela przedszkola, oddziału przedszkolnego, punktu i zespołu wychowania przedszkolnego oraz nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej.
 
Absolwent zdobywa wiedzę dotyczącą:
-       Rozwoju człowieka, przebiegu procesu wychowania, uczenia się i nauczania;
-       Uwarunkowań integralnego rozwoju dziecka;
-       Głównych środowisk wychowawczych i ich specyfiki;
-       Metodyki wykonywania zadań w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej;
-       Innowacji pedagogicznych w obszarze wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej;
-       Zróżnicowanych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci lub uczniów w okresie przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym;
-       Projektowania i prowadzenia działań diagnostycznych uwzględniających specyfikę funkcjonowania dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym;
-       Funkcji i zadań nauczyciela przedszkola i wczesnej edukacji;
-       Procesów komunikacji społecznej oraz ich prawidłowości i zakłóceń;
-       Współczesnych interdyscyplinarnych badań nad dzieciństwem.
 
Absolwent kształtuje umiejętności:
-       Rozpoznawania potrzeb, możliwości i uzdolnień dzieci lub uczniów;
-       Planowania, realizowania i oceniania programów kształcenia i wychowania;
-       Organizowania środowiska uczenia się i nauczania, z uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci lub uczniów oraz grupy;
-       Dobierania metod adekwatnie do celów wychowania i kształcenia;
-       Wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnej w realizacji zadań dydaktycznych;
-       Rozwijania kompetencji kluczowych dzieci lub uczniów;
-       Animowania zespołowych działań edukacyjnych dzieci lub uczniów;
-       Oceniania i udzielania informacji zwrotnych uczestnikom procesu edukacji;
-       Pracy w środowiskach zróżnicowanych pod względem kulturowym;
-       Współpracy z rodzicami dziecka lub ucznia oraz ze specjalistami, w tym psychologiem, logopedą, pedagogiem, lekarzem;
-       Rozróżniania orientacji metodologicznych i prowadzenia badań naukowych.
 
Absolwent nabywa kompetencje społeczne do:
-       Posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej;
-       Budowania relacji społecznych opartych na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu edukacji;
-       Pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról;
-       Porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej;
-       Rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego oraz podejmowania współpracy na rzecz dobra dzieci lub uczniów i tych środowisk;
-       Wprowadzania dzieci lub uczniów w świat wartości;
-       Projektowania działań zmierzających do rozwoju przedszkola lub szkoły.