dr Marta Pytlak
- Jednostka:
Instytut Pedagigiki - Budynek: B1
- Pokój: 22
- Nr telefonu: 178721881
- Email: [email protected]
- ORCID: 0000-0002-8100-6521
- Konsultacje: wtorek 11:15-12:00 370 A0, środa 12:45-13:30 22 B2
Informacje
Zainteresowania badawcze:
- Kształcenie nauczycieli matematyki na poziomie szkoły podstawowej i ponadpodstawowej oraz kształcenie nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej
- Rola intuicji w kształtowaniu się wiedzy matematycznej (geometrycznej) ucznia
- Myślenie algebraiczne ucznia oraz umiejętność uogólniania na poziomie edukacji wczesnoszkolnej i szkoły podstawowej
Publikacje
- Jedno zadanie - różne rozwiązania W: Współczesne problemy nauczania matematyki. 9 / redaktor naukowy Edyta Juskowiak. Poznań, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu: 2023, S. 105-117
- [współaut.] Maj-Tatsis B Intuitions of 5-6-year-old children related to measure sense and measurement W: Proceedings of the Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, 2-7 February 2022, Bozen-Bolzano Italy, 2022 / Ed.: Jeremy Hodgen, Eirini Geraniou, Giorgio Bolondi, Federica Ferretti. Bozen-Bolzano, Free University of Bozen-Bolzano: 2022, 2250-2257
- Budujemy domek - uczniowie klasy trzeciej szkoły podstawowej rozmawiają o geometrii W: Zdolności i uzdolnienia dziecka na pierwszym etapie edukacyjnym : teoria - badania - innowacyjne rozwiązania pedagogiczne / redakcja naukowa Anna Badora, Ewelina Szlachta. Lublin, Wydawnictwo Muzyczne Polihymnia Sp. z o.o.: 2022, S. 171-187
- One task - different solutions W: Critical thinking practices in mathematics education and beyond / red. nauk. Bożena Maj-Tatsis, Konstantinos Tatsis. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2022, S. 204-214
- [współaut.] Maj-Tatsis B Young children's intuitive understanding of measure sense and measurement W: International Symposium Elementary Mathematics Teaching : Broadening experiences in elementary school mathematics / eds Jarmila Novotná Hana Moraová. Prague, Nakladatelství Karolinum: 2021, S. 338-348
- Student's creative thinking during solving algebraic tasks W: Critical Thinking in Mathematics: Perspectives and Challenges / red. nauk. Bożena Maj-Tatsis, Konstantinos Tatsis. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2021, S. 192-203
- [współaut.] Maj-Tatsis B Students' approaches while solving a non-typical geometrical problem. - Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Mathematicae Pertinentia, 2020, Vol. 12, s. 197-210
- Czy nauczanie szkolne sprzyja rozwojowi kreatywności? W: Współczesne problemy nauczania matematyki. 8 / redaktorzy naczelni Edyta Juskowiak, Henryk Kąkol. Bielsko-Biała, Fundacja "Matematyka dla wszystkich": 2020, S. 73-86
- Strategies used by the first grade of primary school students during the work on a geometric task concerning arranging the plane W: International Symposium Elementary Mathematics Teaching : Opportunities in Learning and Teaching Elementary Mathematics / eds Jarmila Novotná Hana Moraová. Prague, Charles University: 2019, S. 334-343
- [współaut.] Maj-Tatsis B Contemporary Mathematics Education - CME'18. - Didactica Mathematicae, 2018, Vol. 40, s. 153-158
- Does school education enhance the development of creativity? W: Mathematics in the Real World / eds. Bożena Maj-Tatsis, Konstantinos Tatsis, Ewa Swoboda. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2018, S. 110-111
- Przykład zadania arytmetycznego pozwalającego rozwijać myślenie kreatywne uczniów trzeciej klasy szkoły podstawwowej W: Współczesne problemy nauczania matematyki. 7 / red. nacz. Henryk Kąkol. Bielsko-Biała, Fundacja "Matematyka dla wszystkich": 2018, S. 59-71
- [współaut.] Swoboda E The impact of the prototypical images on the formal understanding of geometric concepts. - Didactica Mathematicae, 2017, Vol. 39, s. 71-100
- The first grade student from primary school create geometric puzzle. - Studia Scientifica Facultatis Paedagogicae Universitas Catholica Ružomberok, 2016, R. 15, nr 4, s. 194-203
- [współaut.] Maj-Tatsis B, Swoboda E Inquiry based mathematical education / editors Bożena Maj-Tatsis, Marta Pytlak, Ewa Swoboda. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2016, 282 s.
- An arithmetic task developing third grade students' creative thinking W: Inquiry based mathematical education / editors Bożena Maj-Tatsis, Marta Pytlak, Ewa Swoboda. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2016, S. 127-136
- [współaut.] Tatsis K, Maj-Tatsis B, Swoboda E VET guidelines report. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2015, 44 s.
- Learning geometry through paper : based experiences W: CERME9 : proceedings of the Ninth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education / editors Konrad Krainer, Nad'a Vondrová. Prague, Charles University in Prague, Faculty of Education and ERME: 2015, S. 571-577
- Which number is incorrect? - the ability to perceive the relationship in a numerical sequence by 8-9 year old students W: Developing mathematical language and reasoning : nInternational Symposium Elementary Maths Teaching, SEMT 2015 : proceedings / edited by Jarmila Novotná, Hana Moraová. Prague, Charles University, Faculty of Education: 2015, S. 275-284
- [współaut.] Juskowiak E Children's Mathematical Education. - Didactica Mathematicae, 2014, T. 36, s. 157-163
- The ability of perceiving the relationship in a numerical sequence by 9-10 years old students. - Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Facultas Paedagogica. Mathematica., 2014, T. 9, s. 212-216
- Communication in the mathematics classroom / editor Marta Pytlak. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2014, 293 s.
- [współaut.] Maj-Tatsis B, Swoboda E Autorefleksja jako metoda pogłębiania wiedzy matematycznej przyszłych nauczycieli matematyki W: Współczesne problemy nauczania matematyki / red. nacz. Henryk Kąkol. Bielsko-Biała, SNM "Forum Dydaktyków Matematyki": 2014
- Is it a cube net? - 3rd grade students talking about geometry W: Communication in the mathematics classroom / ed. Marta Pytlak. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2014, S. 99-107
- Wprowadzenie w świat geometrii trójwymiarowej uczniów klasy III W: Współczesne problemy nauczania matematyki / red. nacz. Henryk Kąkol. Bielsko-Biała, SNM "Forum Dydaktyków Matematyki": 2014, S. 107-122
- Geometrical aspects of generalization W: Proceedings of the Eight Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME 8) / ed. B. Ubuz, C. Haser, M. A. Mariotti. Ankara, Middle East Technical University: 2013, S. 729-730
- Playing with three-dimensional geometry in the 3rd class of primary school W: Tasks and tools in elementary mathematics / ed. Jarmila Novotná and Hana Moraová. Prague, Charles University, Faculty of Education: 2013, S. 264-272
- Building the web of cognitive connections in the environment of mathematical regularity. - Didactica Mathematicae, 2012, T. 34, s. 85-100
- Students working on regularities : a case study from Poland W: Generalization in mathematics at all educational levels / ed. Bożena Maj-Tatsis, Konstantinos Tatsis. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2012, S. 215-233
- [współaut.] Rowland T, Swoboda E Proceedings of the Seventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2011, 3011 s.
- Algebraic reasonings among primary school 4th grade pupilsA W: Proceedings of the Seventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2011, S. 532-541
- Early algebraic reasoning - discovering regularities on the primary school level W: The mathematical knowledge need for teaching in elementary school : proceedings of SEMT'11, Prague, Charles University / ed by J. Novotna, H. Moraova. Prague, Charles University: 2011, S. 283-290
- The social character of learning via building individual cognitive webs W: Motivation via natural differentiation in mathematics / eds. Możena Maj, Ewa Swoboda, Konstatinos Tatsis. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2010, S. 117-128
- [współaut.] Maj-Tatsis B, Swoboda E Supporting independent thinking through mathematical education / ed. Bożena Maj, Marta Pytlak, Ewa Swoboda. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2008, 252 s.
- Connections - as a fundamental element to constructing mathematical knowledge (exemplify of one pre-algebra task) W: Supporting independent thinking through mathematical education / ed. Bożena Maj, Marta Pytlak, Ewa Swoboda. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2008, S. 68-75
- Patterns, discovering the regularities, generalization and algebraic thinking W: Teaching mathematics : innovation, new trends, research : proceedings from the XVth SLOVAK-CZECH-POLISH MATHEMATICAL SCHOOL in Spişské Podhradie, Slovakia, 2008 / ed. Martin Billich, Martin Papčo, Zdenko Takač. Ružomberok, Catholic University in Ružomberok: 2008, S. 235-244
- The role of interaction between students in process of discovering the regularity. - Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Seria Matematyka, 2007, Vol. 12, s. 367-373
- Uczniowie szkoły podstawowej dostrzegaja trudności. - Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego. Seria 5, Dydaktyka Matematyki, 2006, Z. 29, s. 115-150
- [współaut.] Jagoda E, Swoboda E, Turnau S [et al.] Trójkąt epistemologiczny w badaniu tworzenia się wiedzy matematycznej. - Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego. Seria 5, Dydaktyka Matematyki, 2004, Z. 27, s. 93-125