Dr Anna Gagat Matuła
- Jednostka:
Instytut Pedagogiki - Budynek: B1
- Pokój: 118
- Nr telefonu: (17)8721832
- Email: [email protected]
- ORCID: 0000-0002-9349-5924
- Konsultacje dla studentów: Poniedziałek godz 8.15-9.45 tydzień A, godz 11.15-12.45, tydz. B
Informacje
Psycholog (specjalność kliniczna), psycholog sądowy, pedagog specjalny (oligofrenopedagog, tyflopedagog), logopeda, statystyk, pedagog wczesnoszkolny, mediator rodzinny w sprawach sądowych, psychoterapeuta poznawczo-behawioralny, terapeuta integracja sensoryczna, biofeedback, trening umiejętności społecznych (TUS), Hallwick, Weroniki Sherborne. Posiada kwalifikacje z terapii pedagogicznej. Ukończyła 4 letnie całościowe szkolenie z psychoterapii ( nurt psychoanalityczny, psychodynamiczny) organizowany przez Oddział Leczenia Zaburzeń Osobowości i Nerwic przy Szpitalu Klinicznym im. dr J. Babińskiego w Krakowie atestowany przez Sekcję Naukową Psychoterapii Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego. Praktyk z wieloletnim doświadczeniem, była członkiem zespołu diagnostyczno – terapeutycznego w Specjalistycznej Poradni dla Osób z Autyzmem Dziecięcym. Zainteresowania naukowe Metodologia badań jakościowych i ilościowych, statystyka, psychometria. Stres, zasoby osobiste i funkcjonowanie rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością, zwłaszcza doświadczającej migracji. Kondycja psychiczna, społeczno-ekonomiczna i wiedza finansowa rodziców dzieci i młodzieży z autyzmem, szczególnie w okresie pandemii. Terapia, edukacja i wsparcie osób z autyzmem. Praca naukowa Zainteresowania naukowe mają odzwierciedlenie w pracy badawczej. Dorobek naukowy od obrony dysertacji doktorskiej (2015 rok) obejmuje ponad 50 publikacji, w tym 2 monografie autorskie, 2 monografie pod redakcją (1 współredaktor), 17 artykułów naukowych (9 autorskich oraz 9 współautorskich) oraz 12 rozdziałów w recenzowanych pracach monograficznych (5 autorskich oraz 8 współautorskich), 6 artykułów w publikacjach pokonferencyjnych indeksowanych w Scopus i Web of Science. Obecnie są to wysko puntowane publikacje min. w czasopiśmie Research in Developmental Disabilities, wydawnictwa Elsevier, Impact Factor 3, 200 za 100 pt. z listy MEiN, w czasopiśmie Energies, Impact Factor 3,000 za 140 pt. z listy MEiN, w czasopiśmie Risks, Impact Factor 1,400 za 70 pt z listy MEiN, a także w innych czasopismach ( Young Consumer, Fides et Radio, Lubelski rocznik Pedagogiczny, Niepełnosprawność i Rehabilitacja) za 70 pt z listy MEiN. Obecnie pełni funkcję redaktora w Special Issues: Health, quality of life, education and socioeconomic situation of people with disabilities during the SARS CoV 2 pandemic w prestiżowym czasopiśmie International Journal of Environmental Research and Public Health ( Impact Factor 3,39, 140 pt. z listy MEiN). The Risk of Deterioration of Financial Conditions in the Functioning of People with Disabilities due to the Pandemic” w czasopiśmie Risks (Impact Factor 1,400, 70 pt. z listy MEiN). Wybrane nagrody za pracę naukową Za pracę naukową uzyskała czterokrotnie w trakcie studiów doktoranckich stypendium Rektora dla najlepszego doktoranta wydziału, stypendium doktoranckie dla najlepszych doktorantów, stypendium dla doktorantów: „Funduszu dotacji projakościowej”, a także stypendium Prezydenta dla wybitnie zdolnych doktorantów. Rozprawa doktorska pt. „Funkcjonowanie systemu rodziny czasowo niepełnej z powodu migracji w percepcji młodzieży z mózgowym porażeniem dziecięcym”, której promotorem była prof. zw. dr hab. Maria Chodkowska została obroniona z wyróżnieniem decyzją Rady Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie. Stypendium Ministra Edukacji i Nauki dla wybitnych młodych naukowców (2022-2025) Nagroda Rektora za znaczące osiągnięcia naukowe i wysoko punktowane publikacje w dziedzinie pedagogika i psychologia w 2021 roku Nagroda Rektora za znaczące osiągnięcia naukowe i wysoko punktowane publikacje w dziedzinie pedagogika i psychologia w 2022, 2023, 2024 roku Za działalność naukowo-badawczą otrzymała nagrody międzynarodowe: Najlepsza praca badawcza Best Paper Award 2017, Title:” Social Support and Quality of Life of Youth Suffering from Cerebral Palsy Temporarily Orphaned Due to Emigration of a Parent” (Sydney, Australia 2017). Najlepszy artykuł Best Pepar Award 2019, Title: „Social communication and addiction to computer games among adolescents with Asperger Syndrome”, – Global Addiction Medicine and Behavioral Health , London 2019. Obecnie realizowane projekty naukowe Międzynarodowy projekt „The Autistic School Staff Project ” III etap. Koordynator Dr Rebecca Wood Senior Lecturer in Special Education, University of East London. Zespoły : Dr Laura Crane, Associate Professor, University College London; Professor Francesca Happé CBE, FBA FMedSci, Professor of Cognitive Neuroscience, King’s College London Dr Damian Milton, Lecturer in Intellectual and Developmental Disabilities, University of Kent. Dr Anna Gagat- Matuła pełni funkcję koordynatora badań prowadzonych w Polsce. Finansowanie: Funded by John and Lorna Wing Foundation. Czas realizacji: 2020-2022 r. Strona projektu : https://autisticschoolstaffproject.com/the-team-2/ Identification of barriers hindering the Ukrainian and Polish students’ return to schools. Kierownik projektu dr hab. Piotr Długosz, prof. UP. dr Anna Gagat-Matuła członek zespołu badawczego.Finansowanie: NAWA. Czas realizacji : 2021-2022 r. Udział w projekcie finansowanym i realizowanym przez Pracownie Testów Instytutu Badań Edukacyjnych i Wyższą Szkołę Psychologii Społecznej dotyczącym badania trafności skal narzędzi diagnostycznych zdolności poznawczych dzieci i młodzieży ze znacznym stopniem niepełnosprawności i autyzmem. ABAS-3 System Oceny Zachowań Adaptacyjnych (arkusz dla rodzica, arkusz dla nauczyciela) Skala rozwoju poznawczego, KIRMIK Krótki Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji, SES Kwestionariusz o rozwoju dziecka. Czas realizacji: 2020-2021 rok Projekt naukowy ” Diagnostyka, epidemiologia, etiologia oraz następstwa neurodysfunkcji w populacji pediatrycznej” realizowany w Instytucie Nauk o Zdrowiu, Kolegium Nauk Medycznych Uniwersytetu Rzeszowskiego – członek zespołu badawczego. Czas realizacji : 2020-2023 r. Członek zespołu w projekcie dotyczącym wczesnej diagnostyki autyzmu pt. Platforma ucząca nieprawidłowości rozwojowych występujących w przypadku autyzmu dedykowana rodzicom i terapeutom”, realizowanym w Instytucie Nauk o Zdrowiu, Kolegium Nauk Medycznych Uniwersytetu Rzeszowskiego (projekt finansowany z Funduszy Europejskich). Konferencje naukowe Prelegentka licznych konferencji naukowych w kraju i za granicą, między innymi w Australii, Japonii, Stanach Zjednoczonych, Włoszech, Singapurze, Niemczech, Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Największą nobilitację zyskałam piastując funkcję Keynote Speaker’a, Session Chair’a międzynarodowych konferencjach naukowych w Singapurze, Sydney, Pradze, Londynie, Bostonie, Barcelonie. 09-18.11.2019 r. The National University of Singapore Society (NUSS), The Kent Ridge Guild House, 9 Kent Ridge Drive, Singapore. Topic: Personal resources and satisfaction of life of mothers of children with autism ” – Keynote Speaker. 14-15. 10. 2019 r. 21st ICTEL 2019 International Conference on Teaching, Education & Learning, , Prague. Topic: „Children with Autism Spectrum in the education system in Europe” – Session Chair, Keynote Speaker.. 22-24. 08. 2019 r. Global Conference on Addiction Medicine and Behavioral Health, London, UK. Topic: „Social communication and addiction to computer games among adolescents with Asperger Syndrome” — Session Chair, Keynote Speaker 30-31.07.2019 r. 2nd International Conference on Social Science & Humanities, Barcelona, Spain. Topic: „Personal Resources of Mother Children with Autism Spectrum”- Session Chair, Keynote Speaker. 25-26 04. 2016 r. 18th International Conference on Behavioral, Cognitive and Psychological Sciences, Boston, USA. Topic: „Family Relationships and Coping with the Stress of Young People- Session Chai
Publikacje
- [współaut.] Gosztyła T, Lew-Koralewicz A, Marczykowska I The Satisfaction Of Parents Of Children With Autism Spectrum Disorders With The Specialist Support For Child And Family. - Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 2024, Vol. 43, nr 1, s. 23-46
- [współaut.] Lew-Koralewicz A, Łaba-Hornecka A Behavior Problems Inventory-Short Form - the Polish Adaptation and Validation. - International Journal of Special Education, 2024, Vol. 39, No. 2, s. 114-125
- [współaut.] Podgórska-Bednarz J, Wyszyńska J, Perenc L [et al.] Prevalence of Abdominal Obesity in Children and Adolescents with Intellectual Disability in Southeastern Poland. - Journal of Clinical Medicine, 2024, Vol. 13, no. 24
- [współaut.] Warmbier W, Podgórska-Bednarz J, Perenc L The use of the "Talk To Me" application in the therapy of speech development delays. - European Journal of Clinical and Experimental Medicine, 2023, Vol. 21, nr 4, s. 762-767
- [współaut.] Plutecka K Wspomaganie rozwoju dzieci zagrożonych marginalizacją w środowisku rodzinnym : konteksty teoretyczne i praktyczne rozwiązania / redakcja naukowa Katarzyna Plutecka i Anna Gagat-Matuła. Kraków, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie: 2023, 283 s.
- [współaut.] Lew-Koralewicz A Resilience ojców dzieci z ASD w czasie trwania pandemii COVID-19. - Konteksty Pedagogiczne, 2022, T. 1, nr 18, s. 67-81
- [współaut.] Warmbier W, Perenc L, Ulman M [et al.] Zastosowania aplikacji "Talk To Me" w terapii opóźnień w rozwoju mowy W: Potrzeby i standardy współczesnej rehabilitacji : XIV Międzynarodowe Dni Rehabilitacji, Rzeszów, 24-25 lutego 2022 r., Konferencja Online : streszczenia / pod redakcją Teresy Pop, Andrzeja Kwolka, Andżeliny Wolan-Nierody, Joanny Baran. Rzeszów, Bonus Liber Sp. z o.o.: 2022, S. 301
- [współaut.] Lew-Koralewicz A QABF - Polish adaptation and validation of the tool for assessing the functions of challenging behaviors. - Research in Developmental Disabilities, 2021, Vol. 116
- [współaut.] Lew-Koralewicz A, Frączek B Ekonomiczny aspekt terapii dzieci z autyzmem na przykładzie terapii zaburzeń komunikacyjnych. - Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 2021, nr 3, s. 21-32
- [współaut.] Podgórska-Bednarz J, Perenc L, Frączek B Wpływ pandemii COVID-19 na funkcjonowanie dzieci ze spektrum autyzmu oraz ich rodzin - badanie pilotażowe W: Potrzeby i standardy współczesnej rehabilitacji : XIII Międzynarodowe Dni Rehabilitacji , Rzeszów, 11-12 lutego 2021 r., Konferencja Online : streszczenia / pod redakcją Joanny Baran, Teresy Pop, Andrzeja Kwolka. Rzeszów, Bonus Liber Sp. z o.o.: 2021, S. 158-159
- [współaut.] Plutecka K Komunikowanie się społeczne osób zagrożonych marginalizacją : konteksty teoretyczne i praktyczne rozwiązania / redakcja naukowa Katarzyna Plutecka, Anna Gagat-Matuła. Kraków, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie: 2020, 262 s.