Wydziałowy System Zapewnienia Jakości Kształcenia

 

Dziekan Wydziału sprawuje nadzór nad wdrożeniem i doskonaleniem WSZJK na poziomie jednostki organizacyjnej.

Sposób funkcjonowania Systemu na wydziale określa Rada Wydziału. Ma on jednak funkcjonować tak, aby Dziekan i Rada Wydziału uzyskiwali na bieżąco informacje dotyczące jakości kształcenia w swojej jednostce i mogli wykorzystywać je do planowania i realizowania ewentualnych działań naprawczych.

Struktura Wewnętrznego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia na poziomie Wydziału i  szczegółowe zadania:

Strukturę Wydziałowego  Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia tworzą:

1) Rada Wydziału,

2) Zespoły Programowe Kierunków Studiów.

3) Wydziałowa Komisja ds. Jakości Kształcenia powołana przez Dziekana Wydziału (zaopiniowana przez Radę Wydziału)

 

Rada Wydziału wyznacza kierunki rozwoju Systemu na wydziale, wskazuje kierunki jego zmian oraz prowadzi działania, mające na celu stałe doskonalenie Wewnętrznego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia.

Do zadań Rady Wydziału w zakresie jakości kształcenia należy w szczególności:

1) opiniowanie programów studiów w zakresie ich dostosowania do obowiązujących przepisów prawa,

2) ustalanie harmonogramów studiów dla realizowanych na wydziałach kierunków studiów,

3) ustalanie strategii rozwoju kierunków,

4) monitorowanie jakości procesu dyplomowania z uwzględnieniem działań na rzecz zapobiegania plagiatom oraz obowiązujących na wydziale procedur w zakresie zatwierdzania tematów prac dyplomowych i ustalania zagadnień na egzaminy dyplomowe,

5) ocena wsparcia studentów wydziału  w uczeniu się, rozwoju i wejściu na rynek pracy,

6) ocena funkcjonujących na wydziale procedur zapewnienia jakości kadry naukowody-daktycznej, z uwzględnieniem sposobów wykorzystania wyników hospitacji zajęć oraz oceny zajęć dydaktycznych dokonywanej przez studentów i doktorantów,

7) inicjowanie działań na rzecz doskonalenia jakości kształcenia na wydziale, z uwzględnieniem w szczególności: a) wyników przeglądu i oceny programów dokonywanej przez zespoły programowe kierunków studiów, b) wyników oceny jakości kształcenia przeprowadzanej przez Polską Komisję Akredytacyjną, c) wyników badań prowadzonych w ramach WSZJK, d) oceny dostępności informacji o programach studiów, sylabusach przedmiotów oraz podejmowanych przez jednostkę działaniach na rzecz oceny i doskonalenia programów,

8) opiniowanie warunków rekrutacji na studia,

9) ustalanie przedmiotów uznawanych w trybie potwierdzania efektów uczenia się i zasad ich uznawania,

10) dokonywanie oceny własnej jednostki na podstawie wzoru określonego przez Komisję ds. Kształcenia oraz opracowanie harmonogramu prac projakościowych w jednostce,

11) przedstawianie Prorektorowi ds. Studenckich i Kształcenia, na koniec roku akademickiego, sprawozdania z funkcjonowania WSZJK na wydziale.

Zespoły Programowe Kierunków Studiów

W ramach prowadzonych na wydziałach kierunków studiów działają zespoły programowe.

Skład zespołu programowego powołuje Dziekan Wydziału, a pracami zespołu programowego kieruje kierownik kierunku powołany przez Rektora.

Do zadań zespołów programowych w zakresie zapewnienia jakości kształcenia należą w szczególności:

1) opracowanie koncepcji kształcenia dla kierunku studiów, w powiązaniu z misją i głównymi celami strategicznymi uczelni,

2) tworzenie dokumentacji programu studiów, zgodnie z obowiązującymi regulacjami zewnętrznymi i wewnętrznymi,

3) ocena programu studiów, w szczególności pod kątem: a) spójności programu studiów z zakładanymi efektami uczenia się dla kierunku, b) spójności i poprawności powiązań pomiędzy kierunkowymi i przedmiotowymi efektami uczenia się, c) powiązania kształcenia z badaniami naukowymi, d) zgodności programu studiów z oczekiwaniami rynku pracy,

4) ocena sylabusów przedmiotów zakresie: a) prawidłowości doboru metod kształcenia i metod oceniania do zakładanych efektów uczenia się, b) poprawności przypisania punktów ECTS do poszczególnych przedmiotów,  c) zgodności treści przedmiotu z aktualnym stanem wiedzy, d) doboru aktualnej literatury,

5) ocena stopnia  realizacji zakładanych efektów uczenia się na kierunku studiów,

6) analiza wyników monitoringu losów zawodowych absolwentów kierunku,

7) inicjowanie działań dotyczących współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym na potrzeby prawidłowej realizacji procesu kształcenia i jego oceny,

8) przedkładanie Radzie Wydziału propozycji zmian w programie studiów,

9) rekomendowanie obsady kadrowej kierunku studiów pod kątem zbieżności kompetencji i doświadczenia pozwalającego na prawidłową realizację zajęć,

10) wstępna ocena tematów prac dyplomowych pod kątem ich zgodności z kierunkiem studiów,

11) przygotowanie projektu warunków rekrutacji na dany kierunek studiów,

12) przygotowanie wykazu przedmiotów przewidzianych do objęcia procedurą potwierdzania efektów uczenia się oraz zasad przeprowadzania weryfikacji efektów,

13) analiza i ocena warunków realizacji procesu kształcenia, z uwzględnieniem infrastruktury dydaktycznej wykorzystywanej w procesie kształcenia, liczebności grup studenckich, racjonalności rozkładu zajęć i ich organizacji, dostępu do pomocy naukowych, informatycznych i audiowizualnych, dostępności dla studentów informacji o programach studiów, sylabusach przedmiotów,

14) sporządzanie raportu samooceny na potrzeby wizytacji Polskiej Komisji Akredytacyjnej.

15) Na koniec roku akademickiego kierownik kierunku studiów przedkłada Radzie Wydziału sprawozdanie z działalności zespołu programowego.

Wydziałowa Komisja ds. Jakości Kształcenia

Do zadań Komisji należy:

1) Opiniowanie programów studiów w zakresie ich dostosowania do obowiązujących przepisów prawa,

2) Opiniowanie nowych kierunków studiów oraz zmian w dotychczasowych programach na poszczególnych kierunkach studiów zgodnie z obowiązującym prawem i opinią pracodawców

3) Ustalanie harmonogramów studiów dla realizowanych na wydziałach kierunków studiów,

4) Ustalanie strategii rozwoju kierunków,

5) Monitorowanie jakości procesu dyplomowania z uwzględnieniem działań na rzecz zapobiegania plagiatom oraz obowiązujących na wydziale procedur w zakresie zatwierdzania tematów prac dyplomowych i ustalania zagadnień na egzaminy dyplomowe,

6) Ocena wsparcia studentów wydziału w uczeniu się, rozwoju i wejściu na rynek pracy,

7) Ocena funkcjonujących na wydziale procedur zapewnienia jakości kadry naukowo-dydaktycznej, z uwzględnieniem sposobów wykorzystania wyników hospitacji zajęć oraz oceny zajęć dydaktycznych dokonywanej przez studentów i doktorantów,

8) Inicjowanie działań na rzecz doskonalenia jakości kształcenia na wydziale, z uwzględnieniem w szczególności: a) wyników przeglądu i oceny programów dokonywanej przez zespoły programowe kierunków studiów, b) wyników oceny jakości kształcenia przeprowadzanej przez Polską Komisję Akredytacyjną, c) wyników badań prowadzonych w ramach WSZJK, d) oceny dostępności informacji o programach studiów, sylabusach przedmiotów oraz podejmowanych przez jednostkę działaniach na rzecz oceny i doskonalenia programów,

9) Opiniowanie warunków rekrutacji na studia,

10) Ustalanie przedmiotów uznawanych w trybie potwierdzania efektów uczenia się i zasad ich uznawania,

11) Dokonywanie oceny własnej jednostki na podstawie wzoru określonego przez Komisję ds. Kształcenia oraz opracowanie harmonogramu prac projakościowych w jednostce,

12) Przedstawianie Radzie Wydziału na koniec roku akademickiego, sprawozdania z funkcjonowania  Komisji na wydziale.

W skład Komisji wchodzą:

  1. Prodziekan ds. Studenckich
  2. Dyrektorzy Instytutów lub osoby przez nich wskazane,
  3. Nauczyciele akademiccy powoływani przez Dziekana – zapewniający właściwą reprezentację głównych kierunków kształcenia,
  4. Studenci wskazani przez Wydziałowy Samorząd Studentów (nie mniej niż 2),
  5. Przedstawiciele interesariuszy zewnętrznych powoływani przez Dziekana (nie więcej niż 3),