Specjalność Edukacja inkluzyjna

Specjalność Edukacja inkluzyjna została stworzona z myślą o osobach, które pragną wspierać uczniów w ich rozwoju niezależnie od ich indywidualnych możliwości, potrzeb czy ograniczeń. Głównym celem specjalności jest przygotowanie przyszłych nauczycieli do prowadzenia zajęć muzycznych w sposób włączający, otwarty i elastyczny, przy zastosowaniu metod sprzyjających współpracy, wzajemnemu szacunkowi oraz budowaniu relacji w grupie.

Program kładzie nacisk na praktyczne umiejętności planowania i prowadzenia zajęć muzycznych w środowisku zróżnicowanym pod względem edukacyjnym, kulturowym i społecznym. Studenci uczą się rozpoznawać potrzeby swoich podopiecznych i dostosowywać działania dydaktyczne tak, aby każdy uczestnik procesu edukacyjnego mógł w pełni wykorzystać swoje możliwości. Przyszli nauczyciele uczą się również, jak wspierać rozwój emocjonalny i społeczny uczniów poprzez muzykę — zarówno w pracy indywidualnej, jak i zespołowej. Zajęcia rozwijają też kompetencje komunikacyjne, empatię, uważność oraz gotowość do współpracy z innymi specjalistami: pedagogami, psychologami czy terapeutami.

Sylwetka absolwenta:

Absolwent specjalności Edukacja inkluzyjna to refleksyjny, otwarty i empatyczny nauczyciel muzyki, gotowy do pracy w zróżnicowanych środowiskach edukacyjnych. Posiada solidne przygotowanie pedagogiczne i muzyczne, wzbogacone o kompetencje w zakresie prowadzenia zajęć uwzględniających potrzeby uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz zróżnicowanym potencjałem rozwojowym. Potrafi stosować nowoczesne, przyjazne metody nauczania muzyki, które sprzyjają budowaniu bezpiecznej i wspierającej atmosfery w klasie.

Absolwent potrafi projektować i realizować scenariusze lekcji muzyki z wykorzystaniem różnorodnych form ekspresji: śpiewu, gry na instrumentach, ruchu i działań twórczych. Posiada umiejętność pracy w grupie, elastycznego reagowania na potrzeby uczniów i prowadzenia zajęć z poszanowaniem ich indywidualnego tempa rozwoju. Jest przygotowany do pracy w szkołach ogólnokształcących, integracyjnych, specjalnych, jak również w placówkach pozaszkolnych prowadzących edukację artystyczną i działania z obszaru pedagogiki włączającej.