
Turystyka historyczna i kulturowa |
|
Opis kierunku studiów (specjalności, specjalizacji) |
Kierunek turystyka kulturowa i historyczna łączy wiedzę na temat dorobku kultury materialnej i duchowej człowieka ze znajomością zagadnień społecznych oraz ekonomiczno - prawnych. Absolwenci tego kierunku zdobywają kwalifikacje przydatne w branży turystycznej, dzięki uzyskaniu niezbędnych umiejętności praktycznych i rozległej wiedzy teoretycznej. W zależności od wyboru proponowanej specjalności, absolwent uzyskuje także umiejętności w organizowaniu widowisk historycznych, rekonstrukcji militarnych, zdobywa niezbędne kwalifikacje do pracy jako przewodnik i pilot oraz jako animator wypoczynku, organizator tzw. eventów, wyjazdów integracyjnych, konferencji i sympozjów (tzw. event manager). Specjalności na I stopniu studiów: - Turystyka Kulturowa Europy Śródziemnomorskiej; - Przewodnik i Organizator Turystyki Wschodniej; - Animator Turystyki Kulturowej Regionu Karpackiego. Specjalności na II stopniu studiów: - Turystyka etnograficzna Bałkanów; - Turystyka etnograficzna Karpat; - Turystyka etnograficzna Polski; - Turystyka miejska Włoch; - Turystyka miejska Krajów Nadbałtyckich; - Turystyka miejska Polski; - Turystyka w województwie podkarpackim. |
Absolwent potrafi/posiada wiedzę |
Absolwent studiów I stopnia: - posiada wiedzę ogólną w zakresie turystyki historycznej i kulturowej oraz wybranych nauk społecznych; - zna podstawowe elementy warsztatu badawczego w zakresie nauk humanistycznych i społecznych, główne nurty badawcze i metodologiczne; - rozumie fundamentalne uwarunkowania historyczne, geograficzne, kulturowe, religijne rozwoju współczesnej cywilizacji; - zna uwarunkowania prawne i etyczne badań naukowych, w tym zasady ochrony własności przemysłowej i praw autorskich; - zna zasady współpracy ze środowiskiem lokalnym, organizacjami społecznymi na rzecz rozwoju badań humanistycznych i społecznych oraz podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości. Absolwent studiów II stopnia posiada: - rozszerzoną i uporządkowaną wiedzę w zakresie dziejów społecznych i gospodarczych oraz historii kultury materialnej od starożytności do współczesności, zorientowaną na praktyczne zastosowanie w działalności turystycznej, kulturalnej, medialnej i reklamowej; - pogłębioną wiedzę metodologiczną pozwalającą na wykonywanie zadań w obsłudze ruchu turystycznego i orientowanie się w zasadach tworzenia i rozwoju form przedsiębiorczości w branży turystycznej. |
Perspektywy zawodowe |
Perspektywy zatrudnienia w: I. sektor publiczny: jednostki administracji publicznej i jednostki samorządowe związane z turystyką lub kulturą, oraz instytucje i organizacje branżowe zajmujące się upowszechnianiem i organizacją turystyki (np. Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze, Polska Organizacja Turystyki, Polska Izba Turystyki); II. sektor prywatny: firmy komercyjne prowadzące działalność w zakresie turystyki lub kultury (np. przedsiębiorstwa świadczące usługi z zakresu obsługi ruchu turystycznego, agencje promocyjne, redakcje mediów, prywatne muzea, izby regionalne itp.); III. sektor: organizacje pozarządowe prowadzące działalność w sektorze turystyki i kultury (fundacje, stowarzyszenia itp.). |