Rzecznik akademicki

 

 

Rzecznikiem akademickim (academic ombudsperson) Uniwersytetu Rzeszowskiego jest dr Jan Gałkowski, socjolog i etyk, pracownik Instytutu Nauk Socjologicznych UR. Rzecznik akademicki działa na rzecz całej wspólnoty Uniwersytetu Rzeszowskiego, każdy - osoby pracujące, studiujące, odbywające studia doktorancie czy uczące się w Liceum Uniwersyteckim, przedstawiciele jednostek organizacyjnych uR i samorządów studenckiego i doktoranckiego - może zwrócić się do Rzecznika z prośbą o wsparcie, radę czy rozmowę. Dwa najważniejsze zadania Rzecznika to wspieranie wszystkich osób ze wspólnoty uniwersyteckiej w polubownym rozwiązywaniu konfliktów, sporów i napięć oraz promowanie wysokich standardów etycznych w życiu akademickim.

 

Kiedy zwrócić się do Rzecznika akademickiego?

  • potrzebujesz być wysłuchany_a lub uzyskać poradę dotyczącą życia akademickiego,
  • masz problem dotyczący Twojej pracy lub studiów i nie wiesz do kogo się z nim zwrócić,
  • masz przekonanie, że dostrzegasz problem - dotyczący Ciebie osobiście, jednostki, w której pracujesz lub studiujesz czy też całej uczelni - i chcesz o tym z kimś porozmawiać by poszukać rozwiązania,
  • jesteś uwikłany_a w spór lub sytuację konfliktową,
  • potrzebujesz pomocy w rozwiązaniu trudnej sprawy, z którą sam sobie nie możesz poradzić,
  • uważasz, że zostałe_aś skrzywdzony_a, potraktowany_a niesprawiedliwie lub dyskryminująco,
  • szukasz facylitatora lub mediatora.

Członkinie i członkowie wspólnoty uniwersyteckiej mogą porozmawiać z Rzecznikiem o każdej sprawie dotyczącej życia akademickiego, funkcjonowania uczelni, pracy lub studiów w UR bez konieczności podejmowania dalszych działań. O tym czy zostaną podjęte dalsze kroki i na czym będą one polegały można zdecydować wspólnie podczas rozmowy z Rzecznikiem.

 

Rzecznik akademicki:

  • wysłuchuje zgłaszające się do niego osoby, pomaga w dokładnym określeniu problemu i w szukaniu jego rozwiązania,
  • pomaga rozwiązywać spory i konflikty w sposób polubowny,
  • rekomenduje mediację i pomaga ją rozpocząć,
  • udziela informacji o możliwych sposobach rozwiązywania problemów,
  • promuje znajomość praw i wartości akademickich, monitoruje ich naruszenia,
  • uczestniczy w tworzeniu dokumentów i rozwiązań mających na celu promowanie praw i wartości akademickich oraz wysokich standardów etycznych.

Rzecznik Więcej o zadaniach Rzecznika możesz przeczytać TUTAJ.

 

Rzecznik akademicki NIE:

  • podejmuje działań w sprawach zgłoszonych anonimowo,
  • zajmuje się poradnictwem prawnym lub psychologicznym,
  • wydaje wiążących opinii lub rozstrzygnięć,
  • występuje jako reprezentant osoby pokrzywdzonej,
  • uczestniczy w dochodzeniach formalnych czy dyscyplinarnych inaczej niż obserwator.

 

IOA_logo.png [9.49 KB]

 

Zasady działania Rzecznika akademickiego

Rzecznik akademicki Uniwersytetu Rzeszowskiego działa w oparciu o cztery zasady International Ombuds Association (IOA):

  • niezależności - podejmuje decyzje tylko we własnym imieniu, sam decyduje czy i w jaki sposób zajmie się zgłoszonym problemem, działa niezależnie od innych instytucji uniwersyteckich;
  • bezstronności - działania Rzecznika są neutralne, działa on na rzecz pozytywnego rozwiązania problemu i sprawiedliwego przebiegu sprawy, ale nie reprezentuje żadnej ze stron sporu, jest rzecznikiem akademickich wartości i praw, a nie konkretnych osób czy instytucji;
  • nieformalności - Rzecznika nie prowadzi oficjalnych postępowań, nie uczestniczy w podejmowaniu decyzji administracyjnych czy dyscyplinarnych, prowadzi jedynie nieformalne działania wyjaśniające i dąży do polubownego rozwiązywania sporów,
  • poufności - tożsamość osób zgłaszających się do rzecznika oraz informacje przez nie przekazywane pozostają poufne i nie są ujawniane osobom trzecim. Wyjątkiem od tej zasady są sytuacje zagrożenia czyjegoś bezpieczeństwa lub sytuacje wymagane przez prawo.

O standardach praktyki Rzeczników i kodeksie etycznym IOA, które wyznaczają te cztery zasady możesz przeczytać w jęz. angielskim na stronie IOA.

 

Kontakt

Z Rzecznikiem możesz skontaktować się za pośrednictwem maila ([email protected]), telefonu (737 665 606), czatu w uczelnianym programie MS Teams lub za pośrednictwem Biura ds. równego traktowania. Rzecznik akademicki przed zajęciem się zgłoszoną sprawą z reguły prosi osobę zgłaszającą o spotkanie.