Program
Materiały do pobrania
Konferencja „Migranci z Ukrainy w szkołach województwa podkarpackiego – polityka edukacyjna i wyzwania dla integracji”, Rzeszów, 28-29.10.2025 r.
PROGRAM
Ramowy program konferencji:
1 dzień: 28.10.2025 r.: 10:00-18:30
2 dzień: 29.10.2025 r.: 9:00-15:00
I dzień konferencji – 28 października 2025 r. godz. 10:00-18:30
Uniwersytet Rzeszowski, budynek A0, ul. Pigonia 1
9:30-10:00 rejestracja (parter), powitalna kawa (pierwsze piętro)
10:00-10:15 otwarcie konferencji, powitanie gości, przemówienia gości (duża aula, pierwsze piętro)
Prowadzenie: Dziekan Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Rzeszowskiego dr hab. Krzysztof Żarna, prof. UR
Otwarcie konferencji: JM Rektor Uniwersytetu Rzeszowskiego prof. dr hab. n. med. Adam Reich
Konsul Ukrainy w Rzeszowie Pan Vasyl Yordan
Wojewoda Podkarpacki Teresa Kubas-Hul tbc
Marszałek Województwa Podkarpackiego Władysław Ortyl
Prezydent Miasta Rzeszowa Konrad Fijołek
Podkarpacki Wicekurator Oświaty Piotr Zych
Dyrektor Podkarpackiego Zespołu Placówek Wojewódzkich w Rzeszowie Krystyna Wróblewska
10:15-10:30 wystąpienie otwierające: Zastępca Dyrektora Departamentu Współpracy Międzynarodowej Ministerstwa Edukacji Narodowej Magda Witan – Działania Ministerstwa Edukacji Narodowej w zakresie kształcenia uczniów i uczennic przybywających z zagranicy
10:30-11:45 Panel plenarny: Polityka edukacyjna a wyzwania integracji (duża aula, pierwsze piętro)
Prowadzenie: Ewa Pogorzała
|
Elżbieta Świdrowska |
badaczka i ekspertka integracji edukacyjnej |
Różnorodność kulturowa polskiej szkoły – co wynika z badań Centrum Edukacji Obywatelskiej? |
|
Olena Styslavska-Doliwa |
Uniwersytet SWPS |
Dostęp ukraińskich dzieci do edukacji |
|
Anna Dolińska |
Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy |
Projekt „Wsparcie polityki i praktyki edukacyjnej na rzecz integracji uczniów
|
|
Emilia Kowalczyk – Rumak Magdalena Bogusławska |
Ośrodek Rozwoju Edukacji |
Szkoła wrażliwa kulturowo – rządowy program „Przyjazna szkoła” |
11:45 Zdjęcie uczestniczek i uczestników konferencji (schody przed budynkiem A0 od strony Biblioteki Uniwersytetu Rzeszowskiego)
11:50-12:15 przerwa kawowa
12:15-13:15 Panel dyskusyjny: Działania organizacji pozarządowych na rzecz wsparcia dzieci
i młodzieży z Ukrainy (duża aula)
Prowadzenie: Ewa Pogorzała
|
Aneta Ostasz |
specjalistka w zakresie międzynarodowej pomocy humanitarnej |
|
Małgorzata Stodulna |
Save the Children Polska |
|
Anna Rzym |
Fundacja International Rescue Committee |
|
Jan Marković |
Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin |
13:15-14:00 Dzieci i młodzież z Ukrainy w szkołach województwa podkarpackiego – prezentacja
w ramach projektu „Migranci z Ukrainy w województwie podkarpackim. Implikacje społeczno-gospodarcze” finansowanego w ramach programu „Regionalna Inicjatywa Doskonałości”
Prowadzenie: Grzegorz Pawlikowski
14:00-15:00 przerwa obiadowa (parter)
15:00-16:30 Panele tematyczne nr 1-3
Panel tematyczny nr 1: Przygotowanie nauczycieli i szkół do pracy z uczniami z doświadczeniem migracji i uchodźctwa (duża aula)
Prowadzenie: Beata Orłowska, Magdalena Biernacka
|
Izabela Czerniejewska |
Specjalistka ds. uczniów z doświadczeniem migracji ODN w Poznaniu |
To już kolejny rok. O tym, jak budować doświadczenie w pracy z uczniem |
|
Magdalena Woźniak-Frymus
|
Specjalistka ds. Edukacji Biuro UNICEF ds. Reagowania na potrzeby uchodźców w Polsce |
Program „Antybullying dla Szkół” (ABS) jako narzędzie wsparcia dzieci uchodźczych |
|
Monika Zielińska-Czopek |
Instytut Pedagogiki Uniwersytet Rzeszowski |
Uniwersalne projektowanie zajęć jako sposób wsparcia uczniów z doświadczeniem migracji – praktyczne strategie dla nauczycieli |
|
Joanna Jałosińska |
Ministerstwo Rolnictwa |
Uczniowie i uczennice z Ukrainy w szkołach prowadzonych i nadzorowanych przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi |
|
Beata Orłowska |
Akademia im. Jakuba |
Ukraińscy uczniowie w lubuskich szkołach – problemy i wyzwania
|
Panel tematyczny nr 2: Nauczanie języka polskiego jako drugiego i jako obcego. Oddziały przygotowawcze (aula nr 126)
Prowadzenie: Anna Żurek, Dominika Zięba
|
Anna Żurek |
Uniwersytet Wrocławski |
Modele edukacji językowej uczniów |
|
Przemysław Gębal |
Uniwersytet Gdański Instytut Rozwoju Języka Polskiego w Warszawie |
Między oddziałami przygotowawczymi |
|
Urszula Majcher Legawiec |
Fundacja Wspierania Kultury i Języka Polskiego |
Koncepcja metodyczna oddziałów przygotowawczych i nauczanie języka polskiego |
|
Łukasz Tupacz |
Wydział Nauk Humanistycznych UKSW Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń |
Aspekty metodyczne nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego |
|
Agnieszka Buk
Agnieszka Czech-Rogoyska
|
Instytut Lingwistyki Stosowanej, Wydział Filologiczny Uniwersytetu Rzeszowskiego; Rzeszowskie Centrum Integracji przy Fundacji Centrum Współpracy Międzynarodowej GERMANITAS Centrum Nauczania Języków Obcych i Certyfikacji, Wydział Filologiczny Uniwersytetu Rzeszowskiego |
Język polski kluczem do integracji dla ukraińskich mieszkańców Rzeszowa |
Panel tematyczny nr 3: Edukacja włączająca. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna (aula nr 127)
Prowadzenie: Magdalena Boczkowska, Aleksandra Pelczar
|
Magdalena Boczkowska |
Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy, projekt Szkoła dostępna dla wszystkich |
Dobrostan uczniów w klasach zróżnicowanych: perspektywa uczniów polskich i ukraińskich
|
|
Olha Ovcharenko |
CPTP Salus, Wrocław |
Subiektywne odczucia życia w kraju przyjmującym u dzieci z doświadczeniem migracji przymusowej (wojennej) |
|
Magda Bodzan |
Instytut Etnologii Uniwersytet Warszawski |
Znaczenie wsparcia psychospołecznego |
|
Dorota Dominik Viktoria Burdina |
Dyrektor Psycholog Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2 |
Doświadczenia poradni psychologiczno-pedagogicznej w obszarze wsparcia dzieci |
|
Anna Witek Anna Leśniak |
Rzeszowska Bursa Szkolna |
Pozaszkolne aspekty pracy opiekuńczo-wychowawczej z uczniami i uczennicami |
16:30-17:00 Przerwa kawowa
17:00-18:30 Panele tematyczne nr 4-6
Panel tematyczny nr 4: Asystentura międzykulturowa i nauczanie rówieśnicze (duża aula)
Prowadzenie: Agnieszka Kozakoszczak, Arkadiusz Machniak
|
Agnieszka Kozakoszczak |
Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji Uniwersytetu Warszawskiego |
Z niszy do mainstreamu: geneza, rozwój |
|
Iana Demianchuk |
Stowarzyszenie Asystentów Międzykulturowych „TO MA SENS” |
Kodeks Etyczny Asystentów Międzykulturowych jako narzędzie dialogu
|
|
Tetiana Bulana |
Ogólnopolska nieformalna Grupa Inicjatywna Asystentów Międzykulturowych |
Asystenci międzykulturowi – klucz do inkluzji i równości w edukacji
|
|
Alina Tkaczyk |
Stowarzyszenie Tandem Białystok |
Asystent międzykulturowy wsparciem dla dzieci z Ukrainy |
|
Monika Koblak |
Fundacja Szkoła Bez Granic |
Nauczanie rówieśnicze (peer-to-peer) jako szansa na naukę i integrację jednocześnie
|
Panel tematyczny nr 5: Perspektywy nauczania języka ukraińskiego (aula nr 126)
Prowadzenie: Katarzyna Stankiewicz, Ewa Pogorzała
|
Paweł Levchuk |
Instytut Slawistyki Polskiej Akademii Nauk |
Język ukraiński w polskiej szkole. Wyzwania i możliwości |
|
Katarzyna Stankiewicz |
Wydział Studiów nad Rodziną Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie |
Edukacja językowa uczniów |
|
Joanna Baran Oksana Pavlova |
Dyrektor Nauczycielka Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 2 |
Doświadczenia Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 2 im. Markiana Szaszkewicza w Przemyślu jako szkoły mniejszości ukraińskiej |
|
Anna Maria Smołyńczak-Bagińska |
Nauczyciel konsultant, Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli, Oddział w Przemyślu |
Różnorodność grup uczących się języka ukraińskiego w Polsce
|
Panel nr 6. Potrzeby dzieci z doświadczeniem migracji wyzwaniem dla współczesnej szkoły – badania, praktyki, nowe narzędzia (aula nr 127)
Prowadzenie: Jakub Kościółek, Karol Piękoś
|
Jakub Kościółek
Urszula Majcher Legawiec |
Uniwersytet Jagielloński, Stowarzyszenie INTERKULTURALNI PL Fundacja Wspierania Kultury |
Praca ze spacerownikiem językowo-kulturowym podczas realizacji projektu NEW ABC
|
|
Adam Bulandra |
Stowarzyszenie INTERKULTURALNI PL |
Wykorzystywanie metod z pola sztuki |
|
Sonia Styrkacz |
Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy, Ośrodek Badań nad Migracjami UW |
Nieobecne w systemie: edukacja dzieci romskich z Ukrainy w Polsce
|
|
Jadwiga Romanowska |
Instytut Studiów Międzykulturowych Uniwersytet Jagielloński |
Participatory Action Research jako metoda pracy z dziećmi z doświadczeniem migracji |
|
Joanna Lubimow |
Akademia im. Jakuba |
Inkluzja dzieci z Ukrainy w polskim systemie edukacji – wyzwania |
19:00 Uroczysta kolacja
II dzień konferencji – 29 października 2025 r. godz. 9:00-15:00
Uniwersytet Rzeszowski, budynek A0, ul. Pigonia 1
9:00 – 10:30 Panel plenarny: Edukacja i dobrostan dzieci uchodźczych w świetle badań edukacyjnych (duża aula)
Prowadzenie: Zofia Sawicka
|
Urszula Markowska-Manista |
Wydział Pedagogiczny Uniwersytet Warszawski |
Procesy adaptacyjne uczniów w klasie kulturowo zróżnicowanej — wrażliwe konteksty i międzykulturowe wyzwania pedagogiczne w przestrzeniach edukacyjnych o zróżnicowanym potencjale integracyjnym
|
|
Anna Młynarczuk-Sokołowska |
Wydział Nauk o Edukacji Uniwersytet w Białymstoku |
„Uważnić” doświadczenia uczniów ze środowiska przymusowych migrantów. Perspektywa dzieci i młodzieży oraz innowacyjne metody wspierające ich dobrostan edukacyjny |
|
Anzhela Popyk |
Uniwersytet SWPS |
Doświadczenia dzieci ukraińskich |
|
Michał Federowicz |
Instytut Filozofii |
Spójność społeczna, edukacja i polityka migracyjna |
10:30-11:00 przerwa kawowa
11:00 – 14:00 Warsztaty (budynek A1, Instytut Socjologii, III piętro)
Koordynacja: Magdalena Pokrzywa
|
Praca w zróżnicowanej klasie. Nauczanie przedmiotowe |
Izabela Czerniejewska Specjalistka ds. uczniów z doświadczeniem migracji ODN w Poznaniu |
sala 306 |
|
Integracja wielokulturowej klasy. Przykłady dobrych praktyk |
Paweł Levchuk Instytut Slawistyki PAN |
sala 335 |
|
Język, kultura, emocje – jak wspierać uczniów z doświadczeniem uchodźstwa w nauce języka polskiego? |
Anna Żurek Uniwersytet Wrocławski Katarzyna Stankiewicz UKSW |
sala 331 |
|
Asystentura międzykulturowa |
Agnieszka Kozakoszczak Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej |
sala 328 |
|
Wychowawstwo w klasie zróżnicowanej kulturowo |
Anzhela Popyk Uniwersytet SWPS |
sala 336 |
|
Program ABS – Anty-Bullying dla Szkół: budowanie bezpiecznego środowiska edukacyjnego dla dzieci z doświadczeniem uchodźczym |
Magdalena Woźniak-Frymus, Koordynatorka Programów Edukacyjnych Olena Styslavska-Doliwa Konsultantka Edukacyjna Biuro UNICEF ds. Reagowania na potrzeby uchodźców w Polsce |
sala 319 |
|
Uniwersalne projektowanie zajęć – praktyczne strategie pracy w klasie zróżnicowanej |
Monika Zielińska – Czopek Wydział Pedagogiki Uniwersytet Rzeszowski |
sala 327
|
11:00-14:00 Panel komunikatów naukowych: Polityka migracyjna a sytuacja uchodźców i osób objętych ochroną tymczasową (budynek A0, ul. Pigonia 1, aula duża)
Prowadzenie: Tomasz Koziełło
|
Krzysztof Koźbiał |
Uniwersytet Jagielloński |
Zagadnienie migracji i migrantów z Ukrainy w czasie kampanii wyborczej do Izby Poselskiej w Republice Czeskiej w 2025 r. |
|
Maciej Walkowski |
Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu |
Potrzeby i wyzwania polskiego rynku pracy w kontekście debaty publicznej na temat korzyści i kosztów obecności migrantów |
|
Mira Malczyńska-Biały |
Uniwersytet Rzeszowski |
Wiedza konsumencka migrantów z Ukrainy w Polsce |
|
Tomasz Marcinkowski |
Akademia im. Jakuba |
Uwarunkowania psychospołeczne nastoletnich migrantów z Ukrainy |
|
Juliusz Sikorski |
Akademia im. Jakuba |
Walka kognitywna a dezintegracja społeczna: mechanizmy działania źródeł pośredniczących (proxy sources) |
|
Magdalena Lesińska-Staszczuk |
Uniwersytet Marii Curie- Skłodowskiej w Lublinie |
Studenci z Ukrainy na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie |
|
Ewa Pogorzała |
Uniwersytet Rzeszowski |
Polityka oświatowa państwa polskiego wobec dzieci i młodzieży z Ukrainy |
|
Tomasz Browarek |
Uniwersytet Marii Curie- Skłodowskiej w Lublinie |
Uwarunkowania współczesnej polityki migracyjnej RP |
|
Henryk Chałupczak |
Uniwersytet Marii Curie- Skłodowskiej w Lublinie |
Polityka migracyjna współczesnej Polski – próba bilansu |
|
Anita Adamczyk |
Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu |
Od retoryki inkluzywności do praktyki wykluczenia. Studium przypadku polityki migracyjnej Koalicji Obywatelskiej |
|
Izabela Oleksiewicz |
Politechnika Rzeszowska |
Zmiany w polityce migracyjnej i azylowej UE po przyjęciu rozporządzenia 2024/1351 |
|
Mirosław Natanek |
Uniwersytet Jagielloński |
Problematyka uchodźców w działalności Rady Europy |
|
Grzegorz Janusz |
Uniwersytet Marii Curie- Skłodowskiej w Lublinie |
Ludność cywilna w konfliktach zbrojnych |
|
Marta Michalczuk-Wlizło |
Uniwersytet Marii Curie- Skłodowskiej w Lublinie |
Przemoc wobec kobiet w konfliktach zbrojnych |
14:00-15:00 Lunch (budynek A0, ul. Pigonia 1, parter)
