dr hab. prof. UR Ewa Nidecka

  • Jednostka:
    Instytut Muzyki
  • Budynek: ul. Dąbrowskiego 83
  • Pokój: 2
  • Nr telefonu: 17 872 2801
  • Email: [email protected]
  • ORCID: 0000-0003-1788-3201
  • Konsultacje: poniedziałek 15.00-16.00

Informacje

dr hab. prof. UR, Ewa Nidecka
teoretyk muzyki, kompozytor, pianistka

W 1988 r. ukończyła studia na wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Krakowie. Od 1988 r. jest zatrudniona w Instytucie Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego, w 2019 r. objęła stanowisko profesora Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Pierwotne zainteresowania koncentrowały się na kulturze muzycznej Lwowa, czego rezultatem była praca doktorska Twórczość polskich kompozytorów Lwowa a ukraińska szkoła kompozytorska (1792-1939), Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2005. W kręgu zainteresowań mieści się również muzyka religijna, twórczość polskich kompozytorów XX i XXI w., jak również folklor w twórczości kompozytorów polskich i krajów Europy Środkowo-Wschodniej. W ostatnich latach prowadziła badania dotyczące muzyki powstałej w Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia w Warszawie oraz kultury muzycznej Żydów w Galicji.

W 2010 r. opublikowała monografię Muzyka sakralna w twórczości Andrzeja Nikodemowicza. Kolejna monografia Twórczość polskich kompozytorów drugiej połowy XX i początku XXI wieku wobec przemian i osiągnięć muzyki europejskiej została wydana w 2018 r. jako praca habilitacyjna. Jest również redaktorem lub współredaktorem serii wydawniczych: Muzyka w kontekście pedagogicznym, społecznym i kulturowym. Studia i szkice”, t. 1, Rzeszów 2017, Muzyka jako przedmiot recepcji, refleksji pedagogicznej i badań interdyscyplinarnych” t. 2, Rzeszów 2020,Polityczno-społeczne konteksty muzyki”, t. 3, Rzeszów 2022, Rzeszów 2018, Idea wolności w twórczości kompozytorskiej i myśli o muzyce, Rzeszów 2018, Studia Electronica – w 60. rocznicę rocznicę powstania Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia (1957-2004), Rzeszów 2018, Studia Electronica – continuum 1. Muzyka nieznana, niezbadana, zapomniana, Rzeszów 2021, Żydzi w kulturze muzycznej Galicji” t. 1, Rzeszów 2021 (w przygotowaniu t. 2).

Zrealizowała wizyty studyjne w Department of Music, University of Southampton w Wielkiej Brytanii (2011), oraz Faculty of Music, University of Toronto w Kanadzie (2013). Odbyła również indywidualny staż naukowy w Department of Music, Trinity College, University of Dublin (2011).

Kierowała grantami:Studio Eksperymentalne Polskiego Radia – twórczość nieznana, niezbadana, zapomniana” w ramach projektu „Białe plamy – muzyka i taniec” Instytutu Muzyki i Tańca w Warszawie, edycja 2019-2020, oraz „Żydzi w kulturze muzycznej Galicji”, projekt Ministerstwa Edukacji i Nauki w ramach programu „Doskonała nauka” (2020-2022), który otrzymał patronat Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN.

Brała udział w wielu międzynarodowych konferencjach naukowych (Polska, Ukraina, Słowacja, Czechy, Włochy), prowadziła wykłady w Polsce, Słowacji, Czechach, Rumunii, Włoszech, Portugalii, Hiszpanii, Niemczech, Turcji, USA (Kansas State University w Manhattan, The University of Kansas w Laurence). Jest autor ponad 70 publikacji, 5 monografii, które znajdują się w wielu prestiżowych bibliotekach, m.in. Kongresu USA, uniwersytetów w Berkeley, Yale, Kansas, Harvarda, Stanforda, Toronto, Oxfordzie, Londynie. Jest również autorką utworów na fortepian, saksofon, pieśni oraz muzyki elektroakustycznej, które prezentowała podczas wykładów i koncertów Polsce i za granicą.

***

She graduated from the Faculty of Composition, Conducting and Music Theory at the Academy of Music in Kraków. Since 1988, she has been employed at the Institute of Music of the University of Rzeszów, where she currently serves as Professor at the University of Rzeszów.

Primary interests focused on the musical culture of Lviv, which resulted in a doctoral thesis The Work of Polish Composers’ in Lviv and the Ukrainian Composer School (1792-1939) /Rzeszów 2005/. Later research works also cover religious music, the works of Polish composers of the 20th and 21st centuries, folklore in the work of Polish and Central-Eastern European composers’ and the culture-creating activities of Galician Jews.

In 2010, she published the monograph Sacred Music in the Works of Andrzej Nikodemowicz. Another monograph entitled The work of Polish composers of the second half of the 20th and early 21st century in the face of the changes and achievements of European music /Rzeszów 2018/ (habilitation thesis) was published in 2018. She is the initiator and editor (co-editor) of the publishing series, which appeared since 2017: “Music in the pedagogical, social and cultural context. Studies and sketches”, vol. 1-3, Rzeszów 2017-2022; Studia Electronica – on the 60th Anniversary of the Establishment of the Polish Radio Experimental Studio (1957-2004), Rzeszów 2018; Studia Electronica – Continuum 1. Music unknown, unexplored, forgotten, Rzeszów 2021 and “Jews in the Musical Culture of Galicia”, vol. 1, Rzeszów 2021 (vol. 2 in preparation).

Her most important achievements in the field of science include grant management: “Polish Radio Experimental Studio – work unknown, unexplored, forgotten” as part of the project “White spots – music and dance” of the Institute of Music and Dance in Warsaw (2019-2020) and “Jews in the musical Culture of Galicia”, a project of the Ministry of Education and Science as part of the  “Excellent Science” program (2020-2022), which received the patronage of the POLIN Museum of the History of Polish Jews.

She participated in many international scientific conferences and gave lectures in Poland, the Czech Republic, Slovakia, Ukraine, Hungary, Romania, Italy, Spain, Portugal, Germany, Turkey and the USA. She has found recognition as the organizer and participant of many international visits to universities in: Dublin (Trinity College), Southampton, Toronto, Granada, Zaragoza, Leuphana, Kansas State University in Manhattan, The University of Kansas in Laurence and conservatories in Campobasso and Palermo. She is the author of over 70 publications, 5 monographs, which can be found in many prestigious libraries, incl. the US Congress and the universities of: Berkeley, Harvard, Yale, Kansas, Stanford, Toronto, Oxford, Londyn. She is also the author of compositions for the piano, saxophone, songs as well electro-acoustic music, which she presented during lectures and concerts in Poland and abroad.

Publikacje

Materiały do pobrania