Przygotowanie nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej do prowadzenia lekcji w klasach z uczniami z doświadczeniem migracji / Preparation of primary education teachers for professional activity with refugee/migration experience pupils

 

Opis w języku polskim

Description in English

Dyscyplina / Discipline

Pedagogika

educational sciences

Promotor / Supervisor

 

Prof. dr hab. Liliya Morska

lmorska@ur.edu.pl

Prof. Liliya Morska, PhD

lmorska@ur.edu.pl

Tytuł tematu badawczego / Title of the research topic

Przygotowanie nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej do prowadzenia lekcji w klasach z uczniami z doświadczeniem migracji

Preparation of primary education teachers for professional activity with refugee/migration experience pupils

Opis tematu badawczego / Description of the research topic

Edukacja polska stoi wobec wyzwania zapewnienia wsparcia szkołom i udzielenia pomocy tak nauczycielom, jak i dzieciom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ze szczególnym uwzględnieniem uczniom z doświadczeniem migracji. Uczniów tych każdego roku przybywa. Praca z uczniami z doświadczeniem migracji, zwłaszcza dziećmi edukacji wczesnoszkolnej, wymaga wiedzy w zakresie wsparcia psychologicznego, odpowiedniego metodycznego przygotowania nauczycieli, kształtowania specyficznych kompetencji komunikatywnych oraz wprowadzania nowych rozwiązań organizacyjnych i dydaktycznych.
O ile jednak integracja uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz stwarzanie dla nich specjalnych warunków jest dla nauczycieli czymś oczywistym, o tyle praca z dziećmi przybywającymi/powracającymi z innych krajów wciąż stanowi trudny do rozwiązania problem. Uczniowie z doświadczeniem migracji bardzo często mają specjalne potrzeby edukacyjne, na spełnianie których polska szkoła nie jest wciąż przygotowana. Trudności adaptacyjne wynikają między innymi z różnic kulturowych, złożonych doświadczeń migracyjnych, a także kłopotów komunikacyjnych spowodowanych nieznajomością lub słabą znajomością języka polskiego. Wynikiem przeprowadzonych badań w pracy doktorskiej pod zadeklarowanym tytułem będzie wielokierunkowe wsparcie dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej włączającej dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów z doświadczeniem migracji, podniesienie jakości pracy nauczycieli pracujących z uczniami z doświadczeniem migracji, kształtowanie strategii tworzenia narzędzi do pracy z takimi uczniami oraz umiejętności przygotowania materiałów metodycznych.

Polish education has been facing the challenge of providing support to schools and helping both teachers and children with migration experience students, whose number increases every year. Working with pupils with migration experience, especially the youngest ones, requires knowledge in the field of psychological support, appropriate methodological preparation of teachers, the development of specific communicative competences in both teachers and pupils, and the introduction of new organizational and didactic solutions. However, while the integration of pupils with special educational needs and creating conditions for them seems obvious and is something teachers are trained to deal with, working with children coming/returning from other countries is still a difficult problem to solve. Pupils with migration experience very often have special educational needs which Polish schools are not prepared to meet. Adaptation difficulties result from cultural differences, complex migration experiences, as well as communication problems caused by poor command of the Polish language. The result of the research conducted in the doctoral thesis under the declared title will be multi-directional support of primary education teachers for inclusive education of pupils with migration experience, improving the quality of work of teachers working with such pupils, shaping the strategy of creating tools for educators’ professional activity, as well as their skills to prepare educational resources.

Słowa klucze / Keywords

nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, uczeń z doświadczeniem migracji, kompetencje nauczyciela, rozwój zawodowy nauczyciela

primary education teacher, pupil with migration experience, teacher competences, teacher's professional development

Oczekiwane kompetencje/umiejętności od kandydata na doktoranta / Expected competences/skills from the candidate for a PhD student

Kandydat na doktoranta powinien wykazać się kompetencjami i osiągnięciami naukowymi, m.in.:

- potrafi zaprezentować zagadnienia z zakresu pedagogiki, edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej;

- posiada wiedzę i umiejętności związanych z metodyką i metodologią prowadzenia badań;

- zna i odpowiednio stosuje podstawowe metody, techniki i narzędzia badawcze przynależne do dyscypliny pedagogika;

- posiada kompetencje społeczne w odniesieniu do działalności badawczej;

- powinien wykazywać pogłębione zainteresowania wybraną dyscypliną naukową, poparte ogólną znajomością jej problematyki, niezależnie od sposobu jej uzyskania;

- jest zmotywowany, uzasadnia potrzebę ustawicznego poszerzania wiedzy i wdrażania nowych metod do badań naukowych;

- wykazuje się znajomością języka obcego (angielskiego), pozwalającą na studiowanie światowego piśmiennictwa z zakresu pedagogiki i planowanych badań własnych (minimalnie na poziomie B2);

- posiada zdolność do samodzielnego, krytycznego myślenia w odniesieniu do problemów podejmowanych podczas współczesnych dyskusji.

A candidate for doctoral studies should demonstrate competences and scientific achievements, including:

- is able to present issues in the field of pedagogy, primary school and pre-school education;

- has knowledge and skills related to the methodology and methodology of conducting research;

- knows and properly applies the basic methods, techniques and research tools belonging to the discipline of pedagogy;

- has social competences in relation to research activities;

- shows in-depth interest in the selected scientific discipline, supported by general knowledge of its issues, regardless of the method of obtaining it,

- is motivated, justifies the need to constantly expand knowledge and implement new methods for scientific research;

- demonstrates knowledge of a foreign language (English), allowing for the study of world literature in the field of pedagogy and planned research (minimum the level of B2);

- demonstrates the skills of independent, critical thinking in relation to the problems raised during contemporary discussions.