dr Agata Sulikowska-Dejena

  • Jednostka:
    Instytut Sztuk Pięknych
  • Budynek: A2
  • Pokój: 128
  • Nr telefonu: +48 17 872 12 76
  • Email: [email protected]
  • ORCID: 0000-0002-5582-0597
  • Konsultacje: czwartek 12.00-13.30

Informacje

Ukończyła studia magisterskie w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (promotor pracy magisterskiej: prof. dr hab. Piotr Piotrowski). Stopień doktora w dziedzinie nauk społecznych w dyscyplinie nauki socjologiczne uzyskała w Instytucie Nauk Socjologicznych Uniwersytetu Rzeszowskiego (promotor pracy doktorskiej: dr hab. Dariusz Wojakowski, prof. AGH). Specjalizuje się w socjologii kultury i sztuki. Kuratorka wystaw, autorka tekstów o sztuce współczesnej, edukatorka. Główne obszary zainteresowań to sztuka Europy Środkowo-Wschodniej (szczególnie sztuka kobiet), peryferie i marginesy, zagadnienia tożsamości i pamięci, metodologia badań jakościowych. Realizuje projekty badawcze z obszaru nauk społecznych i sztuki. Członkini Polskiego Towarzystwa Socjologicznego – Sekcji Socjologii Sztuki.

Publikacje:

  • Two Paradigms – Two Art Worlds. On Constructing the Difference as a Strategy for Validating the Concept of the Artist and Art, “Przegląd Socjologii Jakościowej” Tom XVII nr 3/2021.
  • Doświadczanie codzienności jako klucz do świata artystek. O wartościach w sztuce współczesnej, „KULTURA I WARTOŚCI” No 23 (2017) UMCS Lublin.Dwie narracje o tożsamości Sanoka [w:] Teksty, Obrazy, Performanse. Zapisy doświadczeń i doświadczanie zapisu, Wojciech Doliński i Dariusz Wojakowski (red.), Wydawnictwa AGH, Kraków 2020, s. 11-130.
  • Sztuka współczesna jako narzędzie integracji społecznej, [w:] , Jedynak W., Kinal J. (red.) : Wybrane aspekty zmiany społecznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2019, s. 57-65.
  • Constructing the identity of a town as a strategy of coping with a crisis. The town of Sanok after the political changes in 1989, "Horyzonty Polityki" 9, No. 29 (2018) Local Public Policies, s. 45-59.
  • Przemiany ról społecznych w polskim świecie artystycznym po 2000 roku, Młoda Humanistyka Vol 12 No 2 (2018) Uniwersytet Rzeszowski.
  • Artysta wobec niewidzialnej ręki rynku, [w:] Iskra-Paczkowska A. (red.), Szymbart 2011-2016: Sympozjum artystyczno-naukowe,Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2017, s. 42-49.
  • Mozaika rozmaitości,   https://issuu.com/socialspacejournal/docs/social_space_journal_22016_12_
  • Subiektywna socjologia sztuki,
    https://issuu.com/socialspacejournal/docs/social_space_journal_22016_12_

    Inne teksty:
  • Matki, córki, artystki…, Seminarium Feministyczne, https://semfem.pl/texts/agata-sulikowska-dejena-matki-corki-artystki/
  • Wielowymiarowość rozmowy w twórczości polskich artystek sztuk wizualnych, „Warstwy, ROCZNIK WYDZIAŁU SZTUKI” (NR 2/2018), Uniwersytet Rzeszowski.
  • Trudna materia protestu, [w:] Krzyczałem, a kiedy krzyczałem pękały rzeczy cenne…, J. Sawicka, M. Wróblewska (red.), Gdańska Galeria Miejska, Gdańsk 2018.
  • O banalności śmierci. Azyl dla uchodźców we współczesnej sztuce, „Warstwy, ROCZNIK WYDZIAŁU SZTUKI” (NR 1/2017), Uniwersytet Rzeszowski.
  • Przed burzą. Wyznania feministy, Galeria Bohema, Warszawa 2016.
  • Galeria Rusz w Sanoku, [w:] Galeria Rusz, Toruń 2011
  • Zakamarki, BWA Galeria Sanocka, Sanok 2009.
  • Wizyty, [w:] Wizyty, A. Sulikowska-Dejena (red.), BWA Galeria Sanocka, Sanok 2009.
  • Rewitalizacje Wojciecha Gilewicza, „OBIEG” 10/2007
  • Number one, „Arteon” nr 9/2007
  • O granicach iluzji..., „Arteon” nr 7/2007
  • Dotknij mnie, „Arteon” nr 4/2007
  • Halucynacje Jakuba Juliana Ziółkowskiego, czyli o wywoływaniu ducha z płótna, „Arteon” nr 11/2006
  • Organizacja życia artystycznego w Polsce w latach czterdziestych, [w:] „Zeszyty Naukowe PWSZ” nr 2 Sanok 2005.