Informacje ogólne / General information

Po ukończeniu kształcenia w Szkole Doktorskiej UR absolwent/ka może złożyć wniosek o wszczęcie postępowania w sprawie nadania stopnia doktora. W tym celu absolwent/ka Szkoły Doktorskiej UR (zwany/a dalej kandydatem) składa w sekretariacie Szkoły Doktorskiej UR:

  • pisemny wniosek do Przewodniczącej/go Rady Dyscyplin/y o wszczęcie postępowania w sprawie nadania stopnia doktora;
  • oryginał lub uwierzytelniony odpis dokumentu stwierdzającego posiadanie tytułu zawodowego magistra, magistra inżyniera albo równorzędnego lub dyplomu, o którym mowa w art. 326 ust. 2 pkt 2 lub art. 327 ust. 2 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce;
  • certyfikat lub dyplom ukończenia studiów, poświadczający znajomość nowożytnego języka obcego na poziomie biegłości językowej co najmniej B2 (załącznik nr 3 do Regulaminu); bądź w przypadku braku takiego potwierdzenia oświadczenie o wyborze nowożytnego języka obcego jako przedmiotu egzaminu doktorskiego;
  • wykaz opublikowanych prac naukowych lub wykaz dorobku artystycznego wraz z zapisem dzieł artystycznych odpowiednim ze względu na rodzaj dzieła. W przypadku publikacji wieloautorskich wymagane jest oświadczenie o merytorycznym wkładzie wszystkich współautorów (załącznik nr 4 do Regulaminu); (przykładowy wzór wykazu);
  • informację o przebiegu przewodu doktorskiego, bądź postępowania w sprawie nadania stopnia doktora, jeżeli uprzednio kandydat ubiegał się o nadanie stopnia doktora w tej samej dyscyplinie;
  • sześć (siedem w przypadku powołania promotora pomocniczego) egzemplarzy rozprawy doktorskiej, wraz ze streszczeniem w języku angielskim, w formie papierowej i elektronicznej. Rozprawa w wersji elektronicznej powinna być zapisana w formacie PDF lub edytorach tekstu umożliwiających prostą zmianę pliku na PDF;
  • streszczenie rozprawy doktorskiej w języku polskim i angielskim - w przypadku gdy rozprawa doktorska została przygotowana w języku innym niż język polski. Przedstawienie rozprawy w języku innym niż język polski wymaga zgody Rady Dyscyplin. Przeprowadzenie obrony rozprawy doktorskiej w języku angielskim (lub innym, zgodnie z kompetencjami w ramach danej dyscypliny) wymaga zgody Rady Dyscyplin;
  • opis w językach polskim i angielskim - gdy rozprawa doktorska nie jest pracą pisemną w rozumieniu art. 187 ust. 3 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce;
  • oświadczenie o merytorycznym wkładzie wszystkich współautorów (załącznik nr 4 do Regulaminu) - w przypadku, gdy rozprawa doktorska stanowi część pracy współautorskiej. Kandydat jest zwolniony z obowiązku przedłożenia oświadczenia w przypadku śmierci współautora, uznania go za zmarłego albo jego trwałego uszczerbku na zdrowiu, uniemożliwiającego uzyskanie wymaganego oświadczenia;
  • pozytywną opinię promotora lub promotorów na temat rozprawy doktorskiej;
  • oświadczenie o samodzielnym wykonaniu rozprawy doktorskiej, zgodne z zarządzeniem Rektora w sprawie ustalenia procedury antyplagiatowej w UR;
  • zaakceptowany przez promotora lub promotorów raport potwierdzający sprawdzenie rozprawy doktorskiej w Jednolitym Systemie Antyplagiatowym;
  • zaświadczenie o ukończeniu kształcenia w Szkole Doktorskiej UR (zaświadczenie uzyskują Państwo w sekretariacie Szkoły Doktorskiej UR);
  • oświadczenie o wyborze dyscypliny dodatkowej jako przedmiotu egzaminu doktorskiego (wykaz dyscyplin dodatkowych umieszczony jest w zakładce Szczegółowe wytyczne dla poszczególnych dyscyplin);
  • kwestionariusz osobowy;
  • życiorys naukowy (przykładowy wzór);
  • oświadczenie RODO.

Każdy z dokumentów składanych przez kandydata musi być opatrzony podpisem tradycyjnym lub elektronicznym.

Szczegółowe wytyczne dotyczące rozpraw doktorskich w ramach poszczególnych dyscyplin znajdują się na stronie https://www.ur.edu.pl/pl/doktorant/szkola-doktorskadoctoral-school/ukonczenie-ksztalcenia-i-nadanie-stopnia-doktora/nadanie-stopnia-doktora-awarding-a-doctoral-degree-2/szczegolowe-wytyczne-dla-poszczegolnych-dyscyplin-detailed-guidelines-for-disciplines

Sekretariat Szkoły Doktorskiej UR sprawdza wniosek pod względem spełnienia wszystkich wymogów formalnych, również tych właściwych dla danej dyscypliny. Następnie Szkoła Doktorska UR przekazuje taki wniosek wraz z załącznikami i zaświadczeniem o ukończeniu przez kandydata  kształcenia w Szkole Doktorskiej UR do Dziekanatu Wydziału, a w przypadku Collegium Medicum do Biura Collegium Medicum.

Jeżeli wniosek kandydata o wszczęcie postępowania nie spełnia wymogów formalnych, w tym nie zawiera wymaganych załączników, Przewodniczący Rady Dyscyplin wzywa kandydata do uzupełnienia braków w terminie nie krótszym niż 7 dni. W razie nieuzupełnienia wniosku w wyznaczonym terminie Przewodniczący Rady Dyscyplin wydaje postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania. Kandydowi przysługuje zażalenie do RDN (Rada Doskonałości Naukowej).

Obsługę administracyjną postępowań w sprawie nadania stopnia naukowego lub stopnia w zakresie sztuki zapewnia Dziekanat Wydziału właściwy dla dyscypliny kandydata, z zastrzeżeniem, że obsługę administracyjną postępowań w sprawie nadania stopnia naukowego w Collegium Medicum UR zapewnia Biuro ds. Collegium Medicum:

Procedura w sprawie nadania stopnia doktora opisana jest szczegółowo w Regulaminie przeprowadzania czynności w postępowaniach w sprawie nadania stopnia doktora oraz stopnia doktora habilitowanego prowadzonych w Uniwersytecie Rzeszowskim.