Ekonomia behawioralna/ Behavioral Economics

 

Pełny temat badawczy: Ekonomia behawioralna. Wykorzystanie instrumentarium ekonomii behawioralnej w zwiększaniu skuteczności działalności podmiotów gospodarczych i instytucji

Promotor: dr hab. Katarzyna Szara, prof. UR

e-mail: [email protected]

Opis obszaru badań: Ekonomia behawioralna zwraca uwagę na czynniki pomijane w standardowych analizach ekonomicznych, wskazując na sposoby ich wykorzystania dla dobra obywateli i społeczeństwa. Jest dziedziną nauki łączącą dokonania ekonomii i psychologii. Celem ekonomii behawioralnej jest analiza zachowań podmiotów w zakresie motywacji psychologicznych. Ekonomia behawioralna weryfikuje założenia standardowych modeli racjonalnego wyboru. Pozwala lepiej zrozumieć, jak ludzie podejmują decyzje i co wpływa na ich działania. Ludzie myśląc wykorzystują heurystyki, korzystając z uproszczeń i schematów, dostosowując decyzje i działania do sytuacji, w jakiej się znajdujemy. Narzędzia behawioralne umożliwiają bardziej precyzyjne kalibrowanie tradycyjnych narzędzi, takich jak zakazy, nakazy, zachęty finansowe, edukacja i informacja. Ludzie to nie tylko homo oeconomicus, to istoty które w swoich zachowaniach uwzględniają system wierzeń i wartości. Obszar zainteresowań ekonomii behawioralnej nie stanowi jednolitej szkoły, lecz zbiór różnych teorii. Znajdzie się tutaj makroekonomia behawioralna, ekonomia ewolucyjna, finanse behawioralne czy ekonomia eksperymentalna. W obszarze mikroekonomii behawioralnej analizuje się aspekty konsumpcji indywidualnej, przedsiębiorczości, aspekty pracy. Z wykorzystaniem narzędzi neurobrazowania rozwija się również neurekonomia. Nowym problemem badawczym jest wykorzystanie instrumentarium ekonomii behawioralnej w zwiększaniu skuteczności działalności podmiotów gospodarczych i instytucji.

Wymagania wobec kandydata:  Wiedza z zakresu ekonomii, znajomość języka obcego, znajomość obsługi komputera. Kompetencje miękkie: komunikatywność, kreatywność, dynamizm działania, elastyczność.

 

 

Research Topic: Behavioral Economics. Using the instruments of behavioral economics in increasing the effectiveness of the activities of economic entities and institutions

Supervisor: dr hab. Katarzyna Szara, prof. UR

e-mail: [email protected]

Description of the research area: Behavioral economics draws attention to factors omitted in standard economic analyzes, pointing to ways of using them for the benefit of citizens and society. It is a field of science that combines the achievements of economics and psychology. The goal of behavioral economics is to analyze the behavior of entities in terms of psychological motivations. Behavioral economics verifies the assumptions of standard rational choice models. It allows you to better understand how people make decisions and what influences their actions. Thinking people use heuristics, using simplifications and patterns, adjusting decisions and actions to the situation in which we find ourselves. Behavioral tools allow for more precise calibration of traditional tools such as prohibitions, orders, financial incentives, education and information. People are not only homo oeconomicus, they are creatures who take into account the system of beliefs and values in their behavior. The field of interest in behavioral economics is not a uniform school, but a collection of different theories. It will include behavioral macroeconomics, evolutionary economics, behavioral finance and experimental economics. In the area of behavioral microeconomics, the aspects of individual consumption, entrepreneurship and work are analyzed. Neure-economics also develops with the use of neurimaging tools. A new research problem is the use of the instruments of behavioral economics in increasing the effectiveness of the activity of economic entities and institutions.

Expected competences for a candidate for a PhD student: Knowledge of economics, knowledge of a foreign language, computer skills. Soft competences: communicativeness, creativity, dynamism of action, or flexibility.