Zjawisko parentyfikacji wśród ukraińskich dzieci w wyniku samotnego uchodźstwa matek /The phenomenon of parentification among Ukrainian children as a result of their mothers’ single exile

 

Opis w języku polskim

Description in English

Dyscyplina / Discipline

Pedagogika

educational sciences

Promotor / Supervisor

 

Dr hab. Jadwiga Daszykowska-Tobiasz, prof. UR

jdaszykowska@ur.edu.pl

Dr hab. Jadwiga Daszykowska-Tobiasz, prof. UR

jdaszykowska@ur.edu.pl

Tytuł tematu badawczego / Title of the research topic

Zjawisko parentyfikacji wśród ukraińskich dzieci w wyniku samotnego uchodźstwa matek

The phenomenon of parentification among Ukrainian children as a result of their mothers’ single exile

Opis tematu badawczego / Description of the research topic

Zjawisko parentyfikacji oznacza odwrócenie ról w rodzinie, gdy dzieci (szczególnie starsze) wchodzą w role dorosłych (rodziców). Wojna w Ukrainie spowodowała falę migracji i uchodźstwa głównie matek z dziećmi. Ojcowie pozostali w Ojczyźnie na froncie walki. W związku z powyższym można konstatować, że wysokie jest prawdopodobieństwo wystąpienia zmian w strukturze rodzin w wyniku samotnego uchodźstwa matek oraz zjawiska parentyfikacji u ich dzieci. Omawiany problem częściej podejmowany jest w psychologii i socjologii, aniżeli w pedagogice. W kontekście obecnej wojny w Ukrainie jest on stosunkowo nowy. Parentyfikacja może destrukcyjnie rzutować na rozwój dziecka. Podjęcie problemu na tle refleksji pedagogicznej wydaje się wartościowe z punktu widzenia rozwoju teorii – poznania zjawiska i jego uwarunkowań (cel poznawczy) i działania praktycznego – wypracowania rozwiązań w zakresie rozdzielenia roli dziecka od roli dorosłego w rodzinie (cel aplikacyjny), co jest szczególnie istotne z punktu widzenia jego prawidłowego rozwoju i wychowania.

The phenomenon of parentification means the reversal of roles in the family, when children (especially older ones) take on the roles of adults (parents). The war in Ukraine caused a wave of migration and exile, mainly of mothers with children. Fathers remained in the homeland on the battlefront. In connection with the above, it can be concluded that there is a high probability of changes in the structure of families as a result of single mothers’ exile and the occurrence of parentification among their children. The discussed problem is more often taken up in psychology and sociology than in pedagogy. In the context of the current war in Ukraine, this is a relatively new problem. Parentification can have a destructive impact on a child's development. Considering the problem against the background of pedagogical reflection seems valuable from the point of view of the theory of development – getting to know the phenomenon and its determinants (cognitive objective) and practical action – developing solutions for separating the role of a child from the role of an adult in the family (application objective), which is particularly important from the perspective of child’s upbringing and proper development.

Słowa klucze / Keywords

wojna w Ukrainie, samotne uchodźstwo, matki, parentyfikacja, dzieci

war in Ukraine, single exile, mothers, parentification, children

Oczekiwane kompetencje/umiejętności od kandydata na doktoranta / Expected competences/skills from the candidate for a PhD student

Kandydat posiada gruntowną wiedzę z zakresu pedagogiki (w tym metodologii badań pedagogicznych) oraz podstawy wiedzy w obszarze dyscyplin pokrewnych. Przejawia gotowość do samodzielnego prowadzenia badań naukowych. Posiada umiejętności interpersonalne i umiejętność pracy w zespole.

The candidate has a thorough knowledge of pedagogy (including the methodology of pedagogical research) and the basics of knowledge around related disciplines. He or she manifests readiness to conduct scientific research independently. The candidate has interpersonal skills and the ability to work in a team.