Sławomir Kozioł Ph.D.

Dr Sławomir Kozioł

 lecturer

 e-mail: inaros@poczta.onet.pl

 

 MA in English Studies: Jagiellonian University, Cracow

 PhD in Literature: Jagiellonian University, Cracow

 Fields of study: twentieth-century British novel, science-fiction, social space in fiction, pop culture, new media art, post-humanism.

 Courses taught: history of British literature, twentieth-century British novel, introduction to literary theory

 

PUBLICATIONS

Monograph:

Kozioł, Sławomir (2015) Polarization of Social Space: E. M. Forster, Virginia Woolf, Evelyn Waugh and Angus Wilson Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

 

Scholarly articles, chapters in monographs:

 1. Kozioł, Sławomir (2000) „Cognitive Linguistics and Postmodernism: In Search of Parallels” [in:] G. A. Kleparski (ed.) Studia Anglica Resoviensia 1, Rzeszów: Wydawnictwo WSP w Rzeszowie, pp. 49-58

 2. Kozioł, Sławomir (2002) „Wyndham Lewis and Aldous Huxley – the Platonist and the Aristotelian” [in:] G. A. Kleparski (ed.) Studia Anglica Resoviensia 1, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, pp. 120-129

 3. Kleparski, Grzegorz A., Sławomir Kozioł (2005) „Dandies with Hammers, Ladies in Plastic – The Beginnings of Pop Fashion in Great Britain” [in:] G. A. Kleparski (ed.) Studia Anglica Resoviensia 3, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, pp. 171-175

 4. Kozioł, Sławomir (2005) „Mrs Wilcox’s Holy of Holies, Mr Wilcox’s Property – Two Kinds of Social Space in E. M. Forster’s Howards End” [in:] G. A. Kleparski (ed.) Studia Anglica Resoviensia 3, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, pp. 135-147

 5. Kozioł, Sławomir (2008) „From Hommage à Chrysler Corp. to Campbell’s  Soup Can: The Development of Pop Art” [in:] R. Kiełtyka, D. Osuchowska, E. Rokosz-Piejko (eds) Language, Literature, Culture and Beyond Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, pp. 253-260

 6. Kozioł, Sławomir (2008) „Product Design in the Era of Pop Culture” [in:] G. A. Kleparski, A. Uberman (eds) Galicia Studies in Language, Literature and Culture Chełm: Wydawnictwo TAWA, pp. 125-132

 7. Kozioł, Sławomir (2009) „Homecoming in Angus Wilson’s Late Call” [in:] O. Weretiuk, E. Rokosz-Piejko (eds) Studia Anglica Resoviensia 6, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, pp. 36-48

 8. Kozioł, Sławomir (2009) „Pop Culture – the Culture of Surface” [in:] G. A. Kleparski, E. Rokosz-Piejko, A. Uberman (eds) Galicia English Teachings: Old Pitfalls, Changing Attitudes and New Vistas, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego,  pp.211-218

 9. Kozioł, Sławomir (2010) „Aspects of Social Space in Ian McEwan’s The Cement Garden” [in:] O. Weretiuk, M. Martynuska (eds) Studia Anglica Resoviensia 7, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, pp. 30-42

 10. Kozioł, Sławomir (2011) „A new town in Angus Wilson’s Late Call: in search of parallels between literary representation and theoretical analysis of social space”, [in:] O. Weretiuk, D. Osuchowska, S. Kozioł (eds) Studia Anglica Resoviensia 8,Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, pp. 71-93

 11. Kozioł, Sławomir (2011) „Wpływ przestrzeni społecznej na postacie w Pani Dalloway Virginii Woolf” [in:] L. Wille, M. Malinowska (eds) Podkarpackie Forum Filologiczne, Seria: Literatura i Kultura pp. 231-242

12. Kozioł, Sławomir (2012) “The question of the spiritual dimension of the world in Evelyn Waugh’s Brideshead Revisited and its Granada Television adaptation”,  [in:] A. Kallaus, S. Kozioł (eds) From Page to Screen: Adaptations of British and American Literature, Rzeszów, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, pp. 78 – 97

13. Kallaus, Agnieszka, Sławomir Kozioł (2012) “Introduction”,  [in:] A. Kallaus, S. Kozioł (eds) From Page to Screen: Adaptations of British and American Literature, Rzeszów, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, pp. 10-14

14. Kozioł, Sławomir (2012) “A vision of postmodern world yet to come: Representations of technology in Vernon Vinge’s Rainbows End”, [in:] Studia Anglica Resoviensia 9, Rzeszów, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, pp. 71-91

15. Kozioł, Sławomir (2014) "Zjawisko podwójnego kodowania w sztuce i literaturze współczesnej," [in:] Maria Malinowska, Elżbieta Rokosz-Piejko (eds) Podkarpackie Forum Filologiczne, Jarosław: Wydawnictwo PWST-E w Jarosławiu, pp.119-132

16. Kozioł, Sławomir (2014) "Artistic Experimentation in the Era of Digital Technology," [in:] Małgorzata Martynuska, Barbara Niedziela, Elżbieta Rokosz-Piejko (eds) The Subcarpathian Studies in English Language, Literature and Culture, vol. 2 Literature and Culture. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, pp. 211-220.

17. Kozioł, Sławomir (2014) “'Life is more difficult for the serious artist'—The Question of Art in William Gibson’s Pattern Recognition," [in:] Magdalena Bleinert, Izabela Curyłło-Klag, Bożena Kucała (eds) The Art of Literature, Art in Literature. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, pp. 121-134.

18. Kozioł, Sławomir (2015) "'A good book is the precious life-blood of a master spirit': figurative representations of books in the modern era" [in:] M. Górecka-Smolińska, J. Hajduk, G. A. Kleparski (eds) Język – Zierciadło Swiata , vol. 2., Sandomierz: Wydawnictwo PWZZ w Sandomierzu, pp. 93-97.

19. Kozioł, Sławomir (2015) "Between a Butterfly and a Cathedral: The Question of Art in Brideshead Revisited by Evelyn Waugh" [in:] Sonia Baelo Allué, José Luzón Marco (eds) Miscelánea: A Journal of English and American Studies. Zaragoza: Prensas de la Universidad de Zaragoza, pp. 69 - 87.

20. Kozioł, Sławomir (2015) "‘Those Clunky Things You Have to Carry Around’: Textual Materiality in Vernor Vinge’s Rainbows End” [in:] Arthur B. Evans et al (eds) Science Fiction Studies. Greencastle, Indiana: SF-TH Inc. pp. 458-482.

21.Kozioł, Sławomir (2015) “The logic of visualization in Virginia Woolf’s Mrs Dalloway” [in:] Bulletin of the Transilvania University of Braşov vol. 8, (57) No. 2 Brasov: Transilvania University Press, pp. 79-94

22. Kozioł, Sławomir (2016) "Whose Archive? Questions of Access to Information and Memory in Rainbows End by Vernor Vinge." [in:] Michael Levy et al (eds) Extrapolation 57.3 Liverpool: Liverpool University Press, pp. 265-287.

 

 Editing

a) monographs:

Kallaus, Agnieszka, Sławomir Kozioł (eds) (2012) From Page to Screen: Adaptations of British and American Literature, Rzeszów, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego

b) journals:

Weretiuk, O, D. Osuchowska, S. Kozioł (eds) (2011) Studia Anglica Resoviensia 8, Rzeszów:  Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego

Kleparski, G., A. Kallaus, S. Kozioł, M. Pikor-Niedziałek, A. Uberman (eds) (2013) Studia Anglica Resoviensia 10, Rzeszów:  Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego

Kleparski, G., A., S. Kozioł, P. Austin, M. Dick-Bursztyn, K. Puchała-Ladzińska (eds) (2015) Studia Anglica Resoviensia 12, Rzeszów:  Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego

 

 Conference participation:

 1. „Bloomsday 2004 – Pisarz i miejsce”, Jagiellonian University, June 2004, paper: „Two Kinds of Social Space in E. M. Forster’s Howards End”.

2.  „Language, Literature, Culture and Beyond: The First Rzeszów Anglistentag” Rzeszów University, October 2007, paper: „From Hommage à Chrysler Corp. to Campbell’s  Soup Can – The Development of Pop Art.”

 3. „II Podkarpackie Forum Filologiczne”, PWSZ Jarosław, March 2011, paper: „Wpływ przestrzeni społecznej na postacie w Pani Dalloway Virginii Woolf.”

4. The 3rd Rzeszów Anglistentag: Subcarpathian Studies in English Language, LIterature and Culture, Uniwersytet Rzeszowski, 22-23.04.2013, paper: “Artistic experimentation in the era of digital technology.”

5. "III Podkarpackie Forum Filologiczne," PWSZ Jarosław, April 2014, paper: "Zjawisko podwójnego kodowania w sztuce i literaturze współczesnej."

6. "The Country House in Britain, 1914-2014," Newcastle University, June 2014, paper: "Does a False Dome Really Matter? Representations of Brideshead."

7. 12th Conference of the European Society for the Study of English, P. J. Safarik University, Kosice, August/September 2014, paper: "Media Publicity in Contemporary Art."

8. Sandomierskie Spotkania Neofilologiczne „Język – zwierciadło świata II”Sandomierz, November 2014, paper:  "‘A good book is the precious life-blood of a master spirit’: figurative representations of books in the modern era".

9. The Sci-Fi Project: 1st Global Conference organized by Inter-Dyscyplinary.Net, Mansfield College, Oxford University, August 2015, paper: "Coping with the Produced Other: Ethicopolitical Significance of Genetic Engineering in Margaret Atwood's MaddAddam trilogy."

10. Welcome to the Machine: Robots, Androids, Post-Humans, Uniwersytet Gdański, September 2015, paper (as a keynote speaker): “Genetic Engineering and the vicissitudes of power in Margaret Atwood’s MaddAddam Trilogy.”

11. Pictures from an Institution: Academy across Time and Media, Uniwersytet Gdański, October 2015, paper: “Is Paper a Burden? The Question of the Digitization of Books in Rainbows End by Vernon Vinge.”

12. The 37th Meeting of the Portuguese Association for Anglo-American Studies, Universidade NOVA de Lisboa, March 2016, paper: “Is biogenetic art a new cubism?”

13. Global Fantastika: An Interdisciplinary Conference, Lancaster University, July 2016, paper: “Speculating about speculative fiction: Prospects of pigoons in Margaret Atwood’s MaddAddam trilogy in the light of the American ‘century of dishonour’”

14. The World of E. M. Forster — E. M. Forster and the World, University of Warmia and Mazury in Olsztyn, September 2016, paper: ‘“You mustn’t say anything against the Machine”: Power and Resistance in E. M. Forster’s “The Machine Stops”’

15. Obcość, Inność, Wykluczenie, Jagiellonian University, Kraków, December 2016, paper: „Między chorobą a rasizmem: Obcość genetycznie zmodyfikowanego ciała w perspektywie fenomenologicznej na przykładzie trylogii MaddAddam Margaret Atwood”

16. Neoliberalism in the Anglophone World, Université Paul-Valéry Montpellier. March 2017, paper: “Legitimation Crisis in Margaret Atwood’s MaddAddam Trilogy”