Aktualności
Zapraszamy na wernisaż wystawy ARTEFAKTY 2025 w Galerii Sztuki Współczesnej w Przemyślu
Wernisaż wystawy: 19.12.2025 r., godz.18:00
Galeria Sztuki Współczesnej w Przemyślu, Tadeusza Kościuszki 3, 37-700 Przemyśl
Osoby uczestniczące w wystawie:
Patryk Brzezicki Paweł Korbus Lila Kalinowska Piotr C. Kowalski Kuba Maciejczyk Karolina Niwelińska Marta Ostajewska Jadwiga Sawicka Maksymilian Stopa Michalina W. Klasik
Andrzej Cieszyński - Dyrektor Galerii Sztuki Współczesnej w Przemyślu o wystawie:
“Szanowni Państwo, Galeria Sztuki Współczesnej w Przemyślu wspólnie z Centrum światów jest tutaj rozpoczęła w 2025 roku nowy projekt artystyczny, który mógł zaistnieć dzięki przeznaczeniu kamienicy przy Rynek 11 w Przemyślu na cele związane z upowszechnianiem współczesnych sztuk wizualnych. Dziękujemy za to Urzędowi Marszałkowskiemu Województwa Podkarpackiego oraz Urzędowi Miasta Przemyśla. Galeria Sztuki Współczesnej jako gospodarz obiektu aktualnie prowadzi prace związane z projektowaniem oraz uzyskaniem wszelkich pozwoleń na remont i adaptację zabytkowej kamienicy na potrzeby instytucji kultury. Oczekując na moment otwarcia wspaniałej Galerii robimy swoje. Przestrzenią umożliwiającą kontakt z Wami są witryny przy Rynek 11. Przeznaczyliśmy tą dwuwymiarową płaszczyznę na prowokujący intelektualnie cykl działań artystycznych pod nazwą: Projekt KOMENTARZ. Autorkami i kuratorkami tego artystycznego zamierzenia są Jadwiga Sawicka i Lila Kalinowska. Na grudniowej wystawie w przestrzeni Galerii Sztuki Współczesnej w Przemyślu spotykają się dwa projekty - projekt KOMENTARZ z projektem ARTEFAKTY.
Projekt ARTEFAKTY, Podkarpacka Galeria Sztuki Współczesnej, od 25 lat prezentuje w ujęciu kuratorskim ważne i aktualne zjawiska w sztuce współczesnej Podkarpacia. Wystawa Upadasz? Nie wstawaj jest 25 wydarzeniem realizowanym w ramach cyklu ARTEFAKTY, jednocześnie jest podsumowaniem rocznej obecności w przestrzeni publicznej Przemyśla projektu KOMENTARZ.”
Lila Kalinowska, Jadwiga Sawicka:
“Witryna jest miejscem tymczasowym; użyczonym przez Galerię Sztuki Współczesnej w Przemyślu, jeszcze zanim zacznie się remont pomieszczeń z przeznaczeniem na pełnoprawny lokal wystawienniczy. Nie możemy zaprosić do wnętrza, ale możemy (i chcemy) zwrócić się ku ulicy. Czas „pomiędzy” – sprzyja zwięzłym w formie wypowiedziom, krótkim komunikatom nie cierpiącym zwłoki. Liczymy na to, że zaproszone osoby, znajdą odpowiednią formę, aby przekazać ważne dla nich treści. Chcemy wykorzystać charakter i kontekst tego miejsca, jego tymczasowość i lokalizację w samym sercu miasta. Chcemy stworzyć miejsce dla artystów_ek, którzy_re mówią językiem sztuki o rzeczach, które są dla nich ważne. O problemach dnia codziennego, najbliższego otoczenia takich, które odzwierciedlają problemy społeczne, środowiska i świata. Tytuł wystawy: Upadasz? Nie wstawaj odnosi się do ewolucji formy projektu; nie był to dla nas łatwy proces, bo wymagał rezygnacji ze znacznej części wyjściowych założeń, przystosowania się i znalezienia formy, która nie byłaby artystycznym kompromisem.
Wystawa Upadasz? Nie wstawaj to podsumowanie trwającego rok projektu Komentarz, czyli serii interwencji w witrynie kamienicy Rynek 11 w Przemyślu. W listopadzie 2024 roku pisałyśmy: Witryna jest miejscem tymczasowym; użyczonym przez Galerię Sztuki Współczesnej w Przemyślu, jeszcze zanim zacznie się remont pomieszczeń z przeznaczeniem na pełnoprawny lokal wystawienniczy. Nie możemy zaprosić do wnętrza, ale możemy (i chcemy) zwrócić się ku ulicy. Czas „pomiędzy" - sprzyja zwięzłym w formie wypowiedziom, krótkim komunikatom nie cierpiącym zwłoki. Liczymy na to, że zaproszone osoby, znajdą odpowiednią formę, aby przekazać ważne dla nich treści. Chcemy wykorzystać charakter i kontekst tego miejsca, jego tymczasowość i lokalizację w samym sercu miasta. Chcemy stworzyć miejsce dla artystów_ek, którzy_re mówią językiem sztuki o rzeczach, które są dla nich ważne. O problemach dnia codziennego, najbliższego otoczenia takich, które odzwierciedlają problemy społeczne, środowiska i świata.
Zależało nam na prezentacji prac osób z różnych pokoleń, zaangażowanych, żywo reagujących na kontekst. Zakładałyśmy częstą zmianę prac/instalacji, różnorodną tematykę, której punktem wspólnym jest zaangażowanie w sprawy bieżące /chęć zabrania głosu, pragnienie zmiany. Wystawa pokazuje ewolucję projektu, która wynikła z trudnych do przewidzenia okoliczności. Pisałyśmy: Nie możemy zaprosić do wnętrza, ale możemy (i chcemy) zwrócić się ku ulicy. Po kilku miesiącach okazało się, że nie możemy zapewnić zapraszanym artystom i artystkom warunków, o których myślałyśmy na początku: naklejanie grafik czy plakatów od wewnątrz, projekcja wideo, instalacja do oglądania przez szybę. Pomimo zachowywania środków ostrożności i redukowania naszej obecności do minimum (błyskawiczny montaż tzn. wniesienie, włączenie monitorów, naklejenie wydruków) - okazało się, że „zakaz użytkowania budynku" traktowany jest bardzo dosłownie i rygorystycznie. Jedyną opcją „użytkowania" stało się naklejanie z zewnątrz. Nie chciałyśmy narażać zapraszanych osób na zniszczenie ich prac, ani zawężać ich ekspresji do i tak bardzo okrojonych warunków. Z żalem zdecydowałyśmy się na zawieszenie działalności. Czekałyśmy, łudząc się jeszcze że „bezwzględny zakaz" ulegnie złagodzeniu; podstawę do tego dawał nam fakt, że w środku dokonywane są prace przygotowawcze do remontu. Pisałyśmy: Komentarz trwa w chwilowym oczekiwaniu ...
W związku z zewnętrznymi trudnościami dotyczącym realizacji projektu zmuszone jesteśmy do jego tymczasowego zawieszenia do momentu wyjaśnienia możliwości wejścia do budynku. Dopóki nie będzie to możliwe zawieszamy projekt Komentarz. Zostawiamy sobie prawo do łamania własnego postanowienia w chwilach potrzeby ekspresji lub interwencji artystycznej.
Tytuł wystawy: Upadasz? Nie wstawaj odnosi się do ewolucji formy projektu; nie był to dla nas łatwy proces, bo wymagał rezygnacji ze znacznej części wyjściowych założeń, przystosowania się i znalezienia formy, która nie byłaby artystycznym kompromisem. Forma otwartych pytań (kierowanych nie wiadomo do kogo: do przechodniów? Do siebie samych? Do siebie nawzajem?) dawała nam możliwość kontynuacji. Możliwość zachowania ciągłości, wykorzystania witryn jako nośnika bezinteresownej artystycznej wypowiedzi. No i przede wszystkim była zaplanowana wystawa. Wystawa jest szansą aby pokazać zrealizowane prace (Masymilian Stopa, Piotr C. Kowalski, Karolina Niwelińska, Patryk Brzezicki, Paweł Korbus czy Kuba Maciejczyk), jak i projekty, które nie doszły do skutku, chociaż były już zaplanowane (Marta Ostajewska, Michalina W. Klasik, Paweł Korbus). Jest to także okazja do prezentacji nowych prac (performans Marty Ostajewskiej, obraz Kuby Maciejczyka czy plakaty Masymiliana Stopy). Tytułem wystawy stał się tekst użyty na obrazie Jadwigi. Upadasz? Nie wstawaj. Bo przecież moment upadku to moment lotu .. , a skoro już leżymy, to leżmy. Można powspominać okoliczności spadania, szok nagłej zmiany pozycji, związane z tym odczucia. Bo przecież w trakcie nie było na to czasu. No i jest jeszcze zmiana punktu widzenia - leżymy, kontemplujemy, patrzymy od dołu, może tak jest nawet lepiej, a na pewno inaczej? Za chwilę będziemy sprawdzać czy nic się nie połamało, ale może nie od razu?”
Patryk Brzezicki, absolwent kierunku Grafika na Uniwersytecie Rzeszowskim. W swojej twórczości stara się łączyć malarstwo z grafiką. Uczestnik wielu wystaw i plenerów artystycznych.
Lila Kalinowska, artystka wizualna, aktywistka, mieszkanka Przemyśla. Zaangażowana w sprawy miasta i jego mieszkańców.
Paweł Korbus, artysta wizualny, performer, aktor, doktorant Uniwersytetu Rzeszowskiego, prezes Fundacji Sztuki Performance w Lublinie. Jego interdyscyplinarne projekty związane są z rozumieniem czasu, przestrzeni, ludzi i środowiska.
Piotr C. Kowalski Dyplom z malarstwa, w Pracowni prof. Stanisława Teisseyre'a, w roku 1978 w PWSSP, w Poznaniu. Malarz, profesor UAP z wieloletnim doświadczeniem i dorobkiem.
Kuba Maciejczyk (merelystating). Zajmuje się działaniami na styku literatury i sztuk wizualnych. W swoich działaniach porusza tematy związane z przemijaniem, poszukiwaniem sensu, a także zawiera obserwacje zjawisk społeczno-politycznych oraz artystycznych. Rozwija cykle: @merelystating @attheendofthedayproject.
Karolina Niwelińska, artystka wizualna, stypendystka MKiDN, adiunkt na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego. Tworzy filmy, animacje, fotografie, obiekty, instalacje, projekty graficzne i przestrzenne.
Marta Ostajewska, artystka wizualna, performerka, doktora sztuk pięknych, wykładowczyni akademicka. Zajmuje się zagadnieniami związanymi z performance art, działaniami site-specific, animacjami dokumentalnymi, a także zagadnieniem ciała jako archiwum.
Jadwiga Sawicka, tworzy obrazy, fotografie, obiekty, instalacje tekstowe, również w przestrzeni publicznej. Interesuje ją to, w jaki sposób język formatuje nasze myślenie, relacja między tekstem i obrazem, związki między sztuką i literaturą. Pracuje w Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego, mieszka w Przemyślu. Współpracuje z galerią BWA Warszawa.
Maksymilian Stopa, absolwent Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych im. Bernarda Morando w Zamościu. Dyplom z wyróżnieniem w 2021 r. Obecnie student Grafiki w Instytucie Sztuk Pięknych w Rzeszowie. Laureat kilku konkursów na plakat, uczestnik wystaw zbiorowych i warsztatów performance.
Michalina W. Klasik, artystka sztuk wizualnych i sekretna aktywistka. Pracuje z obrazem, obiektem, tekstem. W swoich poszukiwaniach kieruje się ideą dekolonizacji przyrody. Doktora sztuki, współprowadzi Pracownię Nowych Narracji na ASP w Katowicach.