Strategia rozwoju

STRATEGIA
WYDZIAŁU NAUK O KULTURZE FIZYCZNEJ
COLLEGIUM MEDICUM
UNIWERSYTETU RZESZOWSKIEGO
2025-2028


1. MISJA

Misja Wydziału Nauk o Kulturze Fizycznej Collegium Medicum jest powiązana z zasadniczymi elementami misji Uniwersytetu Rzeszowskiego, takimi jak tworzenie kapitału intelektualnego zgodnie z potrzebami naszego regionu w oparciu o wysoko wykwalifikowaną własną kadrę, nowoczesną bazę naukowo-badawczą i wysokiej jakości badania naukowe.

2. CELE

Wydział Nauk o Kulturze Fizycznej wykazuje związek ze strategią oraz misją uczelni, realizując cele kształcenia wspólnym wysiłkiem wszystkich pracowników, z zachowaniem na-stępujących zasad: dążenia do prawdy, otwartości na wiedzę i nowe idee oraz poszanowaniu godności człowieka i szacunku dla tożsamości historyczno-kulturowej regionów oraz państw. Tym samym kształtuje osobowość i obywatelskie postawy studentów, przygotowując ich do odpowiedzialnego pełnienia funkcji społecznych i publicznych.

3. CEL STRATEGICZNY 1

Celem strategicznym w obszarze zasobów materialnych jest rozwój infrastruktury Wydziału, który umożliwi prowadzenie na wysokim poziomie badań naukowych i procesu kształcenia.

W dniu 1 sierpnia 2024 r. została podpisana umowa dotycząca budowy II etapu inwestycji, Podkarpackiego Centrum Sportu Akademickiego, nowoczesnego obiektu, obok już istnie-jącej Hali Lekkoatletycznej (UCL) stanowiącej I etap projektu uniwersyteckiego kompleksu sportowego. Infrastruktura naszego Wydziału poszerzy się o sale dydaktyczne, w tym dwie aule wykładowe, salę do gier zespołowych, ćwiczeń ogólnorozwojowych z wykorzystaniem przyrządów gimnastycznych oraz specjalistycznych treningów, gier i zabaw ruchowych, indywidualnych treningów, salę gimnastyczną z przyrządami, gabinety naukowe. Integralną częścią planowanego projektu będzie kort tenisowy oraz boisko typu „orlik” do piłki nożnej.
Nowy obiekt o powierzchni całkowitej 3.200 m² pozwoli na konsolidację działu Nauk o Kul-turze Fizycznej, który do tej pory był infrastrukturalnie rozproszony w kilku różnych częściach miasta. Inwestycja zapewni odpowiednią infrastrukturę dla działalności dydaktycznej, wpłynie na jej jakość oraz znacznie polepszy warunki prowadzenia działalności naukowo-badawczej, a także będzie służyć dla całej społeczności akademickiej. Zakładamy, że Inwestycja przyczyni się do wzrostu liczby studentów i podniesienia poziomu kształcenia. Kompleks stworzy możliwość działań o charakterze rekreacyjnym, realizacji form aktywnego wypoczynku zarówno dla studentów, kadry dydaktycznej jak i mieszkańców miasta Rzeszowa.
Zadania (cele operacyjne) z tego wynikające to:
• Konsekwentne podnoszenie standardu wyposażenia sal dydaktycznych w nowoczesny sprzęt (monitory wieloformatowe) zoptymalizuje jakość przekazywanej wiedzy, co bez wątpienia wpłynie na warunki pracy i atrakcyjność studiowania na naszych kierunkach. Planujemy wymianę zestawów komputerowych do certyfikowanej Pracowni Techno-logii Informacyjnej - zastosowania informatyki w kulturze fizycznej oraz w turystyce i rekreacji.
• Rozwój infrastruktury informatycznej (sprzęt i oprogramowanie) uwzględniający naj-nowocześniejsze rozwiązania wspierające proces kształcenia oraz badania naukowe. Wdrażanie i wykorzystywanie w naukach o kulturze fizycznej narzędzi informatycznych z obszarów analizy danych, programowania na niskim poziomie, sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego w celu poprawiania wydolności i techniki zawodnika, doskonalenia i personalizacji planów treningowych, taktyki i strategii w trakcie zawodów oraz regeneracji organizmu po wysiłku fizycznym. W obszarze turystyki i rekreacji stosowanie nowoczesnych metod dydaktycznych, takich jak uczenie przez doświadczenie (experiential learning, wyjazdy praktyczne), symulacje, wirtualne wycieczki oraz technologie VR/AR, aby lepiej odwzorować realne sytuacje i scenariusze pracy w branży turystycznej oraz aplikacji do zarządzania w turystyce, analizy big data i narzędzia do tworzenia i optymalizacji doświadczeń klientów.

4. CEL STRATEGICZNY 2

Wzmocnienie pozycji naukowej Wydziału .
Cele operacyjne to:
• Doskonalenie współpracy na linii nauka − kształcenie, poprzez utrzymanie organizacji corocznych badań z udziałem studentów Wychowania Fizycznego oraz Turystyki i Rekreacji, jak również konferencji z udziałem międzynarodowym - w ramach Tygodnia Nauki i Sportu. W następnym roku tj. 2025 będzie kolejna 4 edycja Studencko-Doktoranckiej Międzynarodowej Konferencji Naukowej nt. Kultura fizyczna i zdrowie w dobie XXI wieku, której celem jest stworzenie interdyscyplinarnego forum do prezentacji osiągnięć naukowych studentów i doktorantów w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu (obejmująca tematy z wychowania fizycznego, zdrowia oraz turystyki i rekreacji).
• Dążenie do dalszego umiędzynarodowiania działalności naukowej i dydaktycznej (wspólne ze studentami publikacje, projekty badawcze, staże naukowe, wizyty studyjne), korzystanie przez pracowników oraz studentów z międzynarodowych programów Erasmus+, czy innych wyjazdów zagranicznych.
• Podniesienie ilości, jakości i efektywności badań naukowych w naukach o kulturze fizycznej, przez pracowników i studentów.
• Zwiększenie liczby składanych wniosków grantowych (NCN, NCBR, ABM).
• Rozwijanie pasji naukowych przez studentów w Studenckich Kołach Naukowych.
• Podwyższenie kategorii naukowej do kategorii A. Obecnie posiadamy kategorię naukową B+, a nasze Collegium Medicum UR posiada uprawnienia do nadawania stopnia doktora oraz doktora habilitowanego w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu, w dyscyplinach nauki o kulturze fizycznej, nauki medyczne oraz nauki o zdrowiu.
• Rozwój współpracy między Wydziałami na rzecz wspólnych prac naukowo-badawczych z zakresu dyscyplin nauki medyczne i nauki o zdrowiu.

5. CEL STRATEGICZNY 3

Prowadzenie polityki kadrowej sprzyjającej rozwojowi nauczycieli akademickich

Cele operacyjne:
• Tworzenie ścieżek rozwoju w celu podniesienia kompetencji pracowników
• Wspomaganie rozwoju młodej kadry poprzez tworzenie warunków do ich awansów naukowych
• Aktywizacja pracowników w działania popularyzujące naukę, jak również prospołeczne.

6. CEL STRATEGICZNY 4

Utrzymanie wysokiego poziomu kształcenia na studiach licencjackich i magisterskich z Wychowania Fizycznego oraz Turystyka i Rekreacja dostosowanego do potrzeb rynku pracy – powiązanego z działalnością badawczą.

• Systematyczna aktualizacja programu uwzględniająca opinie interesariuszy zewnętrznych oraz analizy rynku pracy, pozyskiwanie nowych interesariuszy. Prowadzenie kompleksowej edukacji zorientowanej na rynek pracy.
• Dążenie do tego, aby nasze kierunki kształciły wszechstronnych specjalistów przygotowanych do pracy w przypadku Wychowania Fizycznego jako nauczyciel wychowania fizycznego w szkołach podstawowych, branżowych, technikach, liceach ogólnokształcących, policealnych, sportowych, mistrzostwa sportowego. Absolwent może również znaleźć pracę w służbach mundurowych (policji, straży pożarnej, wojsku, ratownictwie wodnym) oraz instytucjach oświatowych, badawczych i organizacjach społecznych z zakresu kultury fizycznej, placówkach działających na rzecz sportu osób niepełno-sprawnych. Będzie przygotowany do prowadzenia działalności gospodarczej oraz podjęcia pracy w instytucjach kultury fizycznej, instytutach naukowo-badawczych, organizacjach społecznych, administracji rządowej i samorządowej w zakresie sportu i rekreacji w przypadku Turystyki i Rekreacji w dynamicznym, globalnym sektorze tury-styki.
• Dostosowywanie programów nauczania do zmieniających się potrzeb rynku pracy oraz trendów w naukach o kulturze fizycznej oraz w turystyce, takich jak m.in. edukacja zdrowotna , promocja aktywności ruchowej w różnych okresach ontogenezy zrównoważony rozwój, hotelarstwo i gastronomia oraz turystyka zdrowotna. Chcemy przekazać studentom wiedzę teoretycznej i praktyczną, która pozwoli im na elastyczność i samodzielność w zróżnicowanych rolach zawodowych. Stworzenie nowych modułów na kierunkach I i II stopnia (m.in. Instruktor rekreacji ruchowej w różnych dyscyplinach). Weryfikacja najnowszych osiągnięć dydaktycznych w obszarze wychowania fizycznego poprzez organizację warsztatów i szkoleń metodycznych dla studentów i nauczy-cieli.
• Rozwijanie kształcenia w ramach modułu „Instruktora wychowania fizycznego w służ-bach mundurowych” na kier. Wychowanie Fizyczne, celem utworzenia nowego kierunku studiów licencjackich „Wychowanie fizyczne w służbach mundurowych” – dostosowanego do potrzeb rynku pracy.
• Utworzenie nowego modułu studiów licencjackich „e-turystyka”.
• Nadanie uprawnień instruktora rekreacji ruchowej.
• Wzmacnianie współpracy z branżą turystyczną i rekreacyjną. Kierunek Turystyka i Rekreacja będzie stawiać na partnerstwa z firmami, organizacjami turystycznymi i instytucjami publicznymi, co umożliwi studentom zdobywanie cennego doświadczenia zawodowego już w trakcie studiów (praktyki i staże u wiodących partnerów branżowych) oraz lepsze zrozumienie specyfiki rynku jak również rozwijanie sieci kontaktów zawodowych.
• Wymiana doświadczeń z nauczycielami wychowania fizycznego w zakresie możliwości wprowadzani/wdrażania innowacji w procesie wychowania fizycznego
• Utrzymanie w najbliższych latach na stałym poziomie liczby kandydatów na studia w Wydziale - tak dobrą jak dotychczas. Statystyki z rekrutacji ostatnich lat świadczą o tym, że nasze kierunki cieszą się dużą popularnością wśród młodzieży.
• Zwiększenie aktywności studentów Wydziału w ramach realizacji programu Erasmus , mamy się również zająć ERASMUS plus Sport oraz NAWA.
• Realizowanie ze studentami większej ilości zajęć w formie ćwiczeń w naszych pracowniach naukowych, wyposażanych systematycznie w nowoczesny sprzęt (Pracownia Diagnostyki w Treningu Sportowym i Zdrowotnym Pracownia Antropometrii, Pracownia Motoryczności Człowieka, Pracownia Fizjologii i Biochemii Wysiłku Fizycznego, Pracownia Analizy Ruchu )
• Stałe rozszerzanie grona interesariuszy zewnętrznych mających bardzo duży wpływ na dostosowanie realizowanych przez WNKF programów studiów do wymagań rynku pracy kształconych specjalistów.
• Utrzymanie pozytywnej oceny ze strony Polskiej Komisji Akredytacyjnej, która nastąpi w roku akademickim 2028/2029 w związku z tym w okresie 2025-2028 będziemy przygotowywać się do kontroli poprzez wyżej wymienione działania, aby ich realizacja za-owocowała pozytywną oceną ze strony PKA we wszystkich kryteriach, które musimy spełnić – tak jak miało to miejsce w roku akademickim 2022/2023 podczas akredytacji naszych kierunków: Wychowanie Fizyczne oraz Turystyka i Rekreacja.

7. Wdrożenie, monitoring i ocena.

Realizacja przyjętych celów będzie monitorowana i podlegać analizie oraz ocenie. Wdrażanie zadań, jakie zawarto w strategii rozwoju Wydziału Nauk o Kulturze Fizycznej będzie koordynowane przez Władze Wydziału. W przypadku zmian cele mogą ulec modyfikacji co wynika z elastyczności planowania strategicznego.

 

Załącznik nr 1. Analiza SWOT

Celem analizy SWOT jest ocena wewnętrznych i zewnętrznych uwarunkowań działania Wydziału Nauk o Kulturze Fizycznej, mogących wpływać na realizację przyjętych celów strategicznych i operacyjnych.

CZYNNIKI WEWNĘTRZNE
POZYTYWNE (MOCNE STRONY)
Nowoczesna na skalę krajową i międzynarodową baza naukowo-dydaktyczna (wysoki poziom wyposażenia pracowni badawczych) umożliwiająca łączenie kształcenia studentów z badaniami naukowymi.
Kadra dydaktyczna z wysokimi kompetencjami praktycznymi i doświadczeniem zawodowym.
Programy studiów odpowiadające wymogom zmieniającego się rynku pracy.
Systematyczna aktualizacja programów uwzględniająca opinie interesariuszy.
Utrzymująca się na stałym poziomie liczba kandydatów na studia.
Uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora i doktora habilitowanego.
Organizacja praktyk studentów w wiodących szkołach podstawowych i ponadpodstawowych oraz biurach turystycznych i hotelach w kraju i zagranicą.
Możliwość zdobywania dodatkowych kompetencji, umiejętności i kwalifikacji przez studentów.
NEGATYWNE (SŁABE STRONY)
Niski wzrost liczby samodzielnych pracowników naukowych w grupie badawczej.
Niedostateczny udział pracowników w grantach oraz mała znajomość organizacji i finansowania projektów badawczych (szczególnie NCN, NCBR, ABM).

CZYNNIKI ZEWNĘTRZNE
POZYTYWNE (MOCNE STRONY)
Kontynuacja budowy obiektu wielofunkcyjnego – drugi etap Podkarpackie Centrum Sportu Akademickiego.
Ciągły wzrost znaczenia i tworzenia odpowiednich warunków do współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym.
Stałe zainteresowanie kierunkiem przez kandydatów na studia gwarantujące stabilność kierunku.
Uczestnictwo w projektach we współpracy ośrodkami krajowymi i zagranicznymi.
Dynamiczny wzrost aktywności studentów Wydziału w ramach realizacji programu Erasmus i NAWA.
NEGATYWNE (SŁABE STRONY)
Nieadekwatny do potrzeb i planów badań naukowych poziom finasowania.
Wzrost kosztów kształcenia studentów oraz utrzymania obiektów Wydziału.
Brak stabilnej i klarownej polityki finansowania szkolnictwa wyższego.