Aktualności
Wykład prof. dr hab. Joanny Kosteckiej „Jak wybierać prośrodowiskową opcję rozwiązywania problemu?” dla studentów Uniwersyteckiego Centrum badań nad Środowiskiem i Zrównoważonym Rozwojem Uniwersytetu Warszawskiego
W hierarchii ludzkich potrzeb motywujących jednostki do działania na rzecz dobrostanu własnego oraz pozostałych jednostek populacji Homo sapiens, znajdują się: potrzeby fizjologiczne, bezpieczeństwa, miłości i przynależności, potrzeby szacunku i uznania oraz potrzeby samorealizacji. Do tych podstawowych dochodzi także prawo dostępu do ustawicznej edukacji, która jest procesem przekazywania wiedzy, kształtowania umiejętności i cech, a także wychowania. Edukacja jest istotna dla rozwoju jednostki i całego społeczeństwa, i co należy wyraźnie podkreślić; jest obecnie jednym z podstawowych filarów tworzenia zrównoważonego rozwoju i realizacji Agendy 2030, zawierającej 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju (Sustainable Development Goals).
Wobec zmieniającej się w tempie wykładniczym sytuacji naszej planety i rozwoju cywilizacji, potrzebujemy współpracy w pilnej i efektywnej edukacji. Aby przetrwać musimy nabywać umiejętności pracy w grupie, sprawiedliwego dzielenia się zasobami i rozwiązywania problemów, aby osiągnąć wspólne cele. To fundament efektywnego funkcjonowania zespołów, zarówno w pracy, jak i w życiu codziennym.
W ramach współpracy między ośrodkami akademickimi, pani prof. dr hab. Joanna Kostecka z Wydziału Technologiczno-Przyrodniczego UR, została zaproszona do przeprowadzenia wykładu na Uniwersytecie Warszawskim, w semestrze letnim 2024/25. Odbiorcami wykładu pt „Jak wybierać prośrodowiskową opcję rozwiązywania problemu?” byli nie tylko studenci UW (ponieważ jest to wykład ogólnouniwersytecki), ale także nauczyciele z mazowieckiego Samorządowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli oraz wszystkie osoby zainteresowane tematem, które udało się zaprosić.
Wykład odbył się on-line 10 kwietnia 2025 i wpisał się w tegoroczną serię: Rozwój zrównoważony w teorii i praktyce (2024/25) - NOWOCZESNE PODEJSCIA DO OCHRONY ŚRODOWISKA.
Lecture by professor Joanna Kostecka "How to choose a pro-environmental option to solve a problem?" for students of the University Center for Environmental and Sustainable Development Research at the University of Warsaw
In the hierarchy of human needs that motivate individuals to act for their own well-being and the well-being of other individuals in the Homo sapiens population, there are: physiological needs, safety, love and belonging, the need for respect and recognition, and the need for self-fulfilment. These basic needs also include the right to access continuing education, which is a process of imparting knowledge, shaping skills and characteristics, as well as upbringing. Education is important for the development of an individual and the entire society, and what should be clearly emphasized; it is currently one of the basic pillars of creating sustainable development and implementing the 2030 Agenda, containing 17 Sustainable Development Goals.
Given the exponential changes in the situation of our planet and the development of civilization, we need cooperation in urgent and effective education. In order to survive, we must acquire the skills of working in a group, sharing resources fairly and solving problems to achieve common goals. This is the foundation for effective functioning of teams, both at work and in everyday life.
As part of the cooperation between academic centers, Professor Joanna Kostecka from the Faculty of Technology and Life Sciences of the University of Rzeszów was invited to give a lecture at the University of Warsaw in the summer semester of 2024/25. The lecture “How to choose an environmentally friendly option to solve a problem?” was attended not only by UW students (since it is an university-wide lecture), but also by teachers from the Mazovian Self-Governmental Teacher Training Center and all those interested in the topic. The lecture took place online on April 10, 2025 and was part of this year's series: Sustainable development in theory and practice (2024/25) - MODERN APPROACHES TO ENVIRONMENTAL PROTECTION.
