Aktualności

Dyrygenci inspirują - wyniki badań

Wydział Muzyki od wielu lat realizuje projekt, który ma na celu pokazanie roli dyrygentów–pracowników Wydziału Muzyki w kształtowaniu i ożywianiu amatorskiego ruchu chóralnego. Działania projektowe opierały się na wynikach badań naukowych oraz wieloletniej aktywności artystycznej dyrygentów, prowadzonej nieprzerwanie od 2006 roku. Aby rzetelnie zbadać społeczny i kulturowy wpływ tej działalności, przeprowadzono ankietyzację wśród członków chórów amatorskich współpracujących z dyrygentami z Wydziału Muzyki UR. Uzyskane wyniki jednoznacznie potwierdzają istotny wpływ pracy dyrygentów na rozwój kompetencji muzycznych, integrację środowisk lokalnych oraz budowanie trwałych wartości społecznych i kulturowych, a ich zestawienie i analiza zostały przedstawione w poniżej.

 

 

Analiza i podsumowanie ankiet przeprowadzonych w grudniu 2025 r. wśród chórzystów, uczestników amatorskiego ruchu chóralnego na terenie województwa podkarpackiego.

 

Cel badania:

Badanie miało na celu zbadanie wpływu działalności dyrygentów chóralnych – pracowników Wydziału Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego na członków amatorskich zespołów chóralnych działających na Podkarpaciu. Szczególnie skupiono się na badaniu motywacji i postaw osób śpiewających w chórach jak: uczestnictwo w próbach, chęć i możliwości rozwoju, satysfakcja z życia oraz rozwój wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, a także możliwość uczestniczenia w życiu muzycznym regionu.

 

Typ badania:

- badanie ilościowe, przekrojowe, jednorazowy pomiar z możliwością powtórzenia badania w przyszłości

 

Dobór próby:

- celowy dobór respondentów: osoby śpiewające w amatorskich zespołach chóralnych/wokalnych na terenie województwa podkarpackiego (warunek wstępny i nienaruszalny)

- wielkość próby - minimum 200 odpowiedzi

 

Zastosowana metodologia badań:

- zastosowano narzędzie badawcze w postaci anonimowej ankiety online. Skorzystano z techniki CAWI (Computer-Assisted Web Interviewing) czyli metody zbierania danych w badaniach ilościowych, polegającej na udostępnianiu respondentom linku do kwestionariusza ankiety w formie elektronicznej

- przyjęto metodę ilościową opartą na pytaniach zamkniętych i 5-stopniowej skali Likerta (1 – zdecydowanie nie; 2 – raczej nie; 3 – ani tak, ani nie; 4 – raczej tak; 5 – zdecydowanie tak). W ankiecie ujęto również metryczkę (nieobligatoryjną) określająca płeć, wiek, doświadczenie chóralne określone w latach oraz rodzaj zespołu chóralnego, do którego należy respondent.

 

Analiza i interpretacja wyników ankiety:

Badanie przeprowadzono w grudniu 2025 r. Na ankietę odpowiedziało łącznie 259 osób, z czego 53% stanowiły kobiety a 47% mężczyźni.

Rozkład wieku:

49 % stanowiły osoby między 41-60 rokiem życia,

29% to osoby mające ponad 60 lat,

16% stanowiły osoby w przedziale 26-40 lat,

4% osoby z zakresu 18-25 lat

2% to osoby poniżej18 roku życia.

Doświadczenie chóralne:

40% osób śpiewa w chórze ponad 15 lat

25% uczestniczy w chórze 8-15 lat

18% w przedziale 4-7 lat

15% w przedziale 1-3 lat

2% poniżej 1 roku

Rodzaj zespołu, w którym śpiewają uczestnicy ankiety:

53% chórzystów jest członkiem amatorskiego chóru mieszanego

44% chóru parafialnego

1% chóru szkolnego

1% chóru akademickiego

1% innego zespołu (amatorski chór męski)

 

Ankieta dotyczyła opinii respondentów – członków amatorskich zespołów chóralnych na temat wpływu działalności dyrygentów chóralnych zatrudnionych w Wydziale Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego na motywację do udziału w przedsięwzięciach artystycznych o zasięgu międzynarodowym, realizowanych we współpracy z Wydziałem Muzyki UR oraz na rozwój wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych chórzystów – członków podkarpackich zespołów chóralnych.

W ankiecie udział wzięło 259 osób, co jest grupą reprezentatywną dla całego środowiska chóralnego Podkarpacia. Uzyskane wyniki wskazują na jednoznacznie pozytywny odbiór działalności oraz projektów realizowanych przez dyrygentów Wydziału Muzyki. Zdecydowana większość respondentów zadeklarowała wzrost motywacji do śpiewania w chórze w wyniku udziału w projektach chóralnych. Najliczniejszą grupę stanowiły osoby, które odpowiedziały „zdecydowanie tak” – było to aż 224 respondentów, co wyraźnie dominuje nad pozostałymi odpowiedziami. Kolejną istotną grupę stanowiły odpowiedzi „raczej tak” (25 osób), co dodatkowo potwierdza pozytywny trend.

Podobnie przeważająca większość respondentów (224 osoby - zdecydowanie tak i 41 raczej tak) oceniła, że udział w międzynarodowych projektach była motywująca do dalszego rozwoju muzycznego i regularnego uczestnictwa w próbach chóru (zdecydowanie tak odpowiedziało 208 osób, raczej tak - 41). Profesjonalne przedsięwzięcia muzyczne, w których brali udział chórzyści w znaczącej mierze przyczyniło się do poczucia przynależności do zespołu (228 osób - zdecydowanie tak i 23 - raczej tak), a także umożliwiła im kontakt z najnowszym repertuarem chóralnym (zdecydowanie tak – 189 odpowiedzi, raczej tak 23) i miała dominujący wpływ na jednostkowy rozwój muzyczny poprzez wykonywanie utworów o wyższym stopniu trudności (zdecydowanie tak odpowiedziało 208 osób, raczej tak – 40).

Odpowiedzi respondentów wskazują na wyraźnie pozytywną ocenę wpływu przedsięwzięć muzycznych na relacje społeczne uczestników. Zdecydowaną większość stanowią odpowiedzi afirmatywne (zdecydowanie tak – 210 osób, raczej tak – 40), co świadczy o powszechnym przekonaniu, że wspólna aktywność muzyczna sprzyja integracji, budowaniu więzi oraz pogłębianiu kontaktów interpersonalnych, a także zdecydowanie podnosi satysfakcję z życia (zdecydowanie tak – odpowiedziało 187 osób, raczej tak – 59).

Uzyskane wyniki pokazują też, że dla dominującej większości respondentów przedsięwzięcia muzyczne organizowane przez dyrygentów - pracowników Wydziału Muzyki UR stanowią realną możliwość włączenia się w główny nurt działalności muzycznej regionu (zdecydowanie tak odpowiedziało 182 osoby, raczej tak – 61), a także są ważnym czynnikiem umożliwiającym międzynarodową aktywność artystyczną uczestników (zdecydowanie tak – 190 osób, raczej tak – 49).

Odpowiedzi neutralne we wszystkich zadanych uczestnikom ankiety pytaniach pojawiają się sporadycznie, a odpowiedzi negatywne występują marginalnie, co sugeruje, że dla większości badanych udział w inicjatywach podejmowanych przez dyrygentów z Wydziału Muzyki UR nie pozostaje obojętny pod względem motywacyjnym, artystycznym i społecznym.

Respondenci dostrzegają w przedsięwzięciach muzycznych nie tylko wartość artystyczną, ale również ważny aspekt społeczny, umożliwiający współpracę, wymianę doświadczeń oraz zacieśnianie relacji w obrębie zespołu. Wspólna praca nad repertuarem, udział w próbach i koncertach sprzyjają poczuciu wspólnoty oraz wzajemnemu zaufaniu.

 

Wnioski końcowe

  1. Działalność dyrygentów chóralnych - pracowników Wydziału Muzyki UR ma istotny i jednoznacznie pozytywny wpływ na motywację do śpiewania w chórze oraz do dalszego rozwoju muzycznego członków amatorskich zespołów chóralnych.
  2. Wyniki ankiety potwierdzają, że projekty chóralne mogą pełnić funkcję ważnego narzędzia wzmacniającego zaangażowanie, poczucie przynależności do zespołu oraz chęć dalszego uczestnictwa w działalności chóralnej.
  3. Na podstawie uzyskanych odpowiedzi można stwierdzić, że przedsięwzięcia muzyczne organizowane przez dyrygentów Wydziału Muzyki UR w istotny sposób sprzyjają nawiązywaniu i pogłębianiu relacji społecznych. Działalność ta pełni ważną funkcję integracyjną, wzmacniając więzi między uczestnikami oraz budując atmosferę współpracy i zaangażowania w środowisku chóralnym.
  4. Zdecydowana dominacja odpowiedzi pozytywnych, w szczególności wskazań „zdecydowanie tak”, świadczy o wysokiej wartości artystycznej i motywacyjnej realizowanych projektów chóralnych.
  5. Marginalna liczba odpowiedzi neutralnych oraz negatywnych wskazuje, że praca dyrygentów Wydziału Muzyki i realizowane przez nich przedsięwzięcia artystyczne są bardzo dobrze odbierane przez uczestników i spełniają ich oczekiwania w zakresie rozwoju muzycznego oraz zaangażowania chóralnego.
  6. Uzyskane dane stanowią silne uzasadnienie dla kontynuowania i rozwijania projektów chóralnych, a także dla ich dalszego wykorzystywania jako elementu wspierającego edukację muzyczną i aktywność artystyczną amatorskiego środowiska chóralnego Podkarpacia.

 

 

 

 

 

 

 

 


Szczegółowe zestawienie wyników ankiet

 

Pytanie nr 1

 

  

Odpowiedź

Ilość osób

Zdecydowanie tak

224

Raczej tak

25

Ani tak, ani nie

2

Raczej nie

1

Zdecydowanie nie

7

 

Pytanie 2

 

  

Odpowiedź

Ilość osób

Zdecydowanie tak

224

Raczej tak

30

Ani tak, ani nie

0

Raczej nie

1

Zdecydowanie nie

4

 

 

Pytanie 3

 

 

 

Odpowiedź

Ilość osób

Zdecydowanie tak

208

Raczej tak

414

Ani tak, ani nie

4

Raczej nie

2

Zdecydowanie nie

4

 

 

  Pytanie 4

  

 

Odpowiedź

Ilość osób

Zdecydowanie tak

228

Raczej tak

23

Ani tak, ani nie

4

Raczej nie

1

Zdecydowanie nie

3

 

 

Pytanie 5

 

  

Odpowiedź

Ilość osób

Zdecydowanie tak

189

Raczej tak

62

Ani tak, ani nie

3

Raczej nie

2

Zdecydowanie nie

3

 

 

Pytanie 6

  

 

Odpowiedź

Ilość osób

Zdecydowanie tak

208

Raczej tak

40

Ani tak, ani nie

5

Raczej nie

1

Zdecydowanie nie

5

 

 

 Pytanie 7

 

 

Odpowiedź

Ilość osób

Zdecydowanie tak

210

Raczej tak

40

Ani tak, ani nie

4

Raczej nie

1

Zdecydowanie nie

4

 

 

Pytanie 8

 

  

Odpowiedź

Ilość osób

Zdecydowanie tak

187

Raczej tak

59

Ani tak, ani nie

8

Raczej nie

2

Zdecydowanie nie

3

 

Pytanie 9

  

 

Odpowiedź

Ilość osób

Zdecydowanie tak

182

Raczej tak

61

Ani tak, ani nie

9

Raczej nie

5

Zdecydowanie nie

2

  

 

Pytanie 10

 

 

Odpowiedź

Ilość osób

Zdecydowanie tak

190

Raczej tak

49

Ani tak, ani nie

8

Raczej nie

9

Zdecydowanie nie

3

 

Metryczka (nieobowiązkowa)

  

Odpowiedź

Ilość osób

Kobieta

132

Mężczyzna

113

Inna

0

Nie chcę podawać

3

 

 

 

Odpowiedź

Ilość osób

Poniżej 18 lat

4

18 – 25 lat

9

26 – 40 lat

38

41 – 60 lat

118

Powyżej 60 lat

71

 

 

Odpowiedź

Ilość osób

Chór parafialny

98

Chór szkolny

2

Chór akademicki

2

Chór mieszany amatorski

120

Zespół wokalny

7

Inny

3

 

 

 

Odpowiedź

Ilość osób

Mniej niż 1 rok

4

1 – 3 lat

37

4 – 7 lat

44

8 – 15 lat

61

Ponad 15 lat

96

 

 

Odpowiedź

Ilość osób

Tak

180

Nie

42

 

wstecz