Aktualności

„Oswajanie smoków” na Wydziale Ekonomii i Finansów UR

5 grudnia 2025 r. na Wydziale Ekonomii i Finansów Uniwersytetu Rzeszowskiego odbyły się zajęcia: „Smoki, które warto oswoić – finanse, ryzyko, kariera” kierowane do uczniów szkół średnich objętych umowami o współpracy. Uczestniczyła w nich młodzież z Zespołu Szkół im. ks. dra Jana Zwierza w Ropczycach, Zespołu Szkół Ekonomicznych im. Janusza Korczaka w Dębicy i Zespołu Szkół Licealnych im. Bolesława Chrobrego w Leżajsku.

Wątkiem przewodnim spotkania była legenda o smoku trzech kompetencji - FinRyKarze przygotowana przez koordynującego warsztaty doktora Piotra Cyrka. Imię smoka to akronim Finansów, Ryzyka i Kariery, o których rozmawiali z młodzieżą pracownicy i studenci Wydziału.

Dr hab. prof. UR Bogdan Wierzbiński – Dziekan Wydziału, powitał gości i oficjalnie otworzył warsztaty.

W trakcie zajęć: „Ekonomia behawioralna a finanse osobiste - dlaczego nie oszczędzamy wystarczająco?” prowadzonego przez doktor Patrycję Żegleń zaprezentowano zagadnienia z zakresu ekonomii behawioralnej, zgodnie z którą wpływ na podejmowane decyzje finansowe ma szereg czynników psychologicznych. Pokazano, że te decyzje finansowe (często irracjonalne) nierzadko nie wynikają z braku wiedzy, lecz z działania psychologicznych mechanizmów, takich jak: prokrastynacja, awersja do strat czy myślenie krótkoterminowe. Dzięki poznaniu i zrozumieniu tych mechanizmów można budować stabilniejsze finanse osobiste i zwiększać kontrolę nad własnymi pieniędzmi.

Podczas wykładu „Ryzyko w biznesie – smok, którego można oswoić”, przeprowadzonego przez doktora Sławomira Dybkę, omówiono znaczenie ryzyka w działalności gospodarczej oraz jego wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstw. Wyjaśniono, że ryzyko jest nieodłącznym elementem biznesu i obejmuje możliwość wystąpienia zarówno niekorzystnych, jak i korzystnych zdarzeń, które mogą oddziaływać na realizację celów organizacji. W dalszej części  przedstawiono proces identyfikacji ryzyka, polegający na rozpoznawaniu potencjalnych zagrożeń i sytuacji mogących zakłócić działalność firmy. Następnie omówiono klasyfikację ryzyka, która umożliwia uporządkowanie zidentyfikowanych zagrożeń według ich źródła, prawdopodobieństwa wystąpienia oraz skali możliwych konsekwencji. Zwrócono ponadto uwagę na sterowanie ryzykiem,  jako działania ograniczające negatywne skutki ryzyka lub pozwalające wykorzystać pojawiające się szanse. Podkreślono, że wybór odpowiednich metod zależy od specyfiki przedsiębiorstwa i charakteru ryzyka. Na zakończenie omówiono rolę zarządzania ryzykiem w biznesie, zwracając uwagę na jego strategiczne znaczenie.

Podczas warsztatów z doktorem Piotrem Cyrkiem: „Od „muszę” do „chcę” – Motywacja do nauki jako klucz do kariery zawodowej”, których celem było ukazanie uczniom, jak istotną rolę w rozwoju osobistym i zawodowym odgrywa wewnętrzna motywacja do zdobywania wiedzy, omówiono różne rodzaje motywacji oraz czynniki wpływające na zaangażowanie w proces uczenia się. Prowadzący wyjaśnił, w jaki sposób świadome wyznaczanie celów, odkrywanie własnych zainteresowań i systematyczne rozwijanie kompetencji mogą przełożyć się na przyszłe sukcesy zawodowe. Uczestnicy brali udział w krótkich ćwiczeniach i dyskusjach, które pozwoliły im zastanowić się nad własnymi nawykami, sposobami radzenia sobie z brakiem chęci do nauki oraz metodami budowania pozytywnego podejścia do rozwoju. Szczególny nacisk położono na przejście od postawy „muszę” do postawy „chcę”, sprzyjającej samodzielności i długotrwałej motywacji.

Studenci: Wiktoria Skiba, Weronika Strzelecka, Kamil Adamiec, Konrad Stodolak przygotowali i przeprowadzili zajęcia na temat: „Kapitał studenckich doświadczeń z Wydziału Ekonomii i Finansów UR”. Ich celem było przybliżenie uczniom realiów studiowania oraz możliwości rozwoju, jakie oferuje Wydział Ekonomii i Finansów Uniwersytetu Rzeszowskiego. Spotkanie miało pokazać, że czas studiów to nie tylko zdobywanie wiedzy, ale również budowanie cennego kapitału doświadczeń wpływających na przyszłą karierę zawodową. Podczas zajęć przedstawiono najważniejsze obszary działalności studenckiej, takie jak udział w kołach naukowych, projektach badawczych, konferencjach, programach wymiany międzynarodowej czy inicjatywach organizowanych przez samorząd studencki. Uczestnicy dowiedzieli się, w jaki sposób aktywność akademicka może rozwijać kompetencje społeczne, przedsiębiorcze i analityczne, a także pomagać w budowaniu sieci kontaktów.

Uczniowie mieli także okazję uczestniczyć w spotkaniu informacyjnym z przedstawicielami Sekcji Rekrutacji i Biura Karier Uniwersytetu Rzeszowskiego. Doradca zawodowy mgr inż. Marta Kot zaprezentowała bogatą ofertę edukacyjną uczelni, podkreślając różnorodność dostępnych kierunków oraz możliwości rozwoju naukowego i zawodowego. Zwróciła również uwagę na konieczność wyboru studiów zgodnych z zainteresowaniami i predyspozycjami młodych ludzi. Następnie lic. Jakub Prawica z Sekcji Rekrutacji i Biura Karier Studenckich przedstawił szczegółowe informacje dotyczące procesu rekrutacyjnego. Uczniowie poznali harmonogram rekrutacji, zasady rejestracji w systemie internetowym oraz etapy składania wymaganych dokumentów. Dzięki temu mogli lepiej zrozumieć, jak przebiega droga od ukończenia szkoły średniej do rozpoczęcia studiów na Uniwersytecie Rzeszowskim.

 

Foto: Łukasz Lewandowski

wstecz