Aktualności

Wyprawa naukowa studentów

15 i 16 maja 2025 studenci biologii ruszyli na naukową wyprawę w Roztocze finansowaną przez projekt RID. Towarzyszyli im opiekunowie: dr hab. Ewa Węgrzyn i dr hab. Konrad Leniowski. Celem było poznanie fauny, podstaw geologii i poszerzenie wiedzy o prowadzeniu badań nad zwierzętami kręgowymi. Pierwszym przystankiem był kamieniołom Nowiny, o ciekawej historii geologicznej, gdzie echo niosło głosy ptaków. Później grupa wspięła się na wieżę widokową w Suścu. Przez lunety rozpoznawaliśmy ptaki drapieżne, tu  bielik zaprezentował się niczym król przestworzy. Na niebie krążyły też błotniaki, zaskakując zwrotnością. Popołudnie upłynęło w rezerwatach Czartowe Pole i Szum. Studenci dyskutowali o przepływie wód i rzeźbie dolin, mijając mostki i szumiące kaskady. Zainteresowanie wzbudziły także gatunki inwazyjne przenikające do obszarów chronionych. Po zmroku przy zwierzynieckim pałacu uruchomiliśmy detektor ultradźwiękowy. W ciszy nocy poznawaliśmy nietoperze tylko po ich dźwiękach echolokacyjnych. Dzień zwieńczyło ognisko, wymiana wrażeń i plany na kolejne obserwacje. Poranek drugiego dnia przywitał ekspedycję panoramą najstarszej części Roztoczańskiego Parku Narodowego. Na punkcie widokowym rozgorzała debata o erozji gruntów i wpływie człowieka na krajobraz a także o ukrywaniu wież telefonii komórkowej pod postacią sztucznych drzew. Stawy Echo i ich okolica dały możliwość zapoznania się z wieloma gatunkami ptaków śpiewających. Dalej nasza trasa wiodła nad Czarny Staw, niewielki polodowcowy akwen otulony turzycami. Po drodze minęliśmy stado konika polskiego pasące się beztrosko na łące. Finałem była dębowa aleja w Górecku Kościelnym. Wiekowe dęby znajdujące się w tej wiosce zapoczątkowały rozmowę o życiu człowieka w małych skupiskach, w krajobrazie „bez płotów”, który ułatwia migracje zwierząt. Każdy punkt wyprawy dodawał nowy element do układanki ekologicznej o złożoności Roztocza. Wyprawa pozwoliła wyjść poza ramy akademickich sal, podejrzeć od kuchni sposób badania zwierząt kręgowych i zainspirować uczestników do działań w obszarze nauki.

autorzy zdjęć: K. Karakin, M. Kuchrar, E. Wegrzyn, K. Leniowsk

wstecz