Aktualności
Polskie tradycje edukacyjne nieobce uczniom Podkarpacia
W Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Rzeszowskiego odbyło się wręczenie dyplomów
i nagród w konkursie skierowanym do uczniów szkół ponadpodstawowych z terenu województwa podkarpackiego pt. „Tradycje edukacyjne autonomicznej Galicji i Drugiej Rzeczypospolitej jako ważny fundament wychowania patriotyczno-obywatelskiego młodzieży polskiej w XXI wieku”. Patronat honorowy nad wydarzeniem objął JM Rektor Uniwersytetu Rzeszowskiego prof. dr hab. Adam Reich.
Wyzwanie udziału w konkursie i przygotowania pracy konkursowej podjęli uczniowie z I Liceum Ogólnokształcącego im. Ks. Stanisława Konarskiego w Rzeszowie, Zespołu Szkół nr 3 im. Mikołaja Kopernika w Łańcucie oraz Zespołu Szkół Elektrycznych i Ogólnokształcących w Krośnie. – Dziękujemy wszystkim uczestnikom. Zadanie to nie było proste, a tematyka konkursu wymagała nie tylko analizy literatury przedmiotu, ale i analitycznego powiązania przeszłości edukacyjnej z wyzwaniami cywilizacyjnymi XXI wieku – mówi Dziekan Wydziału Pedagogiki i Filozofii Uniwersytetu Rzeszowskiego dr hab. prof. UR Janusz Miąso.
– Celem konkursu było m.in. propagowanie dziedzictwa edukacyjnego autonomicznej Galicji
i Drugiej Rzeczypospolitej w wymiarze ogólnopolskim i regionalnym – tłumaczy prof. dr hab. Roman Pelczar, kierownik Katedry Historii i Teorii Wychowania Instytutu Pedagogiki UR. To właśnie w tej Katedrze koncentrują się badania naukowe wokół dziejów pedagogiki i szkolnictwa okresu autonomii galicyjskiej i niepodległej Drugiej RP. – W naszym Instytucie badania nad tym dziedzictwem edukacyjnym mają długą tradycję, a nasi byli i obecni pracownicy naukowi wnieśli znaczący wkład w ogólnopolskie badania związane z tą problematyką – dodaje prof. Pelczar.
Laureatami konkursu zostali: 1 miejsce – Hubert Pieczko z I LO w Rzeszowie; 2 miejsce – Jan Śliwiński z I LO w Rzeszowie; 3 miejsce – Małgorzata Sierżęga z Zespołu Szkół nr 3 w Łańcucie. Komisja konkursowa wyróżniła także prace: Alana Lubińskiego (I LO w Rzeszowie), Aleksandry Wójtowicz (ZSEiO w Krośnie) i Juli Wisz (I LO w Rzeszowie).
Dyplomy i nagrody wręczyli uczniom Dyrektor Instytutu Pedagogiki UR dr hab. prof. UR Jadwiga Daszykowska-Tobiasz oraz Dziekan Wydziału Pedagogiki i Filozofii UR dr hab. prof. UR Janusz Miąso.
Uczestnicy konkursu w swoich pracach podjęli refleksję na temat znaczenia dziedzictwa edukacyjnego w kontekście współczesnych, aktualnych przemian cywilizacyjnych i kulturowych oraz umacniania tożsamości narodowej Polaków. Alan Lubiński z rzeszowskiego I LO zadał pytanie: – Kim jest dzisiejszy polski uczeń? I udzielił następującej odpowiedzi: – Jest przede wszystkim kontynuatorem tradycji wypracowanej przez ludzi, którzy walczyli o dostęp do wiedzy i języka. Jeśli będziemy o tym pamiętać, polska szkoła ma szanse pozostać miejscem, gdzie formuje się nie tylko umiejętności, ale także charakter i poczucie wspólnoty.
Z kolei zwycięzca konkursu, Hubert Peczko wymienił czego obecnie uczy nas dziedzictwo edukacyjne autonomicznej Galicji i Drugiej RP. W jego opinii jest to przede wszystkim szacunek do pracy u podstaw, budowanie wspólnoty oraz rozumienie patriotyzmu nie jako hasła, ale jako realnego działania na rzecz rozwoju cywilizacyjnego społeczeństwa i państwa.
Natomiast Małgorzata Sierżęga z Zespołu Szkół nr 3 w Łańcucie w swoim wypracowaniu podzieliła się następującym spostrzeżeniem: – Dziś, w XXI wieku, młodzi Polacy wciąż mogą czerpać z tego dziedzictwa inspirację do budowania swojej tożsamości obywatelskiej. W świecie pełnym zmian i wyzwań, wartości takie jak solidarność, pracowitość, szacunek do tradycji, otwartość na wspólnotę czy odpowiedzialność za kraj pozostają niezmiennie aktualne. Dziedzictwo edukacyjne Galicji i Drugie Rzeczypospolitej przypomina nam, że dobra szkoła nie tylko przekazuje wiedzę, ale przede wszystkim wychowuje – kształtuje serca i charaktery, tworzy fundament społeczeństwa świadomego, mądrego i zdolnego do działania.
Prace uczniów powstały także dzięki zaangażowaniu nauczycieli opiekunów. Była to ucząca Języka polskiego w Zespole Szkół nr 3 w Łańcucie mgr Agnieszka Kuźniar, a także nauczycielka Historii w Zespole Elektrycznych i Ogólnokształcących w Krośnie mgr Renata Fortuna i nauczyciel Historii i WOS w I LO w Rzeszowie dr Tadeusz Ochenduszko.
Prace oceniała Komisja konkursowa w składzie: prof. dr hab. Roman Pelczar – przewodniczący, dr Zofia Frączek, dr Hubert Sommer, dr inż. Krystian Tuczyński i dr Paweł Juśko.
(PJ)
Fot. H. Sommer