Aktualności
Regionalne spotkanie lektorów DAAD w Uniwersytecie Rzeszowskim (14-16 maja 2025)
W dniach 14–16 maja 2025 r. w Instytucie Germanistyki Uniwersytetu Rzeszowskiego odbyło się regionalne spotkanie lektorek i lektorów Deutscher Akademischer Austauschdienst/Niemieckiej Centrali Wymiany Akademickiej oraz asystentów nauczania języka niemieckiego z całej Polski. Wydarzenie odbywało się pod hasłem „Zeitenwende in der Germanistik: Neue Wege im Deutschunterricht”/„Punkt zwrotny w germanistyce: nowe podejście do nauczania języka niemieckiego”. Poświęcone było aktualnym wyzwaniom oraz nowym kierunkom w nauczaniu języka niemieckiego jako obcego (DaF).
Spotkanie otworzyła uroczysta inauguracja z udziałem honorowego gościa, Konsula Generalnego Republiki Federalnej Niemiec – Holgera Mahnicke, który wygłosił również referat dotyczący promocji języka niemieckiego w południowo-wschodniej Polsce. Uczestników powitali także: pani Prorektor ds. Nauki i Współpracy Międzynarodowej, prof. dr hab. Jolanta Szempruch, Dyrektor Instytutu Germanistyki, dr Małgorzata Sieradzka, oraz Dyrektor Przedstawicielstwa DAAD w Polsce, dr Martin Krispin oraz lektor DAAD w Instytucie Germanistyki UR, mgr Daniel Gratkowski. W ramach wydarzenia odbyło się również spotkanie u pani Prorektor, w którym uczestniczył m.in. Prodziekan Wydziału Filologicznego ds. Nauki i Współpracy z Zagranicą, dr hab. prof. UR Krzysztof Nycz oraz dr Martin Krispin. Rozmowy dotyczyły możliwości dalszego rozwijania współpracy międzynarodowej.
Część merytoryczna rozpoczęła się 15 maja od prezentacji dotyczących Uniwersytetu Rzeszowskiego i Wydziału Filologicznego, ich profilu międzynarodowego oraz historii i specyfiki rzeszowskiej Germanistyki. W dalszej części dnia odbyły się warsztaty i dyskusje tematyczne. Uczestnicy wzięli udział m.in. w warsztacie „Dhoch3 in der Praxis – 360° – Medien im DaF-Unterricht”, prezentującym praktyczne wykorzystanie mediów w dydaktyce języka niemieckiego. Interesującym punktem programu była także interakcja lektorów ze studentami, którzy rozmawiali o perspektywach zawodowych związanych z językiem niemieckim oraz o swoich doświadczeniach dotyczących praktyk zawodowych.
Ważnym elementem spotkania była dyskusja panelowa pt. „Zeitenwende in der polnischen Germanistik und DaF-Unterricht”, podczas której omówiono aktualne wyzwania dydaktyczne oraz konieczność dostosowania programów nauczania germanistyki do zmieniających się warunków rynkowych. Swoimi doświadczeniami i dobrymi praktykami podzielili się pracownicy Instytutu Germanistyki. Dr hab. prof. UR Paweł Bąk wygłosił referat „Verständigung und Diskurse ohne Framing“, w którym skupił swoją uwagę na dyskursach na rzecz porozumienia jako dyskursach realizowanych bez framingu oraz wskazał na kwestię użyteczności koncepcji semantyki ram poznawczych dla praktyki dydaktycznej i komunikacyjnej. Dr hab. prof. UR Krystyna Mihułka w wystąpieniu „Cogito ergo sum – Förderung der Reflexion im DaF-Unterricht“ zwróciła uwagę na konieczność rozwijania u osób uczących się języków obcych (języka niemieckiego) refleksji, tj. umiejętności głębszego namysłu, zastanowienia. Natomiast dr Bogusława Rolek przedstawiła wyzwania związane z dostosowaniem harmonogramów studiów germanistycznych do zmieniającego się rynku pracy („Anpassung germanistischer Lehrpläne an sich verändernde Arbeitsmarktbedingungen”).
Wieczorem uczestnicy spotkania mieli okazję wziąć udział w warsztacie pt. „Was die KI (nicht) besser kann als der Mensch”, poświęconym sztucznej inteligencji i jej roli w procesie dydaktycznym, prowadzonym przez lektora DAAD z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Marcela Knorna.
Ostatniego dnia spotkania, 16 maja, odbył się zamknięty panel dotyczący wymiany doświadczeń lektorów DAAD i asystentów językowych oraz przedstawicieli DAAD w Warszawie. Program zwieńczyła wizyta w „Rzeszowskich Piwnicach” – nowoczesnej, interaktywnej przestrzeni muzealnej, prezentującej historię miasta.
Spotkanie lektorów DAAD na Uniwersytecie Rzeszowskim stanowiło doskonałą okazję do integracji środowiska akademickiego, wymiany dobrych praktyk oraz refleksji nad przyszłością Germanistyki i nauczania języka niemieckiego w Polsce.