Aktualności
II Zjazd Katedr, Zakładów i Zespołów Badawczych Nauki Administracji
W dniach 22–23 września 2025 r. odbył się II Zjazd Katedr, Zakładów i Zespołów Badawczych Nauki Administracji zorganizowany przez Katedrę Nauki Administracji Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego. Tegoroczne spotkanie poświęcone było analizie relacji administracji publicznej z jej dynamicznie zmieniającym się otoczeniem.
Konferencja stanowiła forum wymiany poglądów, doświadczeń i wyników badań, a także okazję do krytycznej refleksji nad aktualnymi wyzwaniami stojącymi przed administracją.
Otwarcie Zjazdu nastąpiło w dniu 22 września 2025 r. Na początku głos zabrali: Rektor Uniwersytetu Rzeszowskiego prof. dr hab. n. med. Adam Reich oraz Prodziekan ds. badań i rozwoju Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego dr hab. Grzegorz Maroń, prof. UR. Ponadto zostały odczytane listy gratulacyjne skierowane przez Prorektor ds. Nauki i Współpracy Międzynarodowej prof. dr hab. Jolantę Szempruch oraz Wojewodę Podkarpackiego Teresę Kubas-Hul.
W wydarzeniu obecni byli również Wicestarosta Rzeszowski Jerzy Bednarz, Zastępca Dyrektora WORD Krosno Dorota Chilik oraz Redaktor Naczelny portalu gospodarkaPodkarpacka.pl Adam Cyło.
W wydarzeniu wzięli udział badacze z różnych ośrodków akademickich z całej Polski. Dyskusje obejmowały zarówno perspektywę teoretyczną, jak i praktyczną, wskazując na konieczność poszukiwania nowych kierunków rozwoju administracji publicznej.
Zjazd rozpoczął się wspomnieniem prof. dr hab. Jana Łukasiewicza przedstawionym przez prof. dr hab. Stanisława Wrzoska oraz dr hab. prof. ucz. Agatę Barczewską-Dziobek. Uczczono także minutą ciszy pamięć śp. prof. dr hab. Jana Łukasiewicza.
Następnie rozpoczęła się sesja plenarna, w której wystąpienia dotyczyły najważniejszych wyzwań stojących przed administracją publiczną. Prelegenci podjęli tematy związane m.in. z zasadą subsydiarności, odpowiedzialnością administracji wobec przyszłych pokoleń, rolą wiedzy eksperckiej czy ewolucją partycypacji społecznej. Sesja plenarna pełniła funkcję wprowadzającą, wskazując najistotniejsze kwestie teoretyczne. Były one okazją do sformułowania głównych wyzwań, przed którymi stoją instytucje publiczne, a także do refleksji nad ich rolą wobec społeczeństwa i dynamicznie zmieniającego się otoczenia.
Następnie miały miejsce panele tematyczne, które pozwoliły na szczegółowe omówienie wybranych zagadnień. Bardzo ważnym obszarem dyskusji stały się sesje poświęcone cyfryzacji administracji i roli sztucznej inteligencji. Prelegenci dyskutowali nad konsekwencjami rozwoju technologicznego dla rynku pracy w administracji, nad zagrożeniem wykluczenia cyfrowego obywateli, cyberbezpieczeństwem w jednostkach samorządu terytorialnego czy tożsamością cyfrową obywateli. Poruszono również kwestie związane z możliwościami wykorzystania nowych technologii do poprawy jakości zarządzania publicznego oraz ich wpływem na jednolitą praktykę stosowania prawa.
Kolejny blok tematyczny dotyczył dostępności usług publicznych. W trakcie paneli podkreślano, że dostępność powinna być postrzegana jako standard działania administracji. Omówiono m.in. kwestie cyfrowego wyłączenia, wyzwań demograficznych związanych ze starzeniem się społeczeństwa, a także dostępności przestrzeni publicznej i edukacji.
Jeden z paneli konferencji został poświęcony projektowi „Obserwatorium dostępności usług publicznych – diagnoza, wnioski i rekomendacje. Perspektywa badawcza i samorządowa”. W jego trakcie podkreślono znaczenie dostępności jako standardu funkcjonowania administracji publicznej oraz zaprezentowano wyniki projektu „Obserwatorium dostępności usług publicznych".
Panel poświęcony bezpieczeństwu koncentrował się na wyzwaniach wynikających z dezinformacji, funkcjonowania Państwowego Ratownictwa Medycznego oraz roli służb specjalnych w systemie administracji publicznej. Rozważano także, w jaki sposób administracja może wykorzystać technologie cyfrowe i sztuczną inteligencję, aby zwiększyć poziom ochrony ludności i bezpieczeństwa publicznego.
Ważną częścią Zjazdu były wystąpienia dotyczące kryzysów i procesów transformacyjnych. Omawiano m.in. zmiany klimatyczne i ich wpływ na funkcjonowanie samorządu, przewlekłość postępowań administracyjnych, problemy związane z procedurami ochrony zabytków, konsekwencje regulacji covidowych oraz system kaucyjny w ochronie środowiska. Poruszono także zagadnienia dotyczące zagrożeń związanych z phishingiem oraz zaufaniem publicznym wobec administracji. Dyskusje w tym bloku wskazały, jak ważne jest przygotowanie administracji na nowe, często nieprzewidywalne wyzwania.
Szczególne miejsce w programie zajęła sesja doktorancka, podczas której młodzi badacze mieli możliwość zaprezentowania wyników swoich badań. Tematyka wystąpień obejmowała m.in. problematykę decyzji administracyjnych i ich kontroli, kwestie partycypacji społecznej w gminach oraz audytu wewnętrznego w administracji samorządowej.
W skład Komitetu Naukowego weszli:
- prof. dr hab. Lidia Zacharko
- prof. dr hab. Marek Szewczyk
- prof. dr hab. Stanisław Wrzosek
- dr hab. prof. ucz. Agata Barczewska-Dziobek
- dr hab. prof. ucz. Jarosław Dobkowski
- dr hab. prof. ucz. Sławomir Fundowicz
- dr hab. prof. ucz. Renata Kusiak-Winter
- dr hab. prof. ucz. Ewa Olejniczak-Szałowska
- dr hab. prof. ucz. Ewa Szewczyk
- dr hab. prof. ucz. Joanna Smarż
W skład Komitetu Organizacyjnego weszły:
- dr hab. prof. ucz. Agata Barczewska-Dziobek
- dr Anna Łukaszuk-Princ
- mgr Izabela Bentkowska-Furman
- mgr Dominika Nowak
Patronat honorowy nad Konferencją objęli:
- Wojewoda Podkarpacki
- Marszałek Województwa Podkarpackiego
- Prezydent Miasta Rzeszowa
- Starosta Rzeszowski
- Wójt Gminy Krasne
- Wójt Gminy Krościenko Wyżne
- Uzdrowisko Rymanów Zdrój
- Stowarzyszenie Edukacji Administracji Publicznej
- Regionalny Ośrodek Pomocy Społecznej w Rzeszowie
- Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Rzeszowie
- Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Krośnie
- Portal gospodarkaPodkarpacka.pl
- Dziekan Wydziału Prawa i Administracji UR
II Zjazd Katedr, Zakładów i Zespołów Badawczych Nauki Administracji stał się platformą wymiany doświadczeń, prezentacji wyników badań oraz krytycznej refleksji nad rolą i możliwościami administracji w zmiennym otoczeniu. Konfrontacja perspektyw teoretycznych i praktycznych umożliwiła uczestnikom identyfikację nowych kierunków badań i wyzwań dla administracji publicznej, w tym konieczności adaptacji do zmian technologicznych, klimatycznych i demograficznych, a także rozwijania instytucjonalnych mechanizmów współpracy publiczno-społecznej.
Opracowała: mgr Dominika Nowak
Fot. mgr Dominika Nowak