Struktura Wewnętrznego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia

Cele zadania Wewnętrznego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia

Szczegółowe cele Systemu obejmują wszelkie działania zorientowane na podnoszenie jakości kształcenia, odnoszące się do całego procesu kształcenia, w szczególności:

  • doskonalenie polityki procedur zapewnienia jakości kształcenia Uczelni,
  • zatwierdzanie, monitoring oraz okresowy przegląd programów studiów,
  • określanie przejrzystych metod, sposobów kryteriów oceniania studentów,
  • doskonalenie metod oceny oraz procedur zapewnienia jakości kadry dydaktycznej,
  • monitorowanie zasobów do nauki tym bazy dydaktycznej oraz środków wsparcia dla studentów,
  • wykorzystanie systemów informacyjnych zakresie zarządzania jakością kształcenia tym między innymi zakresie koordynacji działań Uczelni na rzecz zapobiegania plagiatom ich wykrywania,
  • gromadzenie, analizowanie publikowanie informacji dotyczących procesu kształcenia jego oceny,
  • doskonalenie zakresu metod współpracy uczelni otoczeniem społeczno-gospodarczym, także analizę wniosków monitorowania karier absolwentów Uczelni,
  • wykorzystanie wyników zewnętrznych ocen jakości kształcenia ramach podejmowanych działań na rzecz doskonalenia programów.

Zakres przedmiotowy Systemu odnosi się do wszystkich etapów aspektów procesu dydaktycznego, uwzględniając szczególności:

  • wszystkie formy weryfikowania efektów uczenia się na poszczególnych kierunkach studiów, osiąganych przez studenta zakresie wiedzy, umiejętności kompetencji społecznych,
  • oceny dokonywane przez studentów,
  • wnioski monitorowania kariery zawodowej absolwentów Uczelni oraz opinie pracodawców na temat przygotowania absolwentów do pracy zawodowej,
  • działania na rzecz doskonalenia programu studiów na danym kierunku studiów.


Cele systemu zakresie poszczególnych obszarów działania realizowane są szczególności poprzez następujące czynności:

  • analizę zasad rekrutacji na studia,
  • analizę doskonalenie programów studiów,
  • stosowanie formalnych procedur zatwierdzania programów studiów,  
  • zapewnienie jakości kadry dydaktycznej,
  • okresowy przegląd programów, tym sylabusów przedmiotów,
  • weryfikację zakładanych efektów uczenia się,
  • analizę zgodności sylwetki absolwenta wymaganiami określonymi na podstawie obowiązujących przepisów,
  • ocenę procesu kształcenia, tym organizacji warunków prowadzenia zajęć dydaktycznych,
  • analizę jakości procesu dyplomowania oraz obowiązujących jednostce zasad zakresie zatwierdzania tematów prac dyplomowych oraz zapobiegania plagiatom,
  • badanie opinii studentów,  doktorantów słuchaczy studiów podyplomowych prowadzonych zajęciach dydaktycznych obsłudze procesu kształcenia,
  • badanie losów absolwentów poszczególnych kierunków oraz monitorowanie opinii absolwentów efektach przydatności kształcenia,
  • zbieranie opinii pracodawców zakresie przygotowania absolwentów do pracy zawodowej wykorzystanie ich na etapie tworzenia doskonalenia programów studiów.

 

Od roku akad. 2019/2020 WSZJK realizowany jest trybie ciągłym przez Komisję ds. Kształcenia, Rady Dydaktyczne Kolegiów (do 31 marca 2025 r.)/Rady Wydziałów oraz zespoły programowe kierunków studiów.

                Skład zadania:

Skład Komisji ds. Kształcenia kadencji 2024-2028

Zgodnie § 166 ust. Statutu UR (Uchwała nr 34/12/2024 dnia 16 grudnia 2024 r. ze zm.) kadencja Rad Dydaktycznych Kolegiów wygasła po powołaniu Rad Wydziałów, nie później niż 31 marca 2025 r.

Skład Rad Dydaktycznych kadencji 2024-2028:
Kolegium Nauk Humanistycznych
Kolegium Nauk Medycznych
Kolegium Nauk Przyrodniczych
Kolegium Nauk Społecznych

Skład Rad Wydziałów kadencji 2025-2028:
Wydział Biologii, Ochrony Przyrody Zrównoważonego Rozwoju
Wydział Ekonomii Finansów
Wydział Filologiczny
Wydział Humanistyczny
Wydział Muzyki
Wydział Nauk Społecznych
Wydział Nauk Ścisłych Technicznych
Wydział Pedagogiki Filozofii
Wydział Prawa Administracji
Wydział Sztuk Pięknych
Wydział Technologiczno-Przyrodniczy
wydzielone strukturze UR jako Collegium Medicum:
Wydział Biotechnologii
Wydział Medyczny
Wydział Nauk Kulturze Fizycznej
Wydział Nauk Zdrowiu Psychologii

 

Obowiązujące akty prawne:

Uchwała nr 49/02/2025 Senatu Uniwersytetu Rzeszowskiego z dnia 24 lutego 2025 r. w sprawie zasad organizacji i funkcjonowania Wewnętrznego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia na studiach, studiach podyplomowych i innych formach kształcenia prowadzonych w Uniwersytecie Rzeszowskim

Zarządzenie nr 62/2025 Rektora Uniwersytetu Rzeszowskiego dnia 13 marca 2025 r. sprawie szczegółowych zadań Wewnętrznego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia na studiach, studiach podyplomowych innych formach kształcenia prowadzonych Uniwersytecie Rzeszowskim


Nieobowiązujące akty prawne:

Zarządzenie nr 133/2020 Rektora Uniwersytetu Rzeszowskiego dnia 23 listopada 2020 r. zmieniające Zarządzenie nr 83/2019 Rektora Uniwersytetu Rzeszowskiego dnia 10 grudnia 2019 r. sprawie szczegółowych zadań Wewnętrznego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia na Uniwersytecie Rzeszowskim

Zarządzenie nr 83/2019 Rektora Uniwersytetu Rzeszowskiego dnia 10 grudnia 2019 r. sprawie szczegółowych zadań Wewnętrznego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia na Uniwersytecie Rzeszowskim

Uchwała nr 508/11/2019 Senatu Uniwersytetu Rzeszowskiego z dnia 28 listopada 2019 r. sprawie funkcjonowania Wewnętrznego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia na Uniwersytecie Rzeszowskim

Uchwała nr 27/10/2002 Senatu Uniwersytetu Rzeszowskiego dnia 29 października 2020 r. zmieniająca uchwałę nr 508/11/2019 Senatu UR dnia 28 listopada 2020 r. sprawie funkcjonowania Wewnętrznego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia na Uniwersytecie Rzeszowskim