Aktualności
Nowa publikacja poruszająca problem dostępności zieleni dla uczniów szkół podstawowych
Nowa publikacja poruszająca problem dostępności zieleni dla uczniów szkół podstawowych, która powstała w ramach interdyscyplinarnych badań pracowników Uniwersytetu Rzeszowskiego i Politechniki Rzeszowskiej
W dobie cyfryzacji i postępującej urbanizacji dostęp do naturalnych terenów zielonych staje się coraz ważniejszym elementem szkolnego życia. Jak pokazuje najnowsze badanie zrealizowane przez dr inż. Agatę Gajdek, dr inż. Bernadettę Ortyl i prof. hab. Idalię Kasprzyk z Uniwersytetu Rzeszowskiego we współpracy prof. PRz, dr hab. inż. arch. Anną Martyką z Politechniki Rzeszowskiej, choć 91% polskich szkół podstawowych zapewnia dostęp do terenów zielonych, ich efektywne wykorzystanie pozostaje wyzwaniem. Badanie przeprowadzone z użyciem ankiet internetowych oraz technologii GIS ujawnia, że okres pandemii przyczynił się do większego korzystania z zieleni na terenie szkół. Jednak przestrzenie znajdujące się w promieniu 0,8 km od placówek nadal pozostają niedostatecznie wykorzystywane. Zidentyfikowano trzy główne typy barier utrudniających dzieciom swobodny dostęp do terenów zielonych: fizyczne, osobiste i instytucjonalne – niewystarczające wsparcie ze strony administracji szkolnej czy brak zajęć na świeżym powietrzu. Badanie pokazuje istotne różnice w dostępności i jakości terenów zielonych pomiędzy szkołami miejskimi i wiejskimi. Te kontrasty uwypuklają konieczność wdrożenia spójnej polityki przestrzennej, która zapewni wszystkim dzieciom równy dostęp do naturalnych przestrzeni. Obecny system wymaga lepszej integracji zieleni z przestrzenią edukacyjną. Wyniki badań mają znaczenie nie tylko dla Polski, ale także globalnie, oferując praktyczne narzędzia do zarządzania terenami zielonymi w placówkach edukacyjnych. Warto podjąć działania, które pozwolą dzieciom częściej czerpać korzyści z kontaktu z naturą!
Gajdek A., Ortyl B., Martyka A., Kasprzyk I. 2025. Why don't children study outside? Limitation of Polish schools to use green spaces in the educational process before and during COVID-19. Cities. Vol. 162.
Pełny tekst publikacji pod linkiem: https://doi.org/10.1016/j.cities.2025.105993