Aktualności

Finanse w gospodarstwach domowych – jak ekonomia kształtuje decyzje Warsztaty na Wydziale Ekonomii i Finansów

24 października 2025 r. na Wydziale Ekonomii i Finansów Uniwersytetu Rzeszowskiego odbyły się warsztaty o tematyce ekonomiczno-finansowej, w których wzięło udział blisko 150 uczniów z trzech szkół średnich:

Zespołu Szkół Zawodowych im. Stanisława Staszica w Grybowie,

Zespołu Szkół Ekonomicznych i Ogólnokształcących im. Marii Dąbrowskiej w Jarosławiu,

Zespołu Szkół Ekonomicznych im. bł. ks. Romana Sitki w Mielcu.

Oficjalnego otwarcia spotkania, koordynowanego przez doktora Piotra Cyrka, dokonał Dziekan Wydziału Ekonomii i Finansów dr hab. Bogdan Wierzbiński, prof. UR. Dokonując prezentacji Wydziału zachęcał młodzież do rozważenia kontynuacji nauki właśnie na kierunkach ekonomicznych i finansowych prowadzonych przez Uniwersytet Rzeszowski. Zaakcentował szerokie możliwości rozwijania zainteresowań młodzieży także w skali międzynarodowej, wynikającej z bogatej kooperacji Wydziału Ekonomii i Finansów z uczelniami na całym świecie.

Podczas warsztatu prowadzonego przez dr Magdalenę Wiercioch: „Małe kroki do dużych oszczędności – jak rozsądnie gospodarować pieniędzmi?” uczniowie mieli okazję poznać zasady świadomego zarządzania pieniędzmi, a także dowiedzieć się jak unikać najczęstszych pułapek konsumpcyjnych. Warsztat wprowadził młodzież w świat codziennych decyzji finansowych, pokazując jak emocje, reklamy i presja społeczna wpływają na wybory zakupowe. Uczestnicy uczyli się jak odróżniać potrzeby od zachcianek, planować wydatki oraz myśleć o pieniądzach w sposób odpowiedzialny i przyszłościowy.

Dr Magdalena Cyrek realizując warsztat na temat: „Ekonomiczne podstawy procesów decyzyjnych” zaakcentowała, że ekonomia odgrywa kluczową rolę w procesach podejmowania decyzji, ponieważ pozwala zrozumieć, w jaki sposób ograniczone zasoby wpływają na wybory jednostek. Konsumenci, kierując się zasadą racjonalności, starają się maksymalizować swoją użyteczność, czyli zadowolenie z zakupów, przy jednoczesnym minimalizowaniu nakładów. Analiza ekonomiczna pomaga im porównywać alternatywne opcje i wybrać najlepszy sposób zaspokojenia potrzeb. Przedsiębiorcy zaś, uwzględniając wskazówki wypracowane przez ekonomię, mogą zmaksymalizować swoje zyski. Modele ekonomiczne pozwalają zrozumieć wiele rynkowych zachowań, również w warunkach ograniczonej racjonalności i niedoskonałej informacji.

Współczesny rynek pracy stawia przed młodymi ludźmi coraz większe wyzwania. Dynamiczny rozwój technologii, zmieniające się potrzeby gospodarki oraz pojawianie się nowych kierunków kształcenia sprawiają, że wybór dalszej ścieżki edukacyjnej i zawodowej staje się decyzją o ogromnym znaczeniu. W ramach działań doradczych młodzież miała okazję uczestniczyć w spotkaniu z przedstawicielkami Sekcji Rekrutacji i Biura Karier Uniwersytetu Rzeszowskiego. Doradca zawodowy, mgr inż. Marta Kot, zaprezentowała szeroką ofertę edukacyjną uczelni, zwracając uwagę na różnorodność kierunków studiów oraz bogate możliwości rozwoju naukowego i zawodowego, jakie oferuje Uniwersytet Rzeszowski. Podczas prezentacji podkreśliła, jak istotne jest świadome planowanie ścieżki kariery – dopasowanej do indywidualnych zainteresowań, predyspozycji i pasji młodych ludzi.

Kolejnym punktem spotkania była prezentacja przygotowana przez mgr Emilię Wach z Sekcji Rekrutacji i Biura Karier Studenckich, która omówiła proces rekrutacyjny na studia. Uczniowie poznali terminy rozpoczęcia rekrutacji, zasady rejestracji w systemie internetowym oraz etapy składania wymaganych dokumentów. Dzięki temu mogli dokładnie zrozumieć, jak wygląda droga od ukończenia szkoły średniej do rozpoczęcia studiów na Uniwersytecie Rzeszowskim.

Młodzież ze szkół średnich miała także okazję wysłuchać opinii i wskazówek związanych ze studiowaniem na Wydziale Ekonomii i Finansów udzielonych przez studentów I roku studiów magisterskich na kierunku Ekonomia. Wiktoria Skiba, Weronika Strzelecka i Kamil Adamiec podzielili się swoimi doświadczeniami i zachęcali do wyboru Uniwersytetu Rzeszowskiego jako miejsca nauki i rozwoju osobistego.

Spotkanie z przedstawicielami uczelni było dla uczniów nie tylko źródłem wiedzy, lecz także inspiracją do refleksji nad własnymi planami i możliwościami.

wstecz