Prof. UR dr hab. Marta Wrońska

  • Jednostka:
    Instytut Pedagogiki
  • Budynek: Ul. Ks.Jałowego 24
  • Pokój: 225
  • Nr telefonu: 17 872 18 16
  • Email: [email protected]
  • ORCID: 0000-0002-2931-5511
  • Konsultacje dla studentów: Czwartek, godz. 10.00-11.30, p. 225

Informacje

Marta Wrońska, profesor Uniwersytetu Rzeszowskiego, w latach 2018-2019 Dyrektor Instytutu Pedagogiki, w latach 2019-2024 z-ca Dyrektora Instytutu Pedagogiki ds. nauki i jakości kształcenia. Ukończyła z wyróżnieniem studia magisterskie w zakresie pedagogiki, na podstawie innowacyjnej pracy badawczej pt. Mikronauczanie w kształceniu umiejętności metodycznych nauczycieli; w roku akad.1986/87 otrzymała stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (było to wówczas pierwsze takie stypendium w historii uczelni WSP); doktorat obroniła w Uniwersytecie Warszawski, habilitacja: Uniwersytet UAM w Poznaniu, Wydział Studiów Edukacyjnych. W latach 1992-1994 brała udział w międzynarodowym programie „LEROPOL,PTH EINDHOVEN”, w latach: 2006-2007 ekspert w polsko-amerykańskim badaniu nt. wykorzystania ITC w edukacji, przeprowadzonym przez University of Idaho, USA; w 2014 r. odbyła wizytę studyjną w Kennesaw State University, USA; członkini Sekcji Pedagogiki Medialnej przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN i jej sekretarz i Zespołu Pedagogiki Medialnej przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN (z-ca przewodniczącego). Członkini Rady Naukowej serii wydawniczej „Oblicza mediów”, a także The International Journal of Pedagogy, Innovation and New Technologies oraz Biulletin of Li Polytechnic National Uniesrity, Series:Journalistic science. Od 2024 roku pełni funkcję eksperta Polskiej Komisji Akredytacyjnej w dyscyplinie pedagogika. Pełniła tę funkcję również w latach 2017-2018 Współautorka i wykonawczyni projektów realizowanych na zlecenie Ministerstwa Edukacji Naukowej i Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Recenzentka w przewodach habilitacyjnych i doktorskich, członkini komitetów naukowych wielu konferencji i sympozjów. W 2023 roku została zaproszona do wzięcia udziału w badaniach THE’s Global Academic Reputation Survey w ramach przygotowania rankingu najlepszych uczelni na
świecie: Times Higher Education World University Rankings 2023.Zaproszenie zostało wysłane przez: Duncan Ross, Chief Data Officer - Times Higher Education. Wybór osób do tych badań odbywa się na podstawie dorobku publikacyjnego. Times Higher Education World University Rankings przygotowywany jest przez brytyjskie czasopismo „Times Higher Education” i publikowany corocznie od 2010 roku. Uniwersytecki ranking „THE” jest postrzegany, obok Academic Ranking of World Universities (zwyczajowo nazywany rankingiem szanghajskim) i QS World University Rankings, jako jedno z trzech najchętniej śledzonych zestawień tego typu na świecie.

Zainteresowania naukowe koncentrują się wokół następujących obszarów: kultura medialna jako zjawisko społeczne, paradygmat digitalnej rzeczywistości, którą tworzy przestrzeń medialna; edukacja medialna adolescentów; nauczyciele – ich wiedza i  umiejętności medialne; zastosowanie technologii informacyjnych w edukacji, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki czynników determinujących efektywność wykorzystania poszczególnych mediów w procesie dydaktycznym; media jako narzędzie intelektualne optymalizujące pracę nauczyciela oraz ucznia;  seniorzy a technologie informacyjne. Obszary te wzajemnie się przenikają i tworzą spójną całość, co jest odzwierciedlone w monografiach naukowych np. M. Wrońska, Opis-wyjaśnienie-norma-ocena. Analiza struktury treści i odbioru dwóch programów telewizyjnych, Wydaw. WSP, Rzeszów 1999; Wrońska M., Zduniak A., (red.) Podmiotowość w edukacji ery globalnego społeczeństwa informacyjnego, t.4. wyd. Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa-Poznań 2004 r.; Wrońska M., Waśko P., Zduniak A., (red.) Polski system edukacji po reformie 1999 roku. Stan, perspektywy, zagrożenia, wyd. Dom Wydawniczy ELIPSA, Poznań-Warszawa 2005 r., K. Wolny-Zmorzyński, M. Wrońska, W. Furman (red.), Między odpowiedzialnością a sensacją. Dziennikarstwo i edukacja na przełomie wieków, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2006; M. Wrońska, Kultura medialna adolescentów. Studium dostępu i zastosowań. Wydaw. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2012;  M. Wrońska (red.) Mała szkoła w przestrzeni medialnej, Wydaw. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2016; M. Wrońska, Funkcjonowanie seniorów w przestrzeni medialnej. Miedzy ideą a praktyką. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2021; Przestrzeń medialna miejscem spotkania seniorów i adolescentów. Edukacja międzypooleniowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego 2024,

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2931-5511

Zespół Pedagogiki Medialnej Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN

Publikacje