Program

Konferencja „Migranci z Ukrainy w szkołach województwa podkarpackiego – polityka edukacyjna i wyzwania dla integracji”, Rzeszów, 28-29.10.2025 r.

 

PROGRAM

 

Ramowy program konferencji:

1 dzień: 28.10.2025 r.: 10:00-18:30

2 dzień: 29.10.2025 r.: 9:00-15:00

 

I dzień konferencji – 28 października 2025 r. godz. 10:00-18:30

Uniwersytet Rzeszowski, budynek A0, ul. Pigonia 1

9:30-10:00 rejestracja (parter), powitalna kawa (pierwsze piętro)

 

10:00-10:15 otwarcie konferencji, powitanie gości, przemówienia gości (duża aula, pierwsze piętro)

Prowadzenie: Dziekan Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Rzeszowskiego dr hab. Krzysztof Żarna, prof. UR

Otwarcie konferencji: JM Rektor Uniwersytetu Rzeszowskiego prof. dr hab. n. med. Adam Reich

Konsul Ukrainy w Rzeszowie Pan Vasyl Yordan

Wojewoda Podkarpacki Teresa Kubas-Hul tbc

Marszałek Województwa Podkarpackiego Władysław Ortyl

Prezydent Miasta Rzeszowa Konrad Fijołek  

Podkarpacki Wicekurator Oświaty Piotr Zych

Dyrektor Podkarpackiego Zespołu Placówek Wojewódzkich w Rzeszowie Krystyna Wróblewska

 

10:15-10:30 wystąpienie otwierające: Zastępca Dyrektora Departamentu Współpracy Międzynarodowej Ministerstwa Edukacji Narodowej Magda Witan – Działania Ministerstwa Edukacji Narodowej w zakresie kształcenia uczniów i uczennic przybywających z zagranicy  

 

10:30-11:45 Panel plenarny: Polityka edukacyjna a wyzwania integracji (duża aula, pierwsze piętro)

Prowadzenie: Ewa Pogorzała

Elżbieta Świdrowska

badaczka i ekspertka integracji edukacyjnej

Różnorodność kulturowa polskiej szkoły – co wynika z badań Centrum Edukacji Obywatelskiej?

Olena Styslavska-Doliwa

Uniwersytet SWPS

Dostęp ukraińskich dzieci do edukacji
w państwach członkowskich Rady Europy

Anna Dolińska

Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy

Projekt „Wsparcie polityki i praktyki edukacyjnej na rzecz integracji uczniów
i uczennic z doświadczeniem migracji”

 

Emilia Kowalczyk – Rumak

Magdalena Bogusławska

Ośrodek Rozwoju Edukacji

Szkoła wrażliwa kulturowo – rządowy program „Przyjazna szkoła”

 

11:45 Zdjęcie uczestniczek i uczestników konferencji (schody przed budynkiem A0 od strony Biblioteki Uniwersytetu Rzeszowskiego)

11:50-12:15 przerwa kawowa  

 

12:15-13:15 Panel dyskusyjny: Działania organizacji pozarządowych na rzecz wsparcia dzieci
i młodzieży z Ukrainy (duża aula)

Prowadzenie: Ewa Pogorzała

Aneta Ostasz

specjalistka w zakresie międzynarodowej pomocy humanitarnej

Małgorzata Stodulna

Save the Children Polska

Anna Rzym

Fundacja International Rescue Committee
Head of Education and Child Protection Program

Jan Marković

Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin

 

13:15-14:00 Dzieci i młodzież z Ukrainy w szkołach województwa podkarpackiego – prezentacja
w ramach projektu „Migranci z Ukrainy w województwie podkarpackim. Implikacje społeczno-gospodarcze” finansowanego w ramach programu „Regionalna Inicjatywa Doskonałości”

Prowadzenie: Grzegorz Pawlikowski

 

14:00-15:00 przerwa obiadowa (parter)

 

15:00-16:30 Panele tematyczne nr 1-3

Panel tematyczny nr 1: Przygotowanie nauczycieli i szkół do pracy z uczniami z doświadczeniem migracji i uchodźctwa (duża aula)

Prowadzenie: Beata Orłowska, Magdalena Biernacka

Izabela Czerniejewska

Specjalistka ds. uczniów z doświadczeniem migracji ODN w Poznaniu

To już kolejny rok. O tym, jak budować doświadczenie w pracy z uczniem
z doświadczeniem migracji w szkole

Magdalena Woźniak-Frymus

 

 

Specjalistka ds. Edukacji

Biuro UNICEF ds. Reagowania na potrzeby uchodźców w Polsce

Program „Antybullying dla Szkół” (ABS) jako narzędzie wsparcia dzieci uchodźczych
i lokalnych społeczności

Monika Zielińska-Czopek

Instytut Pedagogiki Uniwersytet Rzeszowski

Uniwersalne projektowanie zajęć jako sposób wsparcia uczniów z doświadczeniem migracji – praktyczne strategie dla nauczycieli

Joanna Jałosińska

Ministerstwo Rolnictwa
i Rozwoju Wsi

Uczniowie i uczennice z Ukrainy w szkołach prowadzonych i nadzorowanych przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi

Beata Orłowska

Akademia im. Jakuba
z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim

Ukraińscy uczniowie w lubuskich szkołach – problemy i wyzwania

 

 

Panel tematyczny nr 2: Nauczanie języka polskiego jako drugiego i jako obcego. Oddziały przygotowawcze (aula nr 126)

Prowadzenie: Anna Żurek, Dominika Zięba

Anna Żurek

Uniwersytet Wrocławski

Modele edukacji językowej uczniów
z doświadczeniem migracji – między integracją a separacją

Przemysław Gębal

Uniwersytet Gdański

Instytut Rozwoju Języka Polskiego w Warszawie

Między oddziałami przygotowawczymi
a oddziałami integracyjnymi. Edukacyjne koncepcje włączania do polskich szkół uczących się z doświadczeniem migracji

Urszula Majcher Legawiec

Fundacja Wspierania Kultury i Języka Polskiego
im. M. Reja

Koncepcja metodyczna oddziałów przygotowawczych i nauczanie języka polskiego

Łukasz Tupacz

Wydział Nauk Humanistycznych UKSW Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń

Aspekty metodyczne nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego

Agnieszka Buk

 

 

Agnieszka Czech-Rogoyska

 

Instytut Lingwistyki Stosowanej, Wydział Filologiczny Uniwersytetu Rzeszowskiego; Rzeszowskie Centrum Integracji przy Fundacji Centrum Współpracy Międzynarodowej GERMANITAS

Centrum Nauczania Języków Obcych i Certyfikacji, Wydział Filologiczny Uniwersytetu Rzeszowskiego

Język polski kluczem do integracji dla ukraińskich mieszkańców Rzeszowa

 

Panel tematyczny nr 3: Edukacja włączająca. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna (aula nr 127)

Prowadzenie: Magdalena Boczkowska, Aleksandra Pelczar

Magdalena Boczkowska

Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy, projekt Szkoła dostępna dla wszystkich

Dobrostan uczniów w klasach zróżnicowanych: perspektywa uczniów polskich i ukraińskich

 

Olha Ovcharenko

CPTP Salus, Wrocław

Subiektywne odczucia życia w kraju przyjmującym u dzieci z doświadczeniem migracji przymusowej (wojennej)

Magda Bodzan

Instytut Etnologii
i Antropologii Kulturowej

Uniwersytet Warszawski

Znaczenie wsparcia psychospołecznego
w pracy z uczniami z doświadczeniem uchodźstwa na przykładzie norweskiego programu Better Learning Programme

Dorota Dominik

Viktoria Burdina

Dyrektor

Psycholog

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2 
w Rzeszowie

Doświadczenia poradni psychologiczno-pedagogicznej w obszarze wsparcia dzieci
i młodzieży z doświadczeniem uchodźctwa

Anna Witek

Anna Leśniak

Rzeszowska Bursa Szkolna

Pozaszkolne aspekty pracy opiekuńczo-wychowawczej z uczniami i uczennicami
z Ukrainy. Przykład Rzeszowskiej Bursy Szkolnej

 

16:30-17:00 Przerwa kawowa

17:00-18:30 Panele tematyczne nr 4-6

Panel tematyczny nr 4: Asystentura międzykulturowa i nauczanie rówieśnicze (duża aula)

Prowadzenie: Agnieszka Kozakoszczak, Arkadiusz Machniak

Agnieszka Kozakoszczak

Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji Uniwersytetu Warszawskiego

Z niszy do mainstreamu: geneza, rozwój
i przyszłość asystentury międzykulturowej w systemie edukacji formalnej w Polsce

Iana Demianchuk

Stowarzyszenie Asystentów Międzykulturowych „TO MA SENS”

Kodeks Etyczny Asystentów Międzykulturowych jako narzędzie dialogu
i wsparcia

 

Tetiana Bulana

Ogólnopolska nieformalna Grupa Inicjatywna Asystentów Międzykulturowych

Asystenci międzykulturowi – klucz do inkluzji i równości w edukacji

 

Alina Tkaczyk

Stowarzyszenie Tandem Białystok

Asystent międzykulturowy wsparciem dla dzieci z Ukrainy

Monika Koblak

Fundacja Szkoła Bez Granic

Nauczanie rówieśnicze (peer-to-peer) jako szansa na naukę i integrację jednocześnie

 

 

Panel tematyczny nr 5: Perspektywy nauczania języka ukraińskiego (aula nr 126)

Prowadzenie: Katarzyna Stankiewicz, Ewa Pogorzała

Paweł Levchuk

Instytut Slawistyki Polskiej Akademii Nauk

Język ukraiński w polskiej szkole. Wyzwania i możliwości

Katarzyna Stankiewicz

Wydział Studiów nad Rodziną Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie

Edukacja językowa uczniów
z doświadczeniem uchodźstwa na przykładzie Warszawskiej Szkoły Ukraińskiej – SzkoUA

Joanna Baran

Oksana Pavlova

Dyrektor

Nauczycielka

Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 2 
im. Markiana Szaszkewicza w Przemyślu

Doświadczenia Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 2 im. Markiana Szaszkewicza w Przemyślu jako szkoły mniejszości ukraińskiej

Anna Maria Smołyńczak-Bagińska

Nauczyciel konsultant, Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli, Oddział w Przemyślu

Różnorodność grup uczących się języka ukraińskiego w Polsce

 

 

Panel nr 6. Potrzeby dzieci z doświadczeniem migracji wyzwaniem dla współczesnej szkoły – badania, praktyki, nowe narzędzia (aula nr 127)

Prowadzenie: Jakub Kościółek, Karol Piękoś

Jakub Kościółek

 

 

Urszula Majcher Legawiec

Uniwersytet Jagielloński, Stowarzyszenie INTERKULTURALNI PL

Fundacja Wspierania Kultury
i Języka Polskiego im. M. Reja

Praca ze spacerownikiem językowo-kulturowym podczas realizacji projektu NEW ABC

 

Adam Bulandra

Stowarzyszenie INTERKULTURALNI PL

Wykorzystywanie metod z pola sztuki
w edukacji szkolnej. Prezentacja projektu ALPHABETICA

Sonia Styrkacz

Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy, Ośrodek Badań nad Migracjami UW

Nieobecne w systemie: edukacja dzieci romskich z Ukrainy w Polsce

 

Jadwiga Romanowska

Instytut Studiów Międzykulturowych Uniwersytet Jagielloński

Participatory Action Research jako metoda pracy z dziećmi z doświadczeniem migracji

Joanna Lubimow

Akademia im. Jakuba
z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim

Inkluzja dzieci z Ukrainy w polskim systemie edukacji – wyzwania
i perspektywy

19:00 Uroczysta kolacja

 

II dzień konferencji – 29 października 2025 r. godz. 9:00-15:00

Uniwersytet Rzeszowski, budynek A0, ul. Pigonia 1

 

9:00 – 10:30 Panel plenarny: Edukacja i dobrostan dzieci uchodźczych w świetle badań edukacyjnych (duża aula)

Prowadzenie: Zofia Sawicka

Urszula Markowska-Manista

Wydział Pedagogiczny Uniwersytet Warszawski

Procesy adaptacyjne uczniów w klasie kulturowo zróżnicowanej — wrażliwe konteksty i międzykulturowe wyzwania pedagogiczne w przestrzeniach edukacyjnych o zróżnicowanym potencjale integracyjnym

 

Anna Młynarczuk-Sokołowska

Wydział Nauk o Edukacji Uniwersytet

w Białymstoku

„Uważnić” doświadczenia uczniów ze środowiska przymusowych migrantów. Perspektywa dzieci i młodzieży oraz innowacyjne metody wspierające ich dobrostan edukacyjny

Anzhela Popyk

Uniwersytet SWPS

Doświadczenia dzieci ukraińskich
w polskiej szkole. Egzamin ósmoklasisty: zmiany formalne a praktyki

Michał Federowicz

Instytut Filozofii
i Socjologii Polskiej Akademii Nauk

Spójność społeczna, edukacja i polityka migracyjna

 

10:30-11:00 przerwa kawowa

 

11:00 – 14:00 Warsztaty (budynek A1, Instytut Socjologii, III piętro)

Koordynacja: Magdalena Pokrzywa

Praca w zróżnicowanej klasie. Nauczanie przedmiotowe

Izabela Czerniejewska  Specjalistka ds. uczniów

z doświadczeniem migracji

ODN w Poznaniu

sala 306

Integracja wielokulturowej klasy. Przykłady dobrych praktyk

Paweł Levchuk

Instytut Slawistyki PAN

sala 335

Język, kultura, emocje – jak wspierać uczniów z doświadczeniem uchodźstwa w nauce języka polskiego?

Anna Żurek

Uniwersytet Wrocławski

Katarzyna Stankiewicz

UKSW

sala 331

Asystentura międzykulturowa

Agnieszka Kozakoszczak Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej

sala 328

Wychowawstwo w klasie zróżnicowanej kulturowo

Anzhela Popyk

Uniwersytet SWPS

sala 336

Program ABS – Anty-Bullying dla Szkół: budowanie bezpiecznego środowiska edukacyjnego dla dzieci z doświadczeniem uchodźczym

Magdalena Woźniak-Frymus, Koordynatorka Programów Edukacyjnych

Olena Styslavska-Doliwa

Konsultantka Edukacyjna

Biuro UNICEF ds. Reagowania na potrzeby uchodźców w Polsce

sala 319

Uniwersalne projektowanie zajęć  – praktyczne strategie pracy w klasie zróżnicowanej

Monika Zielińska – Czopek

Wydział Pedagogiki

Uniwersytet Rzeszowski

sala 327

 

 

11:00-14:00 Panel komunikatów naukowych: Polityka migracyjna a sytuacja uchodźców i osób objętych ochroną tymczasową (budynek A0, ul. Pigonia 1, aula duża)

Prowadzenie: Tomasz Koziełło

Krzysztof Koźbiał

Uniwersytet Jagielloński

Zagadnienie migracji i migrantów z Ukrainy w czasie kampanii wyborczej do Izby Poselskiej w Republice Czeskiej w 2025 r.

Maciej Walkowski

Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu

Potrzeby i wyzwania polskiego rynku pracy w kontekście debaty publicznej na temat korzyści i kosztów obecności migrantów
i uchodźców z Ukrainy

Mira Malczyńska-Biały

Uniwersytet Rzeszowski

Wiedza konsumencka migrantów z Ukrainy w Polsce

Tomasz Marcinkowski

Akademia im. Jakuba
z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim

Uwarunkowania psychospołeczne nastoletnich migrantów z Ukrainy
w kontekście pomocy w ramach programu EU4Health

Juliusz Sikorski

Akademia im. Jakuba
z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim

Walka kognitywna a dezintegracja społeczna: mechanizmy działania źródeł pośredniczących (proxy sources)
w cyrkulacji narracji antyukraińskich

Magdalena Lesińska-Staszczuk

Uniwersytet Marii Curie- Skłodowskiej w Lublinie

Studenci z Ukrainy na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

Ewa Pogorzała

Uniwersytet Rzeszowski

Polityka oświatowa państwa polskiego wobec dzieci i młodzieży z Ukrainy

Tomasz Browarek

Uniwersytet Marii Curie- Skłodowskiej w Lublinie

Uwarunkowania współczesnej polityki migracyjnej RP

Henryk Chałupczak

Uniwersytet Marii Curie- Skłodowskiej w Lublinie

Polityka migracyjna współczesnej Polski – próba bilansu

Anita Adamczyk

Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu

Od retoryki inkluzywności do praktyki wykluczenia. Studium przypadku polityki migracyjnej Koalicji Obywatelskiej

Izabela Oleksiewicz

Politechnika Rzeszowska

Zmiany w polityce migracyjnej i azylowej UE po przyjęciu rozporządzenia 2024/1351

Mirosław Natanek

Uniwersytet Jagielloński

Problematyka uchodźców w działalności Rady Europy

Grzegorz Janusz

Uniwersytet Marii Curie- Skłodowskiej w Lublinie

Ludność cywilna w konfliktach zbrojnych

Marta Michalczuk-Wlizło

Uniwersytet Marii Curie- Skłodowskiej w Lublinie

Przemoc wobec kobiet w konfliktach zbrojnych

 

14:00-15:00 Lunch (budynek A0, ul. Pigonia 1, parter)