Najczęściej zadawane pytania

REKRUTACJA 

  • Kiedy rozpocznie się rejestracja kandydatów na studia na UR?
    Rejestracja kandydatów na rok akademicki 2024/2025 rozpocznie się 27 maja 2024 roku i będzie odbywać się zgodnie z zatwierdzonym harmonogramem rekrutacji. Pierwszym etapem rekrutacji jest rejestracja kandydata w uczelnianym systemie rekrutacyjnym.
  • Z kim można się kontaktować w przypadku kłopotów z rejestracją w systemie rekrutacyjnym?
    Problemy z rejestracją oraz pytania dotyczące spraw technicznych związanych z uczelnianym systemem rekrutacyjnym można zgłaszać pod wskazany adres i numer telefonu: e-mail: djamrozy@ur.edu.pl, tel. (17) 872 12 02
  • Co ma zrobić kandydat, jeżeli zapomniał hasła logowania do osobistego konta rejestracyjnego?
    Należy skorzystać z funkcji odzyskiwania hasła, znajdującej się pod oknem logowania. Nowe hasło zostanie wygenerowane i przesłane automatycznie na adres e-mail podany przez kandydata w danych osobowych. 
  • Czy kandydat z obywatelstwem polskim, posiadający zagraniczny dyplom ukończenia szkoły rejestruje się w systemie rekrutacyjnym? Czy przechodzi proces rekrutacyjny w inny sposób?
    Wszyscy kandydaci zakładają konto w uczelnianym systemie rekrutacyjnym. Proces rekrutacji różni się nieco od tego, przez jaki przechodzą obywatele polscy z polską maturą. Główna różnica polega na tym, że kandydat musi załączyć komplet wymaganych dokumentów w formie plików pdf w uczelnianym systemie rekrutacyjnym na indywidualnym koncie kandydata lub złożyć je osobiście w Dziale Rekrutacji i Karier Studenckich w terminie zgodnym z harmonogramem rekrutacji.  
  • W jaki sposób osoby, niebędące obywatelami polskimi, mogą zostać studentami Uniwersytetu Rzeszowskiego?
    W zakładce: Kandydat>Rekrutacja cudzoziemców i Polaków z maturą zagraniczną 2024/2025 podane są zasady rekrutacji dla cudzoziemców oraz wykaz wymaganych dokumentów.
    W razie pytań lub wątpliwości można zgłosić się do pracownika Działu Rekrutacji i Karier Studenckich, który udzieli niezbędnych informacji. Kontakt: e-mail: rekrutacja@ur.edu.pl, tel. (17) 872 14 00.
  • Czy kolejność rejestracji kandydatów ma znaczenie?
    Kolejność zapisu kandydatów nie ma znaczenia w ustalaniu wyników rekrutacji, ale zachęcamy, aby nie odkładać założenia konta rekrutacyjnego na ostatnią chwilę.  
  • Na ile kierunków można aplikować na UR?
    Nie ma ograniczenia co do ilości kierunków, na które można kandydować na studia na UR. Należy pamiętać o tym, że jeśli kandydat ubiega się o przyjęcie na kilka kierunków musi uiścić opłatę za każdy z nich.  
  • Czy o przyjęciu na studia stacjonarne/niestacjonarne decyduje kolejność dokonania rejestracji w systemie rekrutacyjnym?
    Nie ma to żadnego znaczenia, kandydaci są przyjmowani na studia zgodnie z zasadami przyjęć uchwalonymi przez Senat UR.  
  • Czy studia stacjonarne są płatne?
    Studia stacjonarne są bezpłatne dla obywateli Polski oraz cudzoziemców, którzy posiadają dokumenty uprawniające do zwolnienia z opłat za podjęcie i odbywanie studiów - wykaz dokumentów zwalniających z opłat znajdziesz tutaj. Wyjątkiem są kierunki prowadzone w języku angielskim – lekarski ED oraz Media, Visual and Social Communication, które są odpłatne dla wszystkich.
    Od roku akademickiego 2014/2015 również osoby studiujące na dwóch lub więcej kierunkach nie ponoszą opłat za kształcenie. Wyjątek stanowią również cudzoziemcy nie ujęci w art. 324 Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce Dz.U.2023.742 t.j.
  • Czy tegoroczny maturzysta może założyć konto rekrutacyjne, pomimo że nie ma jeszcze wyników matury?
    Oczywiście, że może. Należy wówczas wprowadzić fikcyjny numer świadectwa maturalnego ("0", słownie - zero) oraz fikcyjną datę wydania świadectwa dojrzałości. Nie należy wtedy wprowadzać ocen. Po otrzymaniu wyników maturalnych należy zmienić wprowadzone dane na prawidłowe (wpisać faktyczne oceny).  
  • Czy kandydat ma obowiązek wprowadzić do systemu wyniki matury ze wszystkich przedmiotów, które zdawał?
    Kandydat z obywatelstwem polskim i maturą polską ma dwie możliwości: można wpisać wszystkie wyniki, a system sam wybierze te, które są wymagane w procesie rekrutacji i korzystniejsze dla kandydata lub wpisać tylko te, które są wymagane przez zasady rekrutacji. Natomiast kandydat cudzoziemiec lub Polak z maturą zagraniczną nie wpisuje wyników do systemu tylko dołącza skany dokumentów w formie plików pdf lub dostarcza je osobiście do Działu Rekrutacji i Karier Studenckich (ul. Pigonia 8, 35-959 Rzeszów, pok. 45).  
  • Co w przypadku, gdy kandydat na studia II stopnia otrzyma dyplom ukończenia studiów I stopnia później niż termin złożenia dokumentów?
    Należy wówczas donieść z dziekanatu zaświadczenie o ukończeniu studiów I stopnia i wyniku obrony, a dyplom dostarczyć niezwłocznie po jego otrzymaniu.  
  • Jaka jest różnica pomiędzy przedmiotem obowiązkowym a dodatkowym?
    Przedmiot obowiązkowy jest to przedmiot wymagany w postępowaniu kwalifikacyjnym. Brak na świadectwie maturalnym/dojrzałości tego przedmiotu uniemożliwia kandydatowi udział w rekrutacji na studia.
    Przedmiot dodatkowy jest to przedmiot nieobowiązkowy w postępowaniu kwalifikacyjnym. Brak na świadectwie maturalnym/dojrzałości wyszczególnionego przedmiotu dodatkowego powoduje, że w postępowaniu rekrutacyjnym kandydat otrzymuje zero („0”) punktów z tego przedmiotu, ale nie wyklucza go to z dalszego przebiegu postępowania kwalifikacyjnego.
  • Co to jest kryterium dodatkowe?
    Kryterium dodatkowe to dodatkowy przedmiot z egzaminu maturalnego, brany pod uwagę wtedy, gdy liczba kandydatów z tą samą liczbą punktów przewyższa limit wolnych miejsc na kierunek.
  • Czy wyniki z części ustnej z egzaminu maturalnego będą brane pod uwagę podczas rekrutacji?
    Nie, zgodnie z warunkami rekrutacyjnymi pod uwagę brane są tylko wyniki z części pisemnej egzaminu maturalnego, dotyczy to nowej, jak i starej matury.  
  • Jaki egzamin maturalny/dojrzałości określa się jako „stara matura”, a jaki „nowa matura”?
    Egzamin dojrzałości, czyli stara matura to egzamin zdawany do roku 2004. Egzamin maturalny, czyli nowa matura to egzamin zdawany od 2005 roku.  
  • Czy kandydaci ze starą maturą przystępują do egzaminów wstępnych?
    Kandydatów ze starą maturą obowiązują te samy zasady kwalifikacji co kandydatów z nową maturą. Różni się tylko sposób przeliczania ocen ze świadectwa. Zasady ustalania wyników dostępne są tutaj.
  • Czy przesłanie zdjęcia do systemu rekrutacyjnego jest obowiązkowe?
    Przesłanie zdjęcia jest obowiązkowe, ponieważ to zdjęcie zostanie nadrukowane na podaniu, które będzie wygenerowane z konta kandydata oraz załączone do elektronicznej legitymacji studenckiej.  
  • Jakie zdjęcie kandydat powinien mieć przygotowane?
    Fotografia kolorowa w wersji elektronicznej powinna mieć rozmiar do 3 MB, wymiary 492 x 633 px, i w formacie JPG, zaś w wersji papierowej format zgodny z wymaganiami stosowanymi przy wydawaniu dowodów osobistych o wymiarach 35 x 45 mm. Więcej informacji odnośnie wyglądu zdjęcia znajdziesz tutaj.
  • Czy kandydat rekrutujący się na kierunek Prawo musi dostarczyć zaświadczenie od lekarza medycyny pracy o braku przeciwskazań zdrowotnych do podjęcia studiów na tym kierunku?
    Zaświadczenie od lekarza medycyny pracy nie jest wymagane rekrutując się na kierunek Prawo. Zobowiązani do złożenia zaświadczenia o braku przeciwskazań zdrowotnych do podjęcia studiów są kandydaci aplikujący na kierunki, podczas których występują czynniki szkodliwe, uciążliwe lub niebezpieczne dla zdrowia. Wykaz kierunków dostępny jest tutaj.

  • Kiedy i skąd wziąć skierowanie do lekarza medycyny pracy?
    Po pojawieniu się informacji na indywidualnym koncie rekrutacyjnym: „kandydat zakwalifikowany do dalszego postępowania rekrutacyjnego”, skierowanie na badania lekarskie będzie udostępnione do pobrania na prywatnych kontach rekrutacyjnych zakwalifikowanych kandydatów. Po wykonaniu badań oraz otrzymaniu pozytywnego zaświadczenia lekarskiego od lekarza medycyny pracy, kandydat przedkłada je wraz z kompletem wymaganych dokumentów, w terminie i miejscu wskazanym przez Kolegialny Zespołu Rekrutacyjny. 
  • Gdzie i kiedy będę dostępne wyniki rekrutacji?
    Wyniki rekrutacji będą publikowane na koncie kandydata w systemie rekrutacyjnym IRK na stronie głównej po zalogowaniu się.  
  • Co to oznacza status „zakwalifikowany” po ogłoszeniu wyników rekrutacji?
    Status „zakwalifikowany” oznacza pozytywne przejście elektronicznego etapu rekrutacji i jest zaproszeniem do złożenia dokumentów osobiście. Niezłożenie dokumentów, zostanie potraktowane jako rezygnacja ze studiów. 
  • Jakie dokumenty powinien dostarczyć zakwalifikowany kandydat?
    Wykaz wymaganych dokumentów dla Polaków z maturą polską/ polskim dyplomem znajduje się tutaj, zaś dla cudzoziemców i Polaków z dokumentem zagranicznym dostępny jest tutaj.
  • Kiedy należy dostarczyć dokumenty na uczelnię?
    Informacja dotycząca daty i miejsca składania dokumentów przez zakwalifikowanych kandydatów będzie udostępniona przez Kolegialny Zespół Rekrutacyjny na koncie kandydata na stronie głównej po zalogowaniu się. 
  • Czy wymagane dokumenty kandydat jest zobowiązany dostarczyć osobiście, czy może to zrobić w jego imieniu inna osoba? Jeśli tak, to czy konieczne są dodatkowe dokumenty?
    Istnieje możliwość dostarczenia dokumentów kandydata przez inną osobę. Konieczne jest do tego pełnomocnictwo, którego wzór dostępny jest do pobrania tutaj. Pełnomocnictwa nie trzeba poświadczać notarialnie.
  • Czy zakwalifikowany niepełnoletni kandydat sam dostarcza dokumenty, czy musi być przy nim rodzic/opiekun prawny?
    Kandydat, który w dniu składania dokumentów nie będzie jeszcze pełnoletni musi przyjść wraz z rodzicem lub opiekunem prawnym oraz posiadać uzupełnione oświadczenie na udział w procesie rekrutacji i podjęcia studiów przez osobę niepełnoletnią. Wzór oświadczenia dostępny jest tutaj.
  • Czy będąc na liście rezerwowej kandydat może już złożyć dokumenty?
    Kandydaci, którzy są na liście rezerwowej nie składają dokumentów, muszą czekać na kolejne listy w turze i zmianę statusu. Jeśli status zmieni się na „zakwalifikowany”, wówczas kandydat będzie zobligowany do złożenia dokumentów osobiście. 
  • Co to jest II tura rekrutacji?
    II tura to ponowne uruchomienie zapisów na studia. Jest to szansa na rekrutację dla osób, które nie dostały się na studia w I turze lub nie brały w niej udziału. 
  • Czy w II turze trzeba zakładać nowe konto w systemie rekrutacyjnym?
    Jeżeli kandydat brał udział w I turze rekrutacji jego konto będzie nadal aktywne, zaś kandydat, który nie brał udziału w I turze musi założyć konto w systemie IKR. 
  • Kto i kiedy może złożyć odwołanie od negatywnej decyzji Centralnej Komisji Rekrutacyjnej?
    Odwołanie do JM Rektora może złożyć osoba, która otrzymała pisemną, negatywną decyzję administracyjną. Odwołanie należy złożyć w siedzibie Centralnej Komisji Rekrutacyjnej wraz z kopią decyzji o nieprzyjęciu. Wzór odwołania dostępny jest tutaj.
  • Co powinien zrobić kandydat, który złożył dokumenty, ale jednak chce zrezygnować ze studiów?
    W takim przypadku należy złożyć pisemną rezygnację ze studiów w terminie do 30 września do odpowiedniego Kolegialnego Zespołu Rekrutacyjnego. Wzór oświadczenia dostępny jest tutaj. Kontakt z KZR znajdziesz tutaj.
  • Jakie są progi punktowe na poszczególnych kierunkach?
    Uniwersytet Rzeszowski nie określa minimalnych progów punktowych. Na liście kandydatów do przyjęcia na studia znajdą się osoby, które w postępowaniu rekrutacyjnym otrzymały największą liczbę punktów rekrutacyjnych. Osoby te są przyjmowane aż do wyczerpania limitu miejsc, który został określony na danym kierunku.  Wyjątek stanowi kierunek lekarski, na który o przyjęcie mogą ubiegać się osoby, które w postępowaniu rekrutacyjnym uzyskały nie mniej niż 80 pkt. rankingowych z każdego wymaganego przedmiotu obowiązkowego. 
  • Jaką liczbę punktów miała ostatnia osoba na liście, która dostała się np. na bezpieczeństwo wewnętrzne podczas poprzedniej rekrutacji?
    Uniwersytet Rzeszowski nie podaje takich informacji, ponieważ w każdym roku liczba punktów umożliwiających zakwalifikowanie się na studia może się znacznie od siebie różnić.  

OPŁATA REKRUTACYJNA  

  • Ile wynosi opłata rekrutacyjna na studia w roku akademickim 2024/2025?
    150 złotych - w przypadku kierunków, na których konieczne jest sprawdzenie uzdolnień artystycznych tj.: edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej, grafika, instrumentalistyka, jazz i muzyka rozrywkowa, malarstwo, sztuki wizualne;
    100 złotych - w przypadku przeprowadzenia egzaminu wstępnego, w tym sprawdzeniu sprawności fizycznej - kierunek: wychowanie fizyczne, logopedia z nauczaniem języka polskiego jako obcego;
    85 złotych - w przypadku pozostałych kierunków studiów. 
  • Na jakie konto należy uiszczać opłatę rekrutacyjną?
    Kandydat posiadający obywatelstwo polskie oraz cudzoziemiec podejmujący studia na zasadach obowiązujących obywatela polskiego dokonuje opłaty rekrutacyjnej na indywidualne subkonto wygenerowane przez uczelniany system rekrutacyjny dla każdego kandydata, wskazując kierunek/kierunki studiów. System rekrutacyjny automatycznie nalicza odpowiednią wysokość opłaty rekrutacyjnej w zależności od liczby wybranych przez kandydata kierunków. 
  • Czy wybierając kilka kierunków studiów, kandydat musi uiścić kilka opłat rekrutacyjnych, czy wystarczy jedna?
    Kandydat, ubiegający się o przyjęcie na kilka kierunków studiów, wnosi opłatę rekrutacyjną za każdy kierunek osobno lub jedną wpłatę, będącą sumą wszystkich należnych opłat. Indywidualny numer konta jest przypisany do konta każdego kandydata. 
  • Kiedy dokonana opłata rekrutacyjna będzie widoczna w panelu kandydata i w uczelnianym systemie rekrutacyjnym?
    Opłata będzie widoczna po wpłynięciu i zaksięgowaniu na koncie rekrutacyjnym Uniwersytetu Rzeszowskiego. Zazwyczaj czas oczekiwania na informację o opłacie rekrutacyjnej w uczelnianym systemie rekrutacyjnym (oraz w panelu kandydata) wynosi 3 dni robocze. 
  • Co zrobić w przypadku, gdy opłata rekrutacyjna została dokonana, a nie jest ona widoczna w systemie rekrutacyjnym?
    Jeżeli kandydat wniósł opłatę rekrutacyjną, a nie jest ona widoczna w systemie rekrutacyjnym, zobowiązany jest zgłosić ten fakt Centralnej Komisji Rekrutacyjnej, a następnie przedstawić dowód jej wniesienia w formie ustalonej przez Komisję. Centralna Komisja Rekrutacyjna zgłasza zaistniałą sytuację administratorowi uczelnianego systemu rekrutacyjnego, który wprowadza status opłaty rekrutacyjnej „wpłata oczekująca”. Kandydat bierze udział w dalszym postępowaniu rekrutacyjnym. 
  • Czy opłatę rekrutacyjną należy wnieść w dniu rejestracji w systemie rekrutacyjnym?
    Nie jest to obowiązkowe. Opłatę rekrutacyjną można wykonać najpóźniej w ostatnim dniu rejestracji (zgodnie z harmonogramem), ale należy pamiętać, że księgowanie przelewu tradycyjnego może trwać do 3 dni roboczych.   
  • Co należy wpisać w tytule przelewu?
    Tytuł przelewu nie jest obowiązkowy, ponieważ opłata zostanie wniesiona na indywidualne numer konta danego kandydata, ale zachęcamy wpisać - opłata rekrutacyjna, numer identyfikatora/login w systemie rekrutacyjnym. 
  • Czy przelew za opłatę rekrutacyjną musi być zrealizowany tylko z konta bankowego kandydata?
    Nadawcą przelewu nie musi być kandydat, ważne, żeby przelew był zrealizowany na indywidualny numer bankowy kandydata.  
  • Kandydat nie został zakwalifikowany w I turze, czy musi jeszcze raz wnosić opłatę rekrutacyjną, jeśli chcę wziąć udział w II turze rekrutacyjnej?
    Tak, ponieważ jest to nowy proces rekrutacyjny i należy opłacić wybrane kierunki z II tury. 
  • Jeśli kandydat nie dostał się na żaden kierunek, to czy może otrzymać zwrot opłaty rekrutacyjnej?
    Niestety nie, ponieważ brał udział w procesie rekrutacyjnym. 
  • W jakich sytuacjach można otrzymać zwrot opłaty rekrutacyjnej?
    Zwrot opłaty rekrutacyjnej następuje na pisemny wniosek kandydata (złożony nie później niż do 31 października 2024 r. – w przypadku rekrutacji na semestr zimowy oraz nie później niż do 28 lutego 2025 r. - w przypadku rekrutacji na semestr letni) wyłącznie w następujących przypadkach:
    1) kierunek studiów, zgodnie z decyzją Rektora nie został uruchomiony z powodu zbyt małej liczby kandydatów;
    2) została wniesiona więcej niż jedna opłata za ten sam kierunek;
    3) kandydat zrezygnował z dalszego postępowania rekrutacyjnego w uczelnianym systemie rekrutacyjnym przed zakończeniem elektronicznej rejestracji;
    4) kandydat przekroczył granicę ukraińską w terminie od 24 lutego 2022 r., uzyskał w Polsce status uchodźcy lub ochronę czasową i rekrutuje się na więcej niż jeden kierunek. W takim przypadku zwrot opłaty rekrutacyjnej przysługuje za drugi i kolejny kierunek studiów;
    5) została wniesiona opłata po terminie określonym w harmonogramie rekrutacji, co skutkowało nieuwzględnieniem zgłoszenia kandydata. 

Nie ma tu odpowiedzi na nurtujące Cię pytania?
Skontaktuj się z Działem Rekrutacji i Karier Studenckich
telefon: +48 17 872 11 82 (Polacy); +48 17 872 14 00 (Polacy z dokumentami zagranicznymi oraz cudzoziemcy)
e-mail: rekrutacja@ur.edu.pl