Sylwetka absolwenta
Absolwent kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, jednolite studia magisterskie posiada wykształcenie wyższe z zakresu nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika. Uzyskuje tytuł zawodowy magister. Jest przygotowany merytorycznie i metodycznie do wykonywania zawodu nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej. Zdobywa kwalifikacje do wykonywania wymienionego zawodu.
Absolwent jednolitych studiów magisterskich na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna uzyskuje kwalifikacje do pełnienia roli zawodowej nauczyciela przedszkola, oddziału przedszkolnego, punktu i zespołu wychowania przedszkolnego oraz nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej.
Absolwent zdobywa wiedzę dotyczącą:
- Rozwoju człowieka, przebiegu procesu wychowania, uczenia się i nauczania;
- Uwarunkowań integralnego rozwoju dziecka;
- Głównych środowisk wychowawczych i ich specyfiki;
- Metodyki wykonywania zadań w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej;
- Innowacji pedagogicznych w obszarze wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej;
- Zróżnicowanych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci lub uczniów w okresie przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym;
- Projektowania i prowadzenia działań diagnostycznych uwzględniających specyfikę funkcjonowania dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym;
- Funkcji i zadań nauczyciela przedszkola i wczesnej edukacji;
- Procesów komunikacji społecznej oraz ich prawidłowości i zakłóceń;
- Współczesnych interdyscyplinarnych badań nad dzieciństwem.
Absolwent kształtuje umiejętności:
- Rozpoznawania potrzeb, możliwości i uzdolnień dzieci lub uczniów;
- Planowania, realizowania i oceniania programów kształcenia i wychowania;
- Organizowania środowiska uczenia się i nauczania, z uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci lub uczniów oraz grupy;
- Dobierania metod adekwatnie do celów wychowania i kształcenia;
- Wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnej w realizacji zadań dydaktycznych;
- Rozwijania kompetencji kluczowych dzieci lub uczniów;
- Animowania zespołowych działań edukacyjnych dzieci lub uczniów;
- Oceniania i udzielania informacji zwrotnych uczestnikom procesu edukacji;
- Pracy w środowiskach zróżnicowanych pod względem kulturowym;
- Współpracy z rodzicami dziecka lub ucznia oraz ze specjalistami, w tym psychologiem, logopedą, pedagogiem, lekarzem;
- Rozróżniania orientacji metodologicznych i prowadzenia badań naukowych.
Absolwent nabywa kompetencje społeczne do:
- Posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej;
- Budowania relacji społecznych opartych na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu edukacji;
- Pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról;
- Porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej;
- Rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego oraz podejmowania współpracy na rzecz dobra dzieci lub uczniów i tych środowisk;
- Wprowadzania dzieci lub uczniów w świat wartości;
- Projektowania działań zmierzających do rozwoju przedszkola lub szkoły.