Aktualności
Międzynarodowa współpraca w ramach eTwinning – udział dra Rafała Mazura w konferencji w Mediolanie
W dniach 27–29 listopada 2025 roku dr Rafał Mazur, uczelniany koordynator ds. Programu eTwinning, uczestniczył w Międzynarodowej Konferencji dla Instytucji Kształcących Przyszłych Nauczycieli, która odbyła się w Mediolanie we Włoszech. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli uczelni, instytucji edukacyjnych oraz organizacji wspierających rozwój kompetencji pedagogicznych przyszłych nauczycieli z wielu krajów europejskich. Głównym celem konferencji była wymiana doświadczeń, dobrych praktyk oraz najnowszych trendów związanych z przygotowaniem studentów kierunków pedagogicznych do pracy w nowoczesnej, zintegrowanej i cyfrowej szkole.
Najważniejszym obszarem tematycznym konferencji był program eTwinning – jedna z kluczowych inicjatyw edukacyjnych Unii Europejskiej, wspierająca współpracę szkół, nauczycieli oraz instytucji akademickich poprzez realizację międzynarodowych i krajowych projektów z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych. Platforma eTwinning umożliwia nauczycielom i studentom przyszłych kierunków nauczycielskich tworzenie wspólnych projektów edukacyjnych, wymianę doświadczeń i rozwijanie kompetencji kluczowych, w tym cyfrowych, językowych i komunikacyjnych.
Szczególnie owocne okazały się spotkania z delegacjami z Tunezji, Hiszpanii, Francji oraz Macedonii, w trakcie których wypracowano:
· wstępny plan wspólnych działań projektowych,
· propozycje wymiany studenckiej i prowadzenia wspólnych zajęć online,
· koncepcję współpracy naukowo-dydaktycznej w zakresie nowoczesnych metod kształcenia przyszłych nauczycieli.
Na bazie tych rozmów opracowano plan działań na rok 2026, obejmujący m.in. przygotowanie wspólnego projektu eTwinning dla studentów.
Współpraca z Uniwersytetem Warmińsko-Mazurskim
W czasie konferencji powstała również koncepcja zacieśnienia współpracy z Katedrą Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Wstępny plan przewiduje:
· przygotowanie studenckich projektów eTwinning realizowanych równolegle na obu uczelniach,
· wymianę doświadczeń pomiędzy prowadzącymi zajęcia z dydaktyki,
· współpracę w zakresie praktyk zawodowych studentów.
Działania te mają na celu stworzenie przestrzeni, w której studentki i studenci obu uczelni będą rozwijać kompetencje cyfrowe, metodyczne i komunikacyjne, niezbędne w pracy wczesnoszkolnego i przedszkolnego nauczyciela.