Aktualności

Studenci Wydziału Biotechnologii UR na naukowej wyprawie do Opola

W dniach 9-10 czerwca 2025 r. studenci Wydziału Biotechnologii Uniwersytetu Rzeszowskiego wzięli udział w wyprawie naukowej do Opola, zrealizowanej w ramach Planu „Doskonałe Podkarpacie – kompleksowe badania środowiska w Uniwersytecie Rzeszowskim na rzecz regionu”, dofinansowanego ze środków Ministra Nauki w ramach Programu „Regionalna Inicjatywa Doskonałości”.

Pierwszy dzień wycieczki poświęcony był zagadnieniom promieniowania jonizującego, które są niezwykle istotne z punktu widzenia ochrony zdrowia i środowiska. Studenci odwiedzili Uniwersytet Opolski, gdzie zwiedzili Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii oraz wzięli udział w prezentacji pt. „Promieniowanie jonizujące w otoczeniu człowieka”. Zorganizowano również pokaz pomiarów radonu w środowisku, który pozwolił uczestnikom zapoznać się z metodami wykrywania i analizowania obecności gazów promieniotwórczych.

Kolejnym punktem programu była wizyta w Muzeum Lamp Rentgenowskich Politechniki Opolskiej, gdzie uczestnicy mogli z bliska zobaczyć unikatowe zbiory dotyczące rozwoju technologii rentgenowskiej – od pierwszych konstrukcji po współczesne rozwiązania stosowane w medycynie i przemyśle. Studenci poznali historię odkrycia promieniowania X, budowę i zastosowania różnorodnych typów lamp rentgenowskich. Dzień zakończył się wizytą w Opolskim ZOO oraz spacerem po malowniczej Wyspie Bolko, co było idealną okazją do integracji oraz poznania przyrodniczego bogactwa regionu.

Drugiego dnia uczestnicy odwiedzili Międzynarodowe Centrum Badawczo-Rozwojowe, gdzie wzięli udział w specjalistycznych warsztatach laboratoryjnych poświęconych pomiarom zanieczyszczeń w środowisku wiejskim. W ramach zajęć praktycznych zapoznali się z nowoczesną aparaturą i przeprowadzili badanie, takie jak pomiar stężenia rtęci we własnych włosach oraz analiza wielkości komórek drożdży.

Celem wyprawy było nie tylko pogłębienie wiedzy z zakresu biotechnologii środowiskowej, ale również poznanie nowoczesnych metod badawczych, wymiana poglądów z przedstawicielami innych ośrodków naukowych, a także integrację, wzmacnianie więzi wśród studentów różnych grup i rozbudzenie ich naukowej ciekawości.

wstecz