Studencki Krąg Korczakowski

Studencki Krąg Korczakowski

Rok akademicki 2024/2025

 

 

Powstanie: 1995

 

Misja

Misją Studenckiego Kręgu Korczakowskiego jest realizowanie w praktycznym działaniu najważniejszych założeń pedagogicznych koncepcji Janusza Korczaka. Wyraża się to zarówno w przypominaniu dorobku Starego Doktora, jak i podejmowaniu różnorodnych działań na rzecz dzieci potrzebujących wsparcia i pomocy (co jest zgodne z Korczakowskim podejściem do problematyki miejsca dziecka w społeczeństwie i jego relacji ze światem dorosłych). Dla członków SKK istotne jest również rozwijanie własnych kompetencji przydatnych w pracy wychowawczej.

 

Cele i zadania

Nadrzędnym celem działalności Koła jest rozwijanie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych członków, niezbędnych do optymalnego funkcjonowania w roli wychowawcy i pedagoga, których źródłem jest pedagogiczna koncepcja Janusza Korczaka.

Z tak określonego celu wynikają rozmaite zadania.  Jest to między innymi organizowanie studenckich konferencji naukowych, współpraca z instytucjami opiekuńczo-wychowawczymi i podejmowanie konkretnych działań praktycznych adresowanych wobec dzieci potrzebujących pomocy i wsparcia.

Uszczegóławiając, zadania koła przedstawią się następująco:

  1. propagowanie idei Korczakowskich;
  2. pogłębianie naukowych zainteresowań członków;
  3. rozwijanie zainteresowań studentów problemami środowiska lokalnego;
  4. umożliwianie studentom wzbogacania własnej wiedzy oraz rozwijania umiejętności w dziedzinie działalności opiekuńczo-wychowawczej;
  5. kształtowanie wrażliwości studentów na potrzeby dzieci w różnych sytuacjach życiowych, na problemy środowiska lokalnego;
  6. podejmowanie działań na rzecz dzieci znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej.
  7. Poprzez działania SKK przyszli pedagodzy zyskują możliwość rozwijania własnych zainteresowań i wartościowego spędzania wolnego czasu. Opierając działania na pedagogicznej koncepcji Starego Doktora, doskonalą swój warsztat, jak i rozwijają empatię oraz wrażliwość na potrzeby dziecka, a ponadto:
  1. zdobywają nowe kompetencje niezbędne w pracy pedagogicznej;
  2. sprawdzają i rozwijają własne predyspozycje do pracy opiekuńczo-wychowawczej;
  3. doświadczają satysfakcji z działalności na rzecz osób potrzebujących pomocy.

 

Zarząd

Izabela Piątek - prezes

Paulina Podkowa - wiceprezes

Laura Piskur - sekretarz

Kamila Niemiec – skarbnik

 

Skład osobowy

Studenci z Instytutu Pedagogiki UR:

  1. Natalia Barnaś
  2. Aleksandra Bąk
  3. Natalia Bełz
  4. Wiktoria Błasiak
  5. Aneta Buczkowska
  6. Aleksandra Bujdasz
  7. Anna Górka
  8. Patrycja Gunia
  9. Kinga Iwasieczko
  10. Karolina Jacek
  11. Dominika Hoksa
  12. Patrycja Hrycko
  13. Patrycja Kołomyja
  14. Julia Kopeć
  15. Dominika Kudela
  16. Julia Lepiejza
  17. Wiktoria Lewandowska

18.. Joanna Mazur

  1. Julia Mikłasz
  2. Kamila Niemiec
  3. Karolina Niezgoda
  4. Wiktoria Nykiel
  5. Marlena Pancerz
  6. Izabela Piątek
  7. Anita Piątkowska
  8. Sara Pietrzyk
  9. Laura Piskur
  10. Paulina Podkowa
  11. Kamila Potwora
  12. Kamila Prajs
  13. Gabriela Prajs
  14. Patrycja Rymarz
  15. Patrycja Rząsa
  16. Sandra Sajdak
  17. Weronika Sobota
  18. Klaudia Sowa
  19. Emila Trzyna
  20. Aleksandra Wach
  21. Olivia Wiatr
  22. Julia Zawojska
  23. Amelia Zwolak

Studenci z innych  kierunków studiów i instytutów:

  1. Weronika Pruś Instytut Polonistyki i Dziennikarstwa

 

Opiekun/opiekunowie

Dr Wiesława Walc

W zastępstwie: dr Justyna Meissner-Łozińska i dr Anna Śniegulska

 

Opis dotychczasowej działalności/osiągnięcia

  1. organizowanie studenckich konferencji naukowych;
  2. współpraca z instytucjami opiekuńczo-wychowawczymi, między innymi z Zespołem Szkół przy Szpitalu Wojewódzkim nr 2 w Rzeszowie i Podkarpackim Hospicjum dla Dzieci;
  3. podejmowanie konkretnych działań praktycznych adresowanych wobec dzieci potrzebujących pomocy i wsparcia, w tym organizowanie zbiórek charytatywnych na rzecz potrzebujących;
  4. aktywne włączanie się w środowiskowe i ogólnopolskie akcje pomocowe, np. w akcję Pola Nadziei;
  5. prowadzenie badań naukowych i publikowanie artykułów w pracach zbiorowych; aktualnie trwa przygotowywanie pracy redakcyjnej pt. „Działalność opiekuńczo-wychowawcza w systemie pomocy społecznej i systemie oświaty. Przemiany, potrzeby, wyzwania”.
  6. w 2024 roku SKK poszerzył swoją działalność, nawiązując współpracę z Domami Pomocy Społecznej. Odpowiadając na potrzeby społeczne, członkowie Kręgu odwiedzają seniorów i organizują warsztaty plastyczne. Działania te spotykają się z bardzo pozytywnym odbiorem wśród pensjonariuszy domów.