Działalność uniwersytetów ludowych na Podkarpaciu w XX i początkach XXI wieku / Activities of folk universities in Podkarpacie in the 20th and early 21st centuries

 

Opis w języku polskim

Description in English

Dyscyplina / Discipline

pedagogika

educational sciences

Promotor / Supervisor

 

Prof. dr hab. Roman Pelczar

rpelczar@ur.edu.pl

Prof. dr hab. Roman Pelczar

rpelczar@ur.edu.pl

Tytuł tematu badawczego / Title of the research topic

Działalność uniwersytetów ludowych na Podkarpaciu  w XX i początkach XXI wieku

Activities of folk universities in Podkarpacie in the 20th and early 21st centuries

Opis tematu badawczego / Description of the research topic

Uniwersytety ludowe są jedną z form organizowania pozaszkolnej edukacji młodzieży i dorosłych. Ich idea zapoczątkowana została w Danii w XIX wieku przez M.  Grundtviga. Pierwsze uniwersytety ludowe na ziemiach polskich zaczęły powstawać w początkach XX wieku. Największe znaczenie osiągnęły one  w okresie II Rzeczypospolitej.  Na Podkarpaciu pierwszym uniwersytet ludowy został zorganizowany w Gaci  (1932 r.) Jego twórcą był Ignacy Solarz – znany działacz oświatowy. Kolejne zorganizowano we Wzdowie oraz Woli Sękowej. Temat badawczy obejmuje całokształt ich działalności na przestrzeni całego okresu istnienia. Przy analizie tematu badawczego niezbędnym elementem będzie analiza podstaw prawno-administracyjnych tych instytucji. Osobnym zagadnieniem jest omówienie osoby I. Solarza. Integralnym elementem tematu jest ukazanie genezy uniwersytetów ludowych w Europie oraz ich rozwój w różnych państwach.  

Folk universities are one of the forms of organizing out-of-school education for youth and adults. Their idea was initiated in Denmark in the 19th century by M. Grundtvig. The first folk universities in Poland began to be established at the beginning of the 20th century. They achieved the greatest importance during the Second Polish Republic. The first folk university in Podkarpacie was organized in Gać (1932). Its creator was Ignacy Solarz – a well-known educational activist. The next ones were organized in Wzdów and Wola Sękowa. The research topic covers the entirety of their activities throughout the entire period of existence. When analyzing the research topic, an analysis of the legal and administrative foundations of these institutions will be an essential element. A separate issue is the discussion of I. Solarz. An integral element of the topic is to show the genesis of folk high schools in Europe and their development in various countries.

Słowa klucze / Keywords

uniwersytet ludowy w Polsce, uniwersytet ludowy w Gaci, uniwersytet ludowy we Wzdowie, uniwersytet ludowy w Woli Sękowej, edukacja dorosłych

folk university in Poland, folk university in Gać, folk university in Wzdow, folk university in Wola Sękowa, adult education

Oczekiwane kompetencje/umiejętności od kandydata na doktoranta / Expected competences/skills from the candidate for a PhD student

Kandydat powinien posiadać przynajmniej podstawową wiedzę z zakresu historii oświaty w Polsce w XX i XXI w. Powinien umieć pracować z materiałem dokumentacyjno-źródłowym oraz analizować myśl pedagogiczną konkretnych osób zawartą w publikacjach ich autorstwa oraz w istniejącej literaturze naukowej.

The candidate should have at least basic knowledge of the history of education in Poland in the 20th and 21st centuries. He should be able to work with documentary and source material and analyze the pedagogical thought of specific people contained in their publications and in the existing scientific literature.