Funkcjonowanie człowieka w świecie społecznym, mocno dziś immersyjnym w rzeczywistości nowych mediów i mediów tradycyjnych/Human functioning in the social world, today strongly immersive in the reality of new and traditional media

 

Opis w języku polskim

Description in English

Dyscyplina / Discipline

pedagogika

educational sciences

Promotor / Supervisor

 

Dr hab. prof. UR Janusz Miąso

jmiaso@ur.edu.pl

Dr hab. prof. UR Janusz Miąso

jmiaso@ur.edu.pl

Tytuł tematu badawczego / Title of the research topic

Funkcjonowanie człowieka w świecie społecznym, mocno dziś immersyjnym (zanurzonym) w rzeczywistości nowych mediów i mediów tradycyjnych (prasa, książka, radio, telewizja, Internet) oraz wypracowanie sposobów poznania mechanizmów odbioru - interakcji i oddziaływania mediów na jednostkę i szerzej na grupy społeczne; wypracowując równocześnie postulaty pedagogiczne w zakresie wykorzystania multimediów w pedagogizacji jednostek, wspólnot, grup i społeczeństwa

Human functioning in the social world, today strongly immersive (immersed) in the reality of new media and traditional media (press, books, radio, television, Internet) and developing ways to learn the mechanisms of reception - interaction and impact of the media on the individual and, more broadly, on social groups; while developing pedagogical postulates in the field of using multimedia in the pedagogy of individuals, communities, groups and society

Opis tematu badawczego / Description of the research topic

Seminarium DOKTORANCKIE z zakresu pedagogiki medialnej a także ściśle z nią związanej dydaktyki, pedagogiki społecznej i pedagogiki kultury, będzie zgodnie z metodologią tej subdyscypliny pedagogicznej:

- w sferze ontologicznej badać i rozpatrywać zjawiska społeczne w kategoriach wzajemnych relacji człowieka z mediami. Tłem tych rozważań są procesy kulturowe, socjologiczne, psychologiczne i biologiczne, które – osadzone w filozoficznych podstawach – stanowią ważny punkt konstruowania różnych koncepcji funkcjonowania człowieka w świecie mediów.

- w sferze aksjologicznej seminarium obejmować będzie problemy wartości w społeczeństwie zdominowanym komunikacją medialną oraz badać będzie związane z tymi problemami zjawiska dotyczące procesów edukacyjnych;

- w sferze epistemologicznej seminarium zajmować się będzie poznawaniem zjawisk i mechanizmów odbioru i oddziaływania mediów na społeczeństwo, na człowieka.

Zadania pedagogiki medialnej będą zasadniczymi wytycznymi dla problemów szczegółowych w pracy na seminarium naukowym dla konstruowania rozpraw doktorskich:

- definicyjne - definiować pojęcia, procesy i zjawiska medialne w perspektywie pedagogicznej;

- diagnostyczne - diagnozować problemy wychowania, socjalizacji, patologii związane z konsekwencjami oddziaływania mediów;

- poznawcze - poznawać mechanizmy wzajemnego oddziaływania mediów i człowieka;

- dydaktyczne – wypracowywać formy, metody, techniki działań edukacyjnych;

- twórcze, innowacyjne - wskazujące możliwości oraz granice nowoczesnego wykorzystania mediów w procesach edukacyjnych;

- społeczne – związane z budową społeczeństwa wiedzy, społeczeństwa informacyjnego, medialnego, sieciowego a równocześnie etycznego.

DOCTORAL seminar in the field of media pedagogy as well as didactics, social pedagogy and cultural pedagogy closely related to it, will be in accordance with the methodology of this pedagogical sub-discipline:

- in the ontological sphere, study and consider social phenomena in terms of mutual relations between man and the media. The background of these considerations are cultural, sociological, psychological and biological processes, which - embedded in philosophical foundations - are an important point in constructing various concepts of human functioning in the world of the media.

- In the axiological sphere, the seminar will cover the problems of values ​​in a society dominated by media communication and will examine the phenomena relating to educational processes related to these problems;

- In the epistemological sphere, the seminar will deal with the study of phenomena and mechanisms of media reception and impact on society and on man.

The tasks of media pedagogy will be the basic guidelines for specific problems in work at a scientific seminar for the construction of doctoral dissertations:

- definitional - define media concepts, processes and phenomena from a pedagogical perspective;

- diagnostic - diagnose problems of upbringing, socialization, pathology related to the consequences of the impact of the media;

- cognitive - learn the mechanisms of interaction between the media and man;

- didactic - develop forms, methods, techniques of educational activities;

- creative, innovative - showing the possibilities and limits of the modern use of media in educational processes;

- social - related to the construction of a knowledge society, information society, media society, network society and, at the same time, ethical society.

Słowa klucze / Keywords

Pedagogika medialna, nowe media, mediatyzacja

Media pedagogy, new media, mediatization

Oczekiwane kompetencje/umiejętności od kandydata na doktoranta / Expected competences/skills from the candidate for a PhD student

- osoby pragnące realizować zamierzenie uzyskania stopnia doktora w zakresie pedagogiki (pedagogika medialna) poprzez przygotowanie rozprawy doktorskiej winny posiadać przede wszystkim magisterium z pedagogiki lub nauk społecznych (psychologia, socjologia);

- zainteresowania problematyką oddziaływania mediów na człowieka i społeczeństwo a także współtworzeniem mediów przez człowieka (media interaktywne) w perspektywie społecznej;

- persons wishing to pursue the intention of obtaining a doctoral degree in pedagogy (media pedagogy) by preparing a doctoral dissertation should first of all have a master's degree in pedagogy or social sciences (psychology, sociology);

- interest in the issues of the impact of the media on man and society, as well as co-creation of media by man (interactive media) from the social perspective;