Oferty dla szkół
Szanowni Państwo
Instytut Biologii i Biotechnologii serdecznie zaprasza do siebie zorganizowane grupy uczniów szkół średnich wraz z Opiekunami.
Program wizyty przykładowo może obejmować:
- zajęcia wprowadzające z prezentacją Instytutu,
- prezentacja tematyki badawczej Instytutu wraz z pokazaniem laboratoriów i nowoczesnej aparatury,
- istnieje także możliwość zorganizowania zajęć prowadzonych przez naszych Pracowników w Państwa Szkole.
Oferujemy również Zajęcia prowadzone w ramach Uniwersyteckiego Portalu Wiedzy
W roku akademickim 2019/2020 proponujemy:
WARSZTATY
Czy znasz te jony?
Czas trwania zajęć: 2-3 godz. lekcyjne (zajęcia laboratoryjne wyłącznie na terenie UR w Rzeszowie), maksymalna liczba uczniów w grupie – 24
Prowadzący: dr inż. Anna Górka ([email protected]), dr inż. Magdalena-Słowik Borowiec ([email protected]), mgr inż. Magdalena Podbielska ([email protected]), inż. Paulina Książek
Warsztaty mają na celu zapoznanie uczestników z przebiegiem reakcji wytrącania osadów oraz podziałem kationów i anionów. Podczas zajęć każdy z uczestników zapozna się z reakcjami identyfikacji wybranych kationów i anionów poprzez przeprowadzenie zgodnie z instrukcją doświadczeń chemicznych. Następnie w 3 osobowych grupach uczestnicy dokonają samodzielnej identyfikacji soli przekazanej przez prowadzącego zajęcia. Wspólnie w grupie przeanalizowana zostanie możliwość zastosowania praktycznego zdobytej wiedzy, wykonany zostanie pokaz analizy zawartości jonów na przykładzie jonów występujących w glebie.
Wykorzystanie nanotechnologii w leczeniu chorób nowotworowych - synteza nanomateriałów magnetycznych
Czas trwania zajęć: 2 godz. lekcyjne (zajęcia laboratoryjne wyłącznie na terenie UR w Rzeszowie), maksymalna liczba uczniów w grupie – 12
Prowadzący: mgr Anna Tomaszewska ([email protected]), mgr inż. Magdalena Kulpa-Greszta ([email protected]),
mgr inż. Patrycja Kłoda, inż. Róża Bielak, Daniel Sikora
Warsztaty mają na celu syntezę nanomateriałów magnetycznych oraz określenie ich właściwości fizykochemicznych. Podczas zajęć uczestnicy wykonają syntezę nanocząstek magnetytu (Fe3O4) metodą współstrącania. Następnie określą rozmiar hydrodynamiczny otrzymanych nanocząstek i ich stabilność w roztworach koloidalnych (pomiar potencjału zeta). Na koniec zajęć uczestnicy przebadają zachowanie nanomateriału w zmiennym polu magnetycznym (zjawisko hipertermii) i zaznajomią się z różnymi możliwościami wykorzystania nanocząstek magnetycznych w terapiach chorób nowotworowych.
PRELEKCJE
Prowadząca - dr hab. Idalia Kasprzyk, prof. UR ([email protected])
Botanika w sądownictwie
Podczas wykładu odpowiemy na pytania:
- Co może być uznane za dowód w sprawie sądowej oraz jak należy zbierać roślinny materiał dowodowy aby był uznany w procesie sądowym? Co to jest the Likelihood Ratio i jak się go interpretuje. Jak można fałszować miody? Jak wykazać, że materiał pochodzi z przemytu?
Uczniowie poznają rośliny i grzyby trujące występujące w Polsce i skutki działania ich trucizn. Odpowiemy na pytanie dlaczego pyłek roślin i okrzemki są dobrym materiałem dowodowym. Przedstawimy najciekawsze sprawy sadowe, w których materiał roślinny był kluczowym dowodem sądowym.
Biologia zapylania- sekrety kwiatów
Wykład rozpocznie się omówieniem ewolucji procesu zapylania, pokażemy jak wyglądał hipotetyczny pierwszy kwiat. Omówimy jak rośliny bronią się przed samozapyleniem, procesem dla nich niekorzystnym. Przedstawimy sposoby zapylania oraz odpowiemy na pytanie dla kogo kwitną kwiaty, jak oszukują i zwabiają swoich zapylaczy. Na przykładach omówimy mutualistyczne relacje roślina-zapylacz. Wykład będzie ilustrowany ciekawymi zdjęciami.
www.fs.usda.gov/main/boise/learning
Ekologia miasta
Dwie twarze pyłku roślin
Wykład będzie miał na celu wykazanie, że dla roślin jest niezbędnym do przetrwania gatunku a dla człowieka jest bardzo szkodliwy. Przedstawimy budowę i funkcję ziaren pyłku, sposoby dyspersji w powietrza oraz relację pomiędzy ich morfologią a sposobami zapylania. Na przykład modeli trajektorii mas powietrza wykażemy możliwości transportu pyłku nawet na tysiące kilometrów. Opiszemy rośliny, których pyłek jest alergenny, strukturę uczuleń na pyłek w Polsce. Odpowiemy na pytanie jakie związki chemiczne są odpowiedzialne za objawy chorobowe, gdzie są produkowane, czy osoba uczulona na pyłek może jeść owoce i warzywa. Na koniec zajmiemy się aspektami medycyny naturalnej i wskażemy dlaczego pyłek roślin może być uznawany za suplement diety.
Migawki z zajęć w Instytucie :)