Galicja i jej dziedzictwo / Galicia and its heritage
|
Opis w języku polskim |
Description in English |
Dyscyplina / Discipline |
Historia |
History |
Proponowani promotorzy / Proposed supervisors |
1. Dr hab. Szczepan Kozak, prof. UR e-mail: skozak@ur.edu.pl 2. Dr hab. Stanisław Domoradzki, prof. UR e-mail: sdomoradzki@ur.edu.pl 3. Mariola Hoszowska, prof. UR e-mail:[email protected] 4. Dr hab. Jolanta Kamińska-Kwak, prof. UR e-mail: jkaminska@ur.edu.pl 5. Dr hab. Jerzy Kuzicki, prof. UR e-mail: jkuzicki@ur.edu.pl 6. Dr hab. Joanna Pisulińska, prof. UR e-mail: jpisulinska@ur.edu.pl 7. Dr hab. Sabina Rejman, prof. UR e-mail: srejman@ur.edu.pl 8. Dr hab. Paweł Sierżęga, prof. UR e-mail: psierzega@ur.edu.pl |
1. Dr hab. Szczepan Kozak, prof. UR e-mail: skozak@ur.edu.pl 2. Dr hab. Stanisław Domoradzki, prof. UR e-mail: sdomoradzki@ur.edu.pl 3. Mariola Hoszowska, prof. UR e-mail:[email protected] 4. Dr hab. Jolanta Kamińska-Kwak, prof. UR e-mail: jkaminska@ur.edu.pl 5. Dr hab. Jerzy Kuzicki, prof. UR e-mail: jkuzicki@ur.edu.pl 6. Dr hab. Joanna Pisulińska, prof. UR e-mail: jpisulinska@ur.edu.pl 7. Dr hab. Sabina Rejman, prof. UR e-mail: srejman@ur.edu.pl 8. Dr hab. Paweł Sierżęga, prof. UR e-mail: psierzega@ur.edu.pl |
Tytuł tematu badawczego / Title of the research topic |
Galicja i jej dziedzictwo |
Galicia and its heritage |
Opis tematu badawczego / Description of the research topic |
Temat obejmuje dzieje społeczeństwa z zamieszkującego ziemie zaboru austriackiego w XIX wieku w aspekcie mikro i makro: - historia grup społecznych (chłopi, mieszczanie, ziemiaństwo, inteligencja, duchowieństwo itp.) - historia kobiet - historia instytucji - historia mentalności - zagadnienia społeczno-gospodarcze - życie codzienne - grupy wykluczone (margines) - ludzie starzy - źródła i możliwości ich wykorzystania - proces aktotwórczy - proces źródłotwórczy - edytorstwo źródeł z okresu XIX w. - edukacja - nauka - historiografia - religijność - struktury demograficzne - struktury zawodowe - infrastruktura prowincji (urbanizacja, sieć drogowa itp.) - kultura czasu wolnego - praca i aktywizacja zawodowa W zakresie historii regionalnej: - historia miejscowości w XIX w. - historia instytucji w XIX w. - egodokumenty i możliwości ich edycji - biografistyka - mobilność (w aspekcie terytorialnym i społecznym) - infrastruktura miejscowości - kwestie narodowościowo-wyznaniowe
|
The topic covers the history of society from the lands of the Austrian partition in the 19th century in the micro and macro aspect: - history of social groups (peasants, townspeople, landed gentry, intelligentsia, clergy, etc.) - history of women - history of the institution - history of mentality - socio-economic issues - everyday life - excluded groups (margins of society) - elders - sources and possibilities of their use - act creation process - source creation process - edition of sources from the 19th century - education - science - historiography - religiousness - demographic structures - professional structures - infrastructure in the province (urbanization, road network, etc.) - culture of free time - work and professional activation In terms of regional history: - history of towns and villages in the 19th century - history of the institution in the 19th century - egodocuments and the possibility of their edition - biography - mobility (in territorial and social aspects) - infrastructure in towns and villages - national and religious issues |
Słowa klucze / Keywords |
Galicja, społeczeństwo, XIX wiek, źródła historyczne, edytorstwo |
Galicia, society, 19th century, historical sources, editing |
Oczekiwane kompetencje/umiejętności od kandydata na doktoranta / Expected competences/skills from the candidate for a PhD student |
- znajomość historii XIX w. Polski i powszechnej; - znajomość specyfiki źródeł z okresu XIX wieku; - umiejętność pracy z oprogramowaniem komputerowym (edytor tekstu, arkusz kalkulacyjny, wybrany program graficzny); - elastyczność językowa; |
- knowledge of 19th century Polish and general history; - knowledge of the specificity of sources from the 19th century; - ability to work with computer software (word processing, spreadsheet, selected graphic program); - linguistic flexibility; |