Galicja i jej dziedzictwo / Galicia and its heritage

 

Opis w języku polskim

Description in English

Dyscyplina / Discipline

Historia

History

Proponowani promotorzy / Proposed supervisors

1.       Dr hab. Szczepan Kozak, prof. UR

e-mail: skozak@ur.edu.pl

2.       Dr hab. Stanisław Domoradzki, prof. UR

e-mail: sdomoradzki@ur.edu.pl

3.       Mariola Hoszowska, prof. UR

e-mail:[email protected]

4.       Dr hab. Jolanta Kamińska-Kwak, prof. UR

e-mail: jkaminska@ur.edu.pl

5.       Dr hab. Jerzy Kuzicki, prof. UR

e-mail: jkuzicki@ur.edu.pl

6.      Dr hab. Joanna Pisulińska, prof. UR

e-mail: jpisulinska@ur.edu.pl

7.       Dr hab. Sabina Rejman, prof. UR

e-mail: srejman@ur.edu.pl

8.       Dr hab. Paweł Sierżęga, prof. UR

e-mail: psierzega@ur.edu.pl

1.            Dr hab. Szczepan Kozak, prof. UR

e-mail: skozak@ur.edu.pl

2.            Dr hab. Stanisław Domoradzki, prof. UR

e-mail: sdomoradzki@ur.edu.pl

3.            Mariola Hoszowska, prof. UR

e-mail:[email protected]

4.            Dr hab. Jolanta Kamińska-Kwak, prof. UR

e-mail: jkaminska@ur.edu.pl

5.            Dr hab. Jerzy Kuzicki, prof. UR

e-mail: jkuzicki@ur.edu.pl

6.            Dr hab. Joanna Pisulińska, prof. UR

e-mail: jpisulinska@ur.edu.pl

7.            Dr hab. Sabina Rejman, prof. UR

e-mail: srejman@ur.edu.pl

8.            Dr hab. Paweł Sierżęga, prof. UR

e-mail: psierzega@ur.edu.pl

Tytuł tematu badawczego / Title of the research topic

Galicja i jej dziedzictwo

Galicia and its heritage

Opis tematu badawczego / Description of the research topic

Temat obejmuje dzieje społeczeństwa z zamieszkującego ziemie zaboru austriackiego w XIX wieku w aspekcie mikro i makro:

- historia grup społecznych (chłopi, mieszczanie, ziemiaństwo, inteligencja, duchowieństwo itp.)

- historia kobiet

- historia instytucji

- historia mentalności

- zagadnienia społeczno-gospodarcze

- życie codzienne

- grupy wykluczone (margines)

- ludzie starzy

- źródła i możliwości ich wykorzystania

- proces aktotwórczy

- proces źródłotwórczy

- edytorstwo źródeł z okresu XIX w.

- edukacja

- nauka

- historiografia

- religijność

- struktury demograficzne

- struktury zawodowe

- infrastruktura prowincji (urbanizacja, sieć drogowa itp.)

- kultura czasu wolnego

- praca i aktywizacja zawodowa

W zakresie historii regionalnej:

- historia miejscowości w XIX w.

- historia instytucji w XIX w.

- egodokumenty i możliwości ich edycji

- biografistyka

- mobilność (w aspekcie terytorialnym i społecznym)

- infrastruktura miejscowości

- kwestie narodowościowo-wyznaniowe

 

The topic covers the history of society from the lands of the Austrian partition in the 19th century in the micro and macro aspect:

- history of social groups (peasants, townspeople, landed gentry, intelligentsia, clergy, etc.)

- history of women

- history of the institution

- history of mentality

- socio-economic issues

- everyday life

- excluded groups (margins of society)

- elders

- sources and possibilities of their use

- act creation process

- source creation process

- edition of sources from the 19th century

- education

- science

- historiography

- religiousness

- demographic structures

- professional structures

- infrastructure in the province (urbanization, road network, etc.)

- culture of free time

- work and professional activation

In terms of regional history:

- history of towns and villages in the 19th century

- history of the institution in the 19th century

- egodocuments and the possibility of their edition

- biography

- mobility (in territorial and social aspects)

- infrastructure in towns and villages

- national and religious issues

Słowa klucze / Keywords

Galicja, społeczeństwo, XIX wiek, źródła historyczne, edytorstwo

Galicia, society, 19th century, historical sources, editing

Oczekiwane kompetencje/umiejętności od kandydata na doktoranta / Expected competences/skills from the candidate for a PhD student

- znajomość historii XIX w. Polski i powszechnej;

- znajomość specyfiki źródeł z okresu XIX wieku;

- umiejętność pracy z oprogramowaniem komputerowym (edytor tekstu, arkusz kalkulacyjny, wybrany program graficzny);

- elastyczność językowa;

- knowledge of 19th century Polish and general history;

- knowledge of the specificity of sources from the 19th century;

- ability to work with computer software (word processing, spreadsheet, selected graphic program);

- linguistic flexibility;