Badania artystyczne w dziele sztuki / Artistic research in a work of art
Pełny temat badawczy: Badania artystyczne środków formalnych, wyrazowych i związków semantycznych w dziele sztuki w kontekście ich oddziaływania kulturowo-społecznego oraz wzajemnych relacji z innymi obszarami nauk
Proponowani promotorzy:
- dr hab. Małgorzata Drozd-Witek, prof. UR - [email protected]
- dr hab. Jarosław Sankowski, prof. UR - [email protected]
Abstrakt: Dzieło sztuki ma wielorakie warstwy sensu, które w nim tworzą koherentną całość; wzajemnie się uzupełniają, dialogują, wzmacniają, lub walczą. Forma plastyczna, materialność obiektu, jego sensualność, warstwa malatury, obrazowanie, temat, zwarte treści/narracje, kulturowe i znaczeniowe odniesienia, symbolika, a także, zazwyczaj niezależna od twórcy, recepcja dzieła, tworzą harmoniczną całość lub pełną napięć platformę ekspresji czy semantycznych redefinicji. Nawet wtedy, gdy któraś z powyższych warstw jest negowana przez artystę w swej istotności, to jest ona, swą nieobecnością, komponentem całości twórczego przekazu, gdyż wszystkie one składają się na sferę wyrazową dzieła. Obszarem badań w pracowniach malarskich jest obraz zarówno w tradycyjnym rozumieniu, jak i jako tekst kulturowy, który wprowadzony w przestrzeń publiczną pełni różne funkcje społeczne wchodzące w obszary innych dziedzin nauki.
Wymagania dla kandydata: Kandydat powinien mieć opanowany na wysokim poziomie warsztat malarski, wiedzę z zakresu nauk o sztuce i kulturze oraz posiadać ciekawość zachodzących w świecie zjawisk społeczno-polityczno-cywilizacyjnych.
Research Topic: Artistic research of formal, expressive means and semantic relationships in a work of art in the context of their cultural and social impact and mutual relations with other areas of science.
Proposed Supervisors:
- dr hab. Małgorzata Drozd-Witek, prof. UR - [email protected]
- dr hab. Jarosław Sankowski, prof. UR - [email protected]
Abstract: A work of art has multiple layers of meaning, which in it form a coherent whole; they complement each other, dialogue, strengthen, or fight each other. The plastic form, the materiality of the object, its sensuality, the layer of painting, imagery, theme, compact content/narratives, cultural and semantic references, symbolism, as well as, usually independent of the creator, the reception of the work, create a harmonic whole or a tense platform of expression or semantic redefinitions. Even when one of the above layers is denied by the artist in its significance, it is, in its absence, a component of the whole creative message, because they all make up the expressive sphere of the work. The area of research in painting studios is the image both in the traditional sense and as
a cultural text, which introduced into the public space performs various social functions entering the areas of other fields of science.
Requirements for the candidate: The candidate should have a high-level mastery of painting skills, knowledge in the field of art and culture sciences and have curiosity about socio-political-civilizational phenomena taking place in the world.