zdjęcie portretowe.jpg [681.22 KB]

dr hab. Agnieszka Lech-Bińczycka, prof. UR

Kolegium Nauk Humanistycznych
Instytut Sztuk Pięknych
Zakład Grafiki Warsztatowej i Teorii Sztuki

Kontakt: [email protected]
dyżur organizacyjny: czwartek 10:00-12:00
dyżur dydaktyczny: czwartek 15:30-17:00 s.47 


Prowadzone przedmioty:
Historia grafiki, Podstawy grafiki warsztatowej - druk wklęsły


BIOGRAM:
Urodzona w 1984 roku. Absolwentka Wydziału Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego, kierunku Edukacja Artystyczna w zakresie Sztuk Plastycznych, specjalizacja: grafika warsztatowa (wklęsłodruk). Dyplom z wyróżnieniem w 2008 roku w pracowni Prof. Włodzimierza Kotkowskiego. Stypendystka Fundacji im. Tadeusza Kulisiewicza (2008). W 2011 roku ukończyła studia doktoranckie na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (pracownia Prof. Henryka Ożoga). Od roku 2012 zatrudniona na stanowisku adiunkta w Zakładzie Grafiki Wydziału Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego, od 2020 roku na stanowisku profesora UR w Instytucie Sztuk Pięknych, gdzie prowadzi wykłady z historii grafiki oraz zajęcia w pracowni druku wklęsłego. Brała udział w ponad 100 wystawach ogólnopolskich i międzynarodowych w kraju i za granicą. Autorka tekstów i artykułów o grafice i jej historii publikowanych w roczniku „Warstwy”; artykułu „Autoportret - narzędzie potwierdzenia tożsamości czy dowód jej braku?” (w:) „Człowiek - podmiot - osoba. Eseje z filozofii człowieka”, Rzeszów 2019, jak również wykładów m.in. z okazji 100 rocznicy urodzin Jerzego Panka. Jerzy Panek - Grafik z Tarnowa, Muzeum w Tarnowie (2018) oraz „Melanż z akwafortą - historia kilku związków” na 2 Ogólnopolskim Sympozjum Grafiki Artystycznej „Przestrzenie Grafiki - Koegzystencja”, Rzeszów 2016.

OSIĄGNIĘCIA:

Wystawy zbiorowe (wybór):

2021
 - 10th International Graphic Triennial - Bitola 2021, Macedonia Północna
- 21th International Print Biennial Varna, Varna City Art Gallery, Bułgaria
- Second International mini print Triennial «Intaglio», CAC «White World», Kyiv/Ukraina 
- Third International Print Biennale, Yerevan 2021, The Museum of the National Centre for Aesthetics, Armenia
- 2. Międzynarodowe Triennale Grafiki w Cieszynie
- Ogólnopolskie Biennale Sztuki - 46 Salon Zimowy, Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia” - Radom
2020
- 5th International Ex Libris Exhibition Skopje / Macedonia Północna
- International Triennial of Ex libris and Small Format Print Graphic, World Culture Heritate - Ekaterinburg / Rosja
- Maxi Print Berlin 2020, Galerie Heike Arndt DK - Berlin/ Niemcy
- The International Biennial of Miniature Art - Timisoara / Rumunia
- VI Edition Biennale di Grafica Contemporanea Premio Diego Donati - Perugia / Włochy
- 17. Międzynarodowe Triennale Małe Formy Grafiki, Miejska Galeria Sztuki w Łodzi
- International Virtual Engravist Printmaking Bienal - / Turcja
- 6th Graphic Art Biennial - Szeklerland / Rumunia
- Athens Open art, Art Number 23, Thissio - Ateny / Grecja
- VII Bienal Internacional de Grabado Aguafuerte - / Hiszpania
- transPrint 2, Contemporary Polish & Greek Printmaking Exhibition, Municipal Gallery of Cyclades - Siros / Grecja
2019
- Bucharest International Print Biennale - Bucharest / Rumunia
- Maxi Print Berlin, Galerie Heike Arndt DK-- Berlin / Niemcy
- II Ogólnopolski Konkurs Grafiki Artystycznej Grafiteka - Warszawa
- Second International Print Biennale - Yerevan / Armenia
- 20th International Print Biennial - Varna / Bułgaria
- 7th Guanlan International Print Biennial - Guanlan / Chiny
2018
- 10 Triennale Grafiki Polskiej - Katowice
- IV International Biennial of Nude „Marko Gregović“ - Montenegro / Czarnogóra
- Ex libris International Competition - Varna / Bułgaria
- International Biennial Print Exhibit ROC, National Taiwan Museum of Fine Arts - / Taiwan
2014
- „10 lat minęło... Najlepszy dyplom 2004-2014”, Międzynarodowe Centrum Sztuk Graficznych w Krakowie
- „Grafika jest kobietą. Grafika polska XX i XXI wieku”, MCSG w Krakowie
- XV Międzynarodowe Biennale Małej Formy Graficznej i Ekslibrisu - Ostrów Wielkopolski
2013
- Międzynarodowe Triennale Grafiki Kraków - Stambuł / Turcja
- The 17th International Print Biennial, „Boris Georgiev” - Varna / Bułgaria
2012
- 8 Triennale Grafiki Polskiej, Galeria Sztuki Współczesnej BWA - Katowice
- 7 Międzynarodowe Triennale Grafiki - Bitola / Republic of Macedonia
2011
- „Agnieszka Lech-Bińczycka. Grafika”, Galeria Lamelli - Kraków
- „Dotyk”, Galeria Klimy Bocheńskiej - Warszawa
2010
- „W stronę dawnych Mistrzów…”, Gabinet Rycin BUW - Warszawa
- Międzynarodowe Triennale Grafiki, Horst Janssen Museum Druckfrisch. Grafika młodych twórców polskich i austriackich - Oldenburg / Wiedeń
2009
- 6 Ogólnopolskie Biennale Grafiki Studenckiej, Galeria Miejska Arsenał - Poznań
- 7 Triennale Grafiki Polskiej - Katowice
- Grand Prix Młodej Grafiki Polskiej, Bunkier Sztuki - Kraków
2008 - Kulisiewicz i Jego stypendyści, Galeria Przy Van Gogha - Warszawa

Nagrody i wyróżnienia:

2020
- 5th International Ex Libris Exhibition - Skopje / Macedonia - III Nagroda
- „Obraz, Grafika, Rzeźba, Rysunek Roku 2019-2020”- Rzeszów - Nagroda Prezydenta Miasta Rzeszowa
2019
- II Ogólnopolskim Konkursie Grafiki Artystycznej Grafiteka - Warszawa - Wyróżnienie
2018
- „Obraz, Grafika, Rzeźba, Rysunek Roku 2018” - Rzeszów - III Nagroda
2010
- „W stronę dawnych Mistrzów”, Gabinet Rycin Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego - Wyróżnienie
-  Przegląd Sztuki Młodych, Podkarpacki Festiwal Sztuki - Rzeszów - III Nagroda
2009
- II Ogólnopolskie Triennale Granice Rysunku - Rzeszów - Wyróżnienie Przewodniczącego Jury


CHARAKTERYSTYKA TWÓRCZOŚCI / INSPIRACJE:

„U schyłku XIX wieku, głównie dzięki odkryciu grafiki japońskiej przez zachodnich artystów, pojawił się prąd, którego siłę oddziaływania porównywano z odkryciem rzeźb antycznych, przez twórców doby renesansu. Patrząc z perspektywy czasu, trudno przecenić wpływ kultury japońskiej, na sztukę przełomu XIX i XX stulecia, gdyż na okres ten przypada chyba najmocniej akcentowane „japonizowanie” dzieł, przez artystów niemal w całej Europie. Sto lat później w dalszym ciągu kultura japońska, jest obecna w naszym otoczeniu. Wnikając w przestrzeń życia codziennego, jest już zupełnie naturalnym zjawiskiem, które oswoiliśmy, i do którego zdążyliśmy się przyzwyczaić.

Nie mniej jednak moja fascynacja Krajem Kwitnącej Wiśni, nie do końca ma źródła w kulturze współczesnej, gdyż przede wszystkim zawdzięczam ją (XVIII-XIX wiecznym) drzeworytom wielobarwnym. To właśnie te same grafiki, które kiedyś zachwyciły m.in. Gauguina, Lautreca, Mary Cassatt a później Wyspiańskiego, Weissa czy Wyczółkowskiego, ukształtowały też moją wrażliwość i wyobrażenie o kulturze Japonii. Dzięki grafikom Harunobu, Utamaro oraz Kuniyoshi odkryłam całe bogactwo środków takich jak dekoracyjny układ form, asymetria czy aktywna rola pustej przestrzeni. Artyści ukiyo-e w kadrach drzeworytu przenosili odbiorcę w sferę nieograniczonej wyobraźni. Dokonywali tego rezygnując z dosłowności nieokrytego ciała na rzecz tkanin i ich układu. Znaczące stały się dla mnie wyrafinowane formaty wąskich pionowych kompozycji, ich monumentalna forma, gdzie twórcy przedmiotem badań uczynili draperię szat i skrywające się w nich ciało, a jednocześnie istotne dla nich stały się wewnętrzne przeżycia portretowanej postaci, stojących, będących w ruchu czy np. zajętych codzienną toaletą.

Poza ukazywaniem japońskiego ubioru i interpretacją zasad kompozycji, jest też dialog z inną duchowością, koegzystencja kultur przecież tak różnych od siebie, autonomicznych, a jednocześnie posiadających naturalną cechę syntezy, w wyniku której możliwe jest operowanie obrazem zawierającym w sobie zarówno pierwiastek sztuki japońskiej i antyku”.


PRACA DYDAKTYCZNA:

Historia grafiki
Program historii grafiki obejmuje zagadnienia związane z grafiką artystyczną, technikami oraz twórcami wraz ze wskazaniem warunków społecznych, kulturowych, w których się rozwijała. Obrazuje przemiany zachodzące w grafice na przestrzeni dziejów sztuki. Prezentuje główne nurty i tendencje, najważniejsze ośrodki, szkoły, jak i niezależnych artystów, których dokonania wpłynęły w znaczący sposób na kształtowanie się stylu danej epoki. Autorski program z roku na rok ulega modyfikacjom, by w sposób bardziej kompletny i interesujący przybliżyć studentom problematykę przedmiotu.

Podstawy grafiki warsztatowej - druk wklęsły
Program nauczania przedmiotu oparty jest na przekazywaniu i utrwalaniu podstawowych zagadnień i wiedzy na temat grafiki artystycznej, jako indywidualnej formy wypowiedzi umożliwiającej uzyskanie odbitki graficznej (oryginalnego dzieła graficznego), będącego wynikiem zbieżności zamysłu twórczego i wrażliwości z wiedzą warsztatową, a także umiejętnością powielania tego dzieła w określonej liczbie egzemplarzy. Metody nauczania związane są ściśle z indywidualnymi predyspozycjami poszczególnych studentów, w związku z tym realizację programu cechuje znaczna elastyczność uwzględniająca szereg indywidualnych odniesień i uwarunkowań. Poza dążeniem do uzyskania biegłości technicznej istotne jest kształtowanie umiejętności i świadomości artystycznej studenta.

 

GALERIA PRAC: