Ta strona używa cookie. Informacje o tym w jakich celach pliki cookie są używane znajdziesz w Polityce Prywatności.
W przeglądarce internetowej możesz określić warunki przechowywania i dostępu do cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. oraz dyrektywy 95/46/WE ("RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku. Szczegóły znajdują się tutaj.

Zamknij
  

Grant NCN MINIATURA 2 dla pracownika Wydziału – dra Tomasza Gosztyły z Zakładu Psychologii11.02.2019 13:35

Tytuł projektu: Partnerstwo, współpraca i wsparcie w relacjach specjalistów z rodzicami dzieci z zaburzeniami neurorozwojowymi – polska adaptacja Family-Professional Partnership Scale (FPPS) oraz Enabling Practises Scale (EPS)

 

nr decyzji: DEC-2018/02/X/HS6/02306

kwota: 18.392 PLN

okres realizacji: 05.01.2019 – 04.01.2020

 

https://ncn.gov.pl/konkursy/wyniki/miniatura2

 

Opis projektu:

Współcześnie wzrasta liczba dzieci z diagnozą zaburzeń neurorozwojowych, do których, zgodnie z klasyfikacją DSM-5 zalicza się: spektrum autyzmu, zespół deficytu uwagi i nadpobudliwości ruchowej, niepełnosprawność intelektualną, zaburzenia w komunikowaniu się, specyficzne zaburzenia uczenia się oraz zaburzenia motoryczne. Dzieci takie wymagają kompleksowej terapii oraz uwzględnienia specjalnych potrzeb edukacyjnych. Osobami w największym stopniu odpowiedzialnymi za jej projektowanie oraz przebieg są terapeuci, rodzice i nauczyciele. W związku z tym kluczową kwestią jest jakość współpracy rodziców z terapeutami i nauczycielami oraz placówkami oferującymi wsparcie, a zwłaszcza ich satysfakcja z relacji zarówno z poszczególnymi profesjonalistami, jak i całym zespołem (instytucją) wspierającym dziecko i rodzinę. Pociąga to za sobą konieczność diagnozy i ewaluacji otrzymywanego wsparcia w oparciu o psychometrycznie zweryfikowane narzędzia. Służące do tego skale i kwestionariusze funkcjonują w obiegu międzynarodowym, tymczasem w Polsce ich brakuje. Celem realizowanego projektu jest polska adaptacja dwóch narzędzi: (1) Family–Professional Partnership Scale (FPPS) (Summers i in. 2005) oraz (2) Enabling Practises Scale (EPS) (Dempsey 1995). (1) FPPS służy do diagnozy partnerstwa i współpracy pomiędzy rodzicami dzieci z niepełnosprawnością a specjalistami pracującymi z ich dziećmi (takimi, jak: terapeuta, fizjoterapeuta, logopeda, doradca zawodowy, lekarz, pracownik społeczny, psycholog, nauczyciel). (2) EPS została opracowana jako narzędzie do pomiaru stosowanych praktyk wspomagających i wzmacniających rodziców dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, ale z powodzeniem może być wykorzystywana w badaniach z udziałem rodziców dzieci z innymi zaburzeniami neurorozwojowymi.

 

Dempsey, I. (1995). The Enabling Practices Scale: The Development of an Assessment Instrument for Disability Services. Australia & New Zealand Journal of Developmental Disabilities, 20(1), 67-73.

Summers, J.A., Hoffman, L., Marquis, J., Turnbull, A., Poston, D., & Nelson, L.L. (2005). Measuring the quality of family-professional partnerships in special education services. Exceptional Children, 72(1), 65-83.

Nasi partnerzy

Tweety na temat @UR_Rzeszow