Ta strona używa cookie. Informacje o tym w jakich celach pliki cookie są używane znajdziesz w Polityce Prywatności.
W przeglądarce internetowej możesz określić warunki przechowywania i dostępu do cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. oraz dyrektywy 95/46/WE ("RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku. Szczegóły znajdują się tutaj.

Zamknij
  

Seminarium Naukowe nt. Współczesne obszary badań nad Niepełnosprawnością21.01.2019 08:05

 „Każda osoba ma coś do zaoferowania światu”

prof. dr hab. Joanna Głodkowska

 

            W dniu 10 stycznia 2019 r. na Wydziale Pedagogicznym odbyło się pierwsze Seminarium Naukowe nt. Współczesne obszary badań nad Niepełnosprawnością. Seminarium zostało zorganizowane przez Zakład Badań nad Niepełnosprawnością Intelektualną pod kierownictwem Pana dra hab. prof. UR Remigiusza Kijaka. Problematyka Seminarium dotyczyła społecznego zjawiska niepełnosprawności i głównych założeń interdyscyplinarnego obszaru badań naukowych, zwanych studiami nad niepełnosprawnością (Disability Studies).

            Współczesny nurt badawczy zakłada, iż każda osoba z niepełnosprawnością posiada jakiś stopień i zakres sprawności, o czym w swoim wystąpieniu mówiła Pani prof. dr hab. Joanna Głodkowska z Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Podkreślała badawcze „celebrowanie różnic”, wskazując, że perspektywa funkcjonalna każdej OSOBY mieści się w zakresie osobowości, samorealizacji, odpowiedzialności, bezpieczeństwa i autonomii. Pan prof. dr hab. Amadeusz Krause z Uniwersytetu Gdańskiego podejmował zagadnienia dotyczące filozofii i paradygmatów badań jakościowych, wprowadzając uczestników Seminarium w obszary metodologii badań prowadzonych w pedagogice specjalnej. Poruszał tematykę konsekwencji przyjętej koncepcji badawczej, stylu pracy pedagogicznej, prowadzonego dyskursu oraz analizy modeli niepełnosprawności. Z kolei Pani dr hab. Beata Borowska-Beszta prof. Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu zarysowała współczesne tendencje w podejściu do niepełnosprawności jako fenomenu społecznego, kulturowego, ekonomicznego i politycznego. Przedstawiła główne wątki badań kulturowych, prowadzonych przez wiodących naukowców oraz badania własne, które najczęściej ulokowane są w paradygmacie interpretatywno-konstruktywistycznym. Ciekawym akcentem były własne spostrzeżenia Pani Profesor, dotyczące kulturowego podejścia do niepełnosprawności w Japonii.

            Cykl wykładów seminaryjnych zakończył swoim wystąpieniem Pan dr hab. prof. Uniwersytetu Rzeszowskiego Remigiusz Kijak, który zaprezentował wnioski z wieloletnich badań dotyczących seksualności osób z niepełnosprawnościami. Pan Profesor zwrócił uwagę, że seksualność w naszym kraju jest ciągle tematem tabu, a osoby z niepełnosprawnościami i ich potrzeby stale kontrolowane. Postulował również o zmianę postaw społecznych, które wykluczają osoby niepełnosprawne ze społeczeństwa.

            W drugiej części Seminarium odbyła się dyskusja środowiska naukowców i przedstawicieli praktyków: pedagogów specjalnych, specjalistów ze szkół, placówek, poradni i organizacji pozarządowych działających na rzecz osób z niepełnosprawnościami. Uczestnicy debaty wskazywali współczesne obszary badawcze, oscylujące wokół szeroko pojętych potrzeb i praw osób z niepełnosprawnościami oraz kierunki rozwoju pedagogiki specjalnej.

 

dr Beata Gumienny

Zakład Badań nad Niepełnosprawnością Intelektualną

Nasi partnerzy

Tweety na temat @UR_Rzeszow