Ta strona używa cookie. Informacje o tym w jakich celach pliki cookie są używane znajdziesz w Polityce Prywatności.
W przeglądarce internetowej możesz określić warunki przechowywania i dostępu do cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. oraz dyrektywy 95/46/WE ("RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku. Szczegóły znajdują się tutaj.

Zamknij
  

Wykład i warsztaty dr Zofii Frączek18.12.2018 08:00

Kolejne spotkanie z nauczycielami rzeszowskich szkół, zorganizowane na podstawie umowy zawartej między Szkołą Podstawową nr 25 w Rzeszowie a Wydziałem Pedagogicznym UR, odbyło się 5 grudnia br. Poprowadziła je dr Zofia Frączek na temat Wychowawcze funkcjonowanie rodziny a zachowanie dziecka. Temat spotkał się z dużym zainteresowaniem słuchaczy z uwagi na to, że rodzina jest pierwszym, a zarazem najdłużej oddziaływującym na dziecko środowiskiem życia. Stąd szczególnie ważne dla pedagoga jest jej wychowawcze funkcjonowanie. Wyraża się ono przede wszystkim w świadomości wychowawczej rodziców, umiejętności organizowania środowiska rodzinnego, w preferowanych i realizowanych przez rodziców stylach, a także metodach wychowania. Wadliwe wychowawcze funkcjonowanie środowiska rodzinnego może przyczynić się do zaburzeń w rozwoju dziecka i jego zachowaniu ujawniających się nie tylko w środowisku rodzinnym, ale i w placówkach edukacyjnych. Mogą występować zachowania agresywne, antyspołeczne, ale także przyhamowane. Konsekwencją może być też obniżona motywacja do nauki i osiągnięć szkolnych. Warto w tym miejscu przytoczyć słowa Marii Ziemskiej: „Rodzinę można uważać za kolebkę osobowości: w bliskich interakcjach z matką, ojcem, rodzeństwem czy z dziadkami dziecko rozwija podstawowe funkcje psychiczne i kształtuje struktury osobowości; wrasta w świat kultury danego społeczeństwa i przyjmuje normy postępowania oraz – szerzej – normy zachowania się”.

 

Tekst: Alicja Kubik, na podstawie książki Z. Frączek, Wychowawcze funkcjonowanie rodziny a zachowanie uczniów w środowisku szkolnym. Rzeszów 2017.

Zdjęcia: Alicja Kubik

 

Nasi partnerzy

Tweety na temat @UR_Rzeszow