Ta strona używa cookie. Informacje o tym w jakich celach pliki cookie są używane znajdziesz w Polityce Prywatności.
W przeglądarce internetowej możesz określić warunki przechowywania i dostępu do cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. oraz dyrektywy 95/46/WE ("RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku. Szczegóły znajdują się tutaj.

Zamknij
  

Autoagresja polegająca na okaleczaniu się może przyjmować różne formy – od jednorazowych „nieśmiałych zabaw” z żyletką, po regularne, głębokie nacinanie ciała pozostawiające na trwałe blizny - wykład dr Danuty Ochojskiej19.01.2018 11:12

Jednym z rodzajów autoagresji są samookaleczenia. Jest to problem, który w przeważającej większości dotyka grupę nastolatków, ale nie tylko. Autoagresja polegająca na okaleczaniu się może przyjmować różne formy – od jednorazowych „nieśmiałych zabaw” z żyletką, po regularne, głębokie nacinanie ciała pozostawiające na trwałe blizny.

Najnowsze doniesienia naukowe powinny zaalarmować zarówno rodziców, opiekunów, jak i pedagogów. Liczba dzieci i młodzieży przyjmowanych do szpitala na skutek samookaleczeń wzrosła w przeciągu ostatnich dziesięciu lat o 70 procent. Co dziesiąte dziecko okalecza się przynajmniej raz w tygodniu (na podstawie internetowego wydania brytyjskiego pisma „The Daily Express”). Co sprawia, że dzieci krzywdzą siebie i jak je przed tym chronić?  Odpowiedź na to i inne pytania związane z autoagresją dzieci i młodzieży próbowali znaleźć uczestnicy spotkania, które odbyło się 10 stycznia 2018 roku w Szkole Podstawowej nr 25 w Rzeszowie, w ramach porozumienia zawartego z naszym Wydziałem. Spotkanie poprowadziła Pani dr Danuta Ochojska. Nauczyciele rzeszowskich szkół i przedszkoli chętnie dzielili się uwagami na ten temat. Okazało się, że w swojej pracy często mają do czynienia z dziećmi przejawiającymi tego typu zachowania. Problem jest to, że nie ma jednego skutecznego sposobu pomocy takim uczniom; każdy przypadek jest inny. Aby zapobiec takim sytuacjom, należy budować atmosferę zaufania, poczucia bezpieczeństwa, swobodnej komunikacji między rodzicami a dziećmi, uczyć młodych radzenia sobie z własnymi problemami. Jeśli okaże się, że dziecko robi sobie „krzywdę”, nie wolno na nie krzyczeć i potępiać je; należy okazać mu współczucie. Nawet najbardziej zbuntowany nastolatek oczekuje od rodziców zainteresowania, przytulenia, rozmowy Trzeba pamiętać, że samookaleczenie jest dla niego doraźną metodą radzenia sobie z problemami.

 

Tekst: Alicja Kubik

Zdjęcia: Anna Hadała

Nasi partnerzy

Tweety na temat @UR_Rzeszow