Ta strona używa cookie. Informacje o tym w jakich celach pliki cookie są używane znajdziesz w Polityce Prywatności.
W przeglądarce internetowej możesz określić warunki przechowywania i dostępu do cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. oraz dyrektywy 95/46/WE ("RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku. Szczegóły znajdują się tutaj.

Zamknij
  

DR WIESŁAWA WALC

starszy wykładowca

w Zakładzie Pedagogiki Opiekuńczej

 

Kontakt:

Wydział Pedagogiczny,

Zakład Pedagogiki Opiekuńczej

ul. ks. J. Jałowego 24

35-010 RZESZÓW

tel. służbowy: 178721829; domowy: 178631830

e-mail: wwalc@ur.edu.pl

 

ZAINTERESOWANIA NAUKOWE:

Problematyka praw dziecka, funkcjonowania polskiego systemu wsparcia rodziny i pieczy zastępczej, opiekuńczo-wychowawczej działalności szkół.

 

DOŚWIADCZENIE ZAWODOWE:

Od 1 X 1991 r. nauczyciel akademicki w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Rzeszowie, obecnie Uniwersytecie Rzeszowskim; prowadzone przedmioty: pedagogika opiekuńcza, metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej, współczesne koncepcje metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej; od 2014 do 2016 roku Pełnomocnik Dziekana Wydziału Pedagogicznego ds. Praktyk;

1 X 1990 r. – 22 VI 1991 r. – nauczyciel w Szkole Podstawowej nr 2 w Rzeszowie (prowadzenie 2 godzin zajęć dydaktyczno-wychowawczych tygodniowo);

II 2004 do IX 2005 r. – nauczyciel w Kolegium Nauczycielskim, potem Zespole Kolegiów Nauczycielskich w Tarnobrzegu;

X 2008 r. do IX 2010 r. – adiunkt w Wyższej Szkole Inżynieryjno-Ekonomicznej w Rzeszowie.

 

WYBRANE PUBLIKACJE:

 

  1. Publikacja zwarte:

Przemoc w relacjach międzyludzkich – opinie młodzieży, Wydaw. UR, Rzeszów 2006, ISBN 978-83-7338-172-8.

 

  1. Redakcja:
  1. Przemoc. Konteksty społeczno-kulturowe, tom II, Kulturowe i edukacyjne aspekty zjawiska, red. W. Walc, Wydaw. UR, Rzeszów 2007, ISBN 978-83-7338-332-6.
  2. Zagrożenia dla rozwoju współczesnej młodzieży, red. W. Walc, Wydaw. UR, Rzeszów 2015, ss. 175, ISBN 978-83-7996-144-3.
  3. Uzależnienia wśród dzieci i młodzieży. Wybrane problemy, red. W. Walc, Wydaw. UR, Rzeszów 2016, ss. 142, ISBN 978-83-7996-296-9.
  4. Wsparcie rodziny we współczesnej Polsce. Wybrane aspekty, red. W. Walc, Wydaw. UR, Rzeszów 2016, ss. 126, ISBN 978-83-7996-360-7.
  5. Rola rodzeństwa w rozwoju dzieci i młodzieży, red. W. Walc, Wydaw. UR, Rzeszów 2019, ss. 136, ISBN 978-83-7996-581-6.

 

  1. Współredakcje:
  1. Przemoc wobec dzieci. Wybrane zagadnienia teoretyczne i praktyczne, red.
    K. Pikor, W. Walc, Wydaw. UR, Rzeszów 2002, ISBN 83-7338-100-7.
  2. Prawa dziecka. Teoria i praktyka, red. E. Markowska-Gos, H. Sommer, W. Walc, Wydaw. PCEN, Rzeszów 2003, ISBN 83-89760-00-2.
  3. Prawa dziecka. Wybrane aspekty, red. I. Marczykowska, E. Markowska-Gos.
    A. Solak, W. Walc, Wydaw. UR, Rzeszów 2006, ISBN 978-83-7338-197-1.
  4. Opieka i pomoc społeczna wobec wyzwań współczesności, red. W. Walc, B. Szluz, I. Marczykowska, Wydaw. UR, Rzeszów 2008, ISBN 978-83-7338-376-0.
  5. Rodzina, szkoła, środowisko lokalne. Współczesne wyzwania, red. B. Szluz, W. Walc, Wydaw. KORAW, Rzeszów 2011, ISBN 978-83-926640-8-6.
  6. Rodzina w środowisku lokalnym. Pomoc – wsparcie – opieka, red. A. Garbarz, B. Szluz, M. Urbańska, W. Walc, Wydaw. KORAW, Rzeszów 2011, ISBN 978-83-9202214-1-X.
  7. Rola osób znaczących w wychowaniu dzieci i młodzieży, red. W. Walc, A. Śniegulska, Wydaw. UR, Rzeszów 2019, ss. 149, ISBN 978-83-7996-600-4.

 

 

  1. Wybrane artykuły i rozdziały w monografiach:
  1. Młodzież o przemocy, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2001, nr 5, s. 3841, ISSN 0552-2188.
  2. Pedagogiczne aspekty przemocy w telewizji, „Zeszyty Naukowe UR”, nr 5, „Pedagogika i Psychologia” 2003, z. 1, s. 171181, ISSN 1643-0484, 1643-0530.
  3. Prawa dziecka i prawa ucznia w świadomości nauczycieli, „Kwartalnik Edukacyjny” 2005, nr 1 (40), s. 313, ISSN 1230-7556.
  4. Prawa dziecka w opinii studiującej młodzieży, „Kwartalnik Edukacyjny” 2005,
    nr 2 (41), s. 1117, ISSN 1230-7556.
  5. Prawa dziecka a szkoła, „Nowa Szkoła” 2005, nr 6 (634), s. 1624, ISSN 0029-537X.
  6. Pedagog szkolny w opiniach studiującej młodzieży, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2006, nr 9, s. 4146, ISSN 0552-2188.
  7. Prawa dziecka oraz prawa ucznia – opinie nauczycieli i studentów, „Zeszyty Naukowe UR”, nr 36, „Pedagogika i Psychologia” 2006, z. 3, s. 257277, ISSN 1643-0484, 1643-0530.
  8. Przemoc rówieśnicza w szkole – o potrzebie profilaktyki, [w:] Problematika sociálno-patologických javov v školskom prostredí – stav, prevencia, riešenie. Zborník príspevkov medznárodnej vedeckej konferencje konanej 16. novembra 2007 v Ružomberku, Katolícka univerzita v Ružomberku , Pedagogická fakulta, Katedra pedagogiky, Ružomberok 2007, s. 630641, ISBN 978-80-8084-246-8.
  9. Specyfika roli pedagoga szkolnego. Potrzeby i rzeczywistość [w:] Nauczyciel w świecie współczesnym, red. B. Muchacka, M. Szymański, „Impuls”, Kraków 2008, s. 361369, ISBN 978-83-7308-937-2.
  10. Matka jako sprawca przemocy wobec dziecka, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2011, nr 3, s. 2529, ISSN 0552-2188.
  11. Adopcyjne rodzicielstwo jako dar i zadanie [w:] Wartość i dobro rodziny, red. J. Jęczeń, M. Z. Stepulak, Wydaw. KUL, Lublin 2011, s. 227237, ISBN 978-83-7702-260-3.
  12. „Emocjonalnie głodne” dzieci w Polsce [w:] Głodne dzieci w Polsce, red. Cz. Kępski, Wydaw. KUL, Lublin 2011, s. 115129, ISBN 978-83-7702-345-7.
  13. O potrzebie edukacji nauczycieli w dziedzinie praw dziecka [w:] Kształcenie nauczycieli, modele – tendencje – wyzwania wielokulturowej rzeczywistości, red. E. Żmijewska, Wydaw. Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2012, s. 303313, ISBN 978-83-7271-712-2.
  14. Opiekuńczo-wychowawcza funkcja polskiej szkoły [w:] Wychowawcza rola szkoły, red. J. Kirenko, T. Zubrzycka-Maciąg, D. Wosik-Kawala, Wydaw. UMCS, Lublin 2012, s. 2337, ISBN 978-83-7784-160-0.
  15. Pedagog szkolny w systemie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole, „Kwartalik Edukacyjny” 2012, nr 3 (70), s. 2537, ISSN 1230-7556.
  16. Wsparcie rodziny we współczesnej Polsce [w:] Rodzina w obliczu przeobrażeń społecznych, red. A. Garbarz, Z. Frączek, B. Lulek, Krośnieńska Oficyna Wydawnicza, Rzeszów 2012, s. 267282, ISBN 978-83-63937-05-8.
  17. Specyfika adopcyjnego ojcostwa, [w:] Mężczyzna w rodzinie – nadzieje i zagrożenia, red. K. Gąsior, T. Sakowicz, A.  Slodička,  Świętokrzyskie Centrum Profilaktyki i Edukacji, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Zakład Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji Wydziału Pedagogicznego i Artystycznego, Oficyna Wydawnicza „Ston2”, Kielce 2012, s. 268278,
    ISBN: 978-83-7273-816-5.
  18. O potrzebie i możliwościach wsparcia rodziny we współczesnej Polsce, [w:] Trud i siła współczesnej rodziny, red. T. Sakowicz, K. Gąsior, M. Wilk, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Wydział Pedagogiczny i Artystyczny, Zakład Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji, Świętokrzyskie Centrum Profilaktyki i Edukacji, „KARAD”, Kielce 2014, s. 522531, ISBN: 978-83-61982-55-5.
  19. Korczakowskie prawa dziecka współcześnie [w:] Pochylmy się nad dzieckiem. Idea i dzieło Janusza Korczaka, red. M. Korczyński, M. Okrasa. B. Wierzchowska-Konera, Wydaw. UMCS, Lublin 2014, s. 141153, ISBN 978-83-7784-560-8.
  20. Opieka w szkole – potrzeba, możliwości, bariery (uwagi pedagoga) [w:] Administracja opiekuńcza, red. M. Szreniawska, Wydaw. WSPA, Lublin 2015, s. 294310, ISBN 978-83-60617-41-0.
  21. Reforma systemu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w polskiej szkole [w:] W trosce o wychowanie, red. T. Zubrzycka-Maciąg, M. Korczyński, M. Okrasa, Wydaw. UMCS, Lublin 2015, s. 225238, ISBN 978-83-7784-727-5.
  22. Studentki pedagogiki o prawach dziecka, „Kwartalnik Edukacyjny” 2015, nr 3(82), s. 3748, ISSN 1230-7556.
  23. O prawach wychowanków domów dziecka, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2016, nr 10, s. 1724, ISSN 0552-2188.
  24. Rola pedagoga szkolnego w opiniach studentów pedagogiki, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny” 2016, t. XXXV, z. 1, s. 179196, ISSN 0137-6136.
  25. O modelu domu dziecka (od czasów powojennych do ustawy o wpieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej) [w:] W trosce o potrzeby dziecka. Pedagogiczne przesłania Barbary Czeredreckiej, red. B. Gumienny, Wydaw. UR, Rzeszów 2017, s. 176193, ISBN 978-83-7996-435-2.
  26. Prawo dziecka do wychowania w rodzinie i jego realizacja we współczesnej Polsce [w:] Etyka – Rodzina – Społeczeństwo, t. 2, red. A. Garbarz, W. Matyskiewicz, M. Urbańska, Wydaw. UR, Rzeszów 2017, s. 190-200, ISBN 978-83-7996-416-1.
  27. Asystentura rodziny jako nowa forma wsparcia środowiska rodzinnego, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2018, tom 572, nr 7, s. 2234, ISSN 0552-2188.
  28. Nauczyciel a prawa dziecka w szkole, „Edukacja – Technika – Informatyka” 2018, nr 4/26, s. 418423, ISSN 2080-9069.

 

 

Nasi partnerzy

Tweety na temat @UR_Rzeszow