KOŁO NAUKOWE PEDAGOGÓW I PEDAGOGÓW SPECJALNYCH
Opiekun: dr hab. Prof. UR Krystyna Barłóg
Zarząd koła:
Przewodniczący: Maciej Kokoszka
Wiceprzewodniczący: Joanna Rogala
Sekretarz: Anna Dykas
Kronikarze: Karolina Cwynar, Kamila Patla , Justyna Bielańska
Kontakt:
Wydział Pedagogiczny,
Zakład Pedagogiki Specjalnej
ul. ks. J. Jałowego 24
35-959 RZESZÓW
e-mail:
krystyna_barlog@tlen.pl
Misja koła:
Poznanie wielokontekstowości funkcjonowania osób z niepełnosprawnością, metod i form pracy z osobami z niepełnosprawnością, ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Cele:
- Próba prowadzenia profesjonalnych badań naukowych,
- Poznanie różnych obszarów funkcjonowania osób, a szczególnie dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością,
- Organizowanie konferencji, sympozjów naukowych, prezentacja badań naukowych prowadzonych przez koło,
- Organizowanie spotkań, wykładów wybitnych profesorów oraz innych osób zajmujących się podejmowaną przez koło problematyką,
- Poznanie metod i form pracy z osobami z niepełnosprawnością, a szczególnie z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
- Nawiązanie współpracy z instytucjami, organizacjami stowarzyszeniami, specjalistami zajmującymi się pomocą dla osób z niepełnosprawnością oraz wsparciem dla ich rodzin,
- Organizowanie interesujących warsztatów dla studentów koła,
- Organizowanie spotkań dla dzieci o zagrożonym rozwoju, ich rodziców i opiekunów,
- Organizowanie spotkań dla rodziców, rodzin dzieci o zagrożonym rozwoju oraz ze specjalistami,
- Wyjazdy studentów koła do innych ośrodków akademickich oraz do instytucji specjalistycznego wsparcia.
- Nawiązanie kontaktu z innymi kołami naukowymi z innych uczelni, które podejmują podobną problematykę,
- Integracja członków KNPiPS celem wymiany doświadczeń i poglądów,
- Stała współpraca studentów KNPiPS z instytucjami pomocowymi oraz ze studentami z ograniczeniami sprawności,
- Rozpowszechnianie wyników badań prowadzonych przez członków koła na konferencjach i sympozjach oraz publikacja uzyskanych wyników z badań w studenckich Zeszytach Naukowych i innych pracach pod redakcją.
Zadania:
Zadania zawierają się w następujących problemach badawczych:
- Rodzina jako system wspomagania rozwoju i społecznego wsparcia.
- Między inkluzją a tendencjami do wykluczania.
- Poczucie sensu i jakości życia osób z niepełnosprawnością oraz ich rodziny.
- Hierarchia wartości oraz postawy wobec inkluzji osób wspomagających.
- Empatia w pomocowych oddziaływaniach wspomagających.
- Trajektoria cierpienia, postawy rodziców, rodzeństwa, dziadków wobec dziecka z niepełnosprawnością.
- Diagnoza dla rozwoju: diagnozowanie potencjałów, specjalnych potrzeb uczniów ze SPE.
- Metody i formy pracy z dziećmi z niepełnosprawnością.
- Edukacja włączająca – wyzwaniem dla szkoły i przestrzeni wspomagającej.
- Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci o zagrożonym rozwoju.
- Wspomaganie rozwoju i odkrywanie predyspozycji do uzdolnień u dzieci.
- Wsparcie edukacyjne dzieci ze SPE w szkole masowej.
- Gotowość szkół masowych do przyjęcia dzieci ze SPE.
Formy aktywności:
- Wyjazdy do instytucji organizujących pomoc dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz ich rodzin,
- Spotkania i dyskusje z osobami organizującymi pomoc dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz ich rodzin,
- Zapraszanie teoretyków oraz praktyków zajmujących się działalnością terapeutyczną,
- Organizowanie spotkań z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz z ich rodzicami,
- Prowadzenie badań naukowych: pilotażowych, monograficznych oraz empirycznych w zakresie oddziaływań terapeutyczno-diagnostycznych dotyczących dzieci z autyzmem, zespołem Aspergera,
- Redagowanie publikacji, oraz publikowanie w studenckich czasopismach naukowych,
- Współpraca z kołami naukowymi funkcjonującymi przy innych uczelniach,
- Udział w konferencjach naukowych związanych z kanonem zainteresowań Koła Naukowego,
- Realizacja grantów naukowych.
Lista członków:
- Klaudia Sabat-Zabłotni
- Janusz Kawa
- Dominika Szewc
- Katarzyna Ginalska-Połomska
- Ewelina Ginalska-Rak
- Maciej Kokoszka
- Ewa Materna
- Patrycja Ślusarczyk
- Mariola Rybka
- Klaudia Wantuch
- Agata Harłacz
- Justyna Bielańska
- Kamila Patla
- Karolina Cwynar
- Anna Dykas
- Katarzyna Dziedzic
- Wioleta Ćwikła
- Alicja Elglass
- Joanna Rogala
PROJEKTY BADAWCZE KOŁA:
- Dziecko z autyzmem wyzwaniem dla współczesnej szkoły -2015 r.
- Szkoła przyjazna dla dzieci z niepełnosprawnością -2015 r.
- Metody i formy pracy z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością - 2016 r.
- Poczucie sensu i jakości życia młodzieży z niepełnosprawnością -2017 r.
- Między integracją –inkluzją a normalizacją -2017r.
- Bariery czy zmiana? Proces inkluzji w perspektywie edukacyjnej i społecznej -2018 r.
PUBLIKACJE KOŁA : 2017 – 2018
- Dziecko z autyzmem wyzwaniem dla współczesnej szkoły , red. K. Barłóg, Wyd. UR Rzeszów, 2017, s. 185.
- Alicja Kurasz, Katechizacja i przygotowanie do sakramentów dzieci z autyzmem (w) Dziecko z autyzmem wyzwaniem dla współczesnej szkoły, red. K. Barłóg, Wyd. UR Rzeszów, s. 48-57.
- Natalia Kwoka (2017) Adaptacja uczniów z autyzmem do warunków szkoły masowej w opinii nauczycieli i wychowawców (w) Dziecko z autyzmem wyzwaniem dla współczesnej szkoły, red. K. Barłóg, Wyd. UR Rzeszów, s. 81-87.
- Monika Głód (2017) Problemy z komunikacją u dziecka z autyzmem i możliwości terapii (w)
Dziecko z autyzmem wyzwaniem dla współczesnej szkoły, red. K. Barłóg, Wyd. UR Rzeszów, s. 102 – 108.
- Karolina Kapica (2017) Współpraca rodziców dzieci z autyzmem z terapeutami (w) Dziecko z autyzmem wyzwaniem dla współczesnej szkoły, red. K. Barłóg, Wyd. UR Rzeszów, s. 140 – 154.
- Karolina Kapica (2017) Stereotypy społeczne wobec dzieci z autyzmem, (w) Dziecko z autyzmem wyzwaniem dla współczesnej szkoły, red. K. Barłóg, Wyd. UR Rzeszów, s. 166-183.
- K. Barłóg, Dominika Karcz, Janusz Kawa, Klaudia Sabat – Zabłotni (2017) Szkoła wspierająca dzieci z niepełnosprawnością, Wyd. UR Rzeszów, s. 123.
- Metody i formy pracy z osobami o specjalnych potrzebach edukacyjnych – perspektywa life-span, red. K. Barłóg. Wyd. UR Rzeszów, s. 210.
- Klaudia Sabat-Zabłotni (2017) Biblioterapia kobiet ofiar przemocy (w) Metody i formy pracy z osobami o specjalnych potrzebach edukacyjnych – perspektywa life-span, red. K. Barłóg, Wyd. UR Rzeszów, s. 56- 63.
- Katarzyna Ginalska- Połomska, Ewelina Ginalska- Rak (2017)Praca z dzieckiem autystycznym. Metoda krakowska (w) Metody i formy pracy z osobami o specjalnych potrzebach edukacyjnych- perspektywa- life-span, red. K. Barłóg, Wyd. UR Rzeszów, s. 77- 87.
- Natalia Kwoka ( 2017) Metoda Ośrodków pracy Marii Grzegorzewskiej w kształceniu uczniów z niepełnosprawnością intelektualną - od tradycji ku współczesności (w) Metody i formy pracy z osobami o specjalnych potrzebach edukacyjnych – perspektywa life-span, red. K. Barłóg, Wyd. UR Rzeszów, s. 88- 94.
- Janusz Kawa (2017) Metody pracy z uczniem zdolnym (w) Metody i formy pracy z osobami o specjalnych potrzebach edukacyjnych – perspektywa life-span, red. K. Barłóg, Wyd. UR Rzeszów, s. 95-108.
- Aleksandra Warcaba, Gabriela Nagórna (2017) Metoda Weroniki Sherborne w pracy z dziećmi z niepełnosprawnością (w) Metody i formy pracy z osobami o specjalnych potrzebach edukacyjnych – perspektywa life-span, red. K. Barłóg, Wyd. UR Rzeszów, s. 121-130.
- Karolina Bieniarz, Alicja Eglass, Metoda Dobrego Startu w pracy z dziećmi z niepełnosprawnością (w) Metody i formy pracy z osobami o specjalnych potrzebach edukacyjnych - perspektywa life-span, red. K. Barłóg, Wyd. UR Rzeszów, s. 131- 140.
- Dominka Gołąb, Dominika Szczepanik (2017) Terapia plastyczna w procesie wspomagania rozwoju komunikacji osób z niepełnosprawnością intelektualną (w) Metody i formy pracy z osobami o specjalnych potrzebach edukacyjnych – perspektywa life-span, red. K. Barłóg, Wyd. UR Rzeszów, s. 143-152.
- Dominika Karcz, Karolina Nowak, Muzykoterapia - wspomaganie terapii poprzez dzwięk i muzykę (w) Metody i formy w pracy z osobami o specjalnych potrzebach edukacyjnych – perspektywa life-span, red. K. Barłóg, Wyd. UR Rzeszów, s. 153-161.
- Barbara Maciąg –Bebło, Justyna Michalewska (2017) Metoda Dennisona jako metoda wspomagająca rozwój dziecka z niepełnosprawnością wieloraką (w) Metody i formy w pracy z osobami o specjalnych potrzebach edukacyjnych – perspektywa life-span, red. K. Barłóg, Wyd. UR Rzeszów, s. 162-172.
- Monika Godos, Barbara Szetela, Izabela Zajdel (2017) Rola rodziców wychowaniu dziecka z wadą słuchu (w) Metody i formy w pracy z osobami o specjalnych potrzebach edukacyjnych – perspektywa life-span, red. K. Barłóg, Wyd. UR Rzeszów, s. 195 – 205.
Osiągnięcia Koła
- Wyróżnienie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w konkursie StRuNa w kategorii „Koło Naukowe Roku 2016”;
- I nagroda dla dr hab. prof. nadzw. UR Krystyny Barłóg w kategorii Opiekun Naukowy Roku 2016;
- III nagroda MNiSW dla Koła Naukowego Pedagogów i Pedagogów Specjalnych w Konkursie StRuNa w kategorii: KOŁO NAUKOWE ROKU 2017.