Ta strona używa cookie. Informacje o tym w jakich celach pliki cookie są używane znajdziesz w Polityce Prywatności.
W przeglądarce internetowej możesz określić warunki przechowywania i dostępu do cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.  
Zamknij

ZAKŁAD PEDAGOGIKI SPECJALNEJ

  1. Dr hab. Krystyna Barłóg, prof. UR – KIEROWNIK
  2. Dr Beata Gumienny
  3. Dr Aneta Lew-Koralewicz
  4. Dr Agnieszka Łaba-Hornecka
  5. Dr Aleksandra Mach
  6. Dr Izabela Marczykowska
  7. Dr Małgorzata Zaborniak-Sobczak

                                 

Zakład Pedagogiki Specjalnej realizuje następujące problemy badawcze:

  • Normalizacja życia i rozwoju osób   z niepełnosprawnością.
  • Wielontekstowość edukacji i rehabilitacji    osób z niepełnosprawnością i zagrożonych społecznym wykluczeniem.
  • Wspomaganie rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w różnych formach edukacji.
  • Odpowiedzialność  w procesach edukacji, rehabilitacji i rozwoju dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością.
  • Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci zagrożonych niepełnosprawnością i niepełnosprawnych.
  • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
  • Odkrywanie talentów. Konteksty edukacji i rozwoju.    
  • Empatia w pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
  • Wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży zagrożonej niepełnosprawnością i niepełnosprawnej.
  • Integracja-inkluzja-normalizacja. Ponadczasowość  idei integracyjnego systemu kształcenia osób z niepełnosprawnością w teorii i praktyce.

Celem prowadzonych eksploracji badawczych i studiów  jest próba ekosystemowego i interdyscyplinarnego wskazania uwarunkowań i efektów pracy  rehabilitacyjno-edukacyjno-wspomagajacej, pomocowej wobec osób z niepełnosprawnością, głównie dzieci i młodzieży zagrożonej niepełnosprawnością i niepełnosprawnej, oraz wsparcia rodziny. Przyjecie, że tego rodzaju dyskurs w ujęciu komplementarnym, z uwzględnieniem systemowej wizji człowieka z niepełnosprawnością  w jego całościowej przestrzeni ekosystemowego funkcjonowania wymaga tworzenia optymalnych warunków dla  podmiotowej autonomii, i kreatywnej samorealizacji, emancypacji i rozwoju już  od wczesnych etapów wspomagania rozwoju w przestrzeniach mikro-, mezo-, makro, ekosystemowych.

Wybrane publikacje Zakładu Pedagogiki Specjalnej:

  • K. Barłóg (2008) Wspomaganie rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w różnych formach  edukacji wczesnoszkolnej, UR Rzeszów.
  • M. Zaborniak-Sobczak (2014) Odpowiedzialność  młodzieży z wadą słuchu, UR Rzeszów.
  • K. Barłóg, A. Mach, M. Zaborniak-Sobczak (2012) Odkrywanie talentów. Konteksty edukacji i rozwoju, UR Rzeszów.
  • K. Barłóg, M. Rorat, E. Kensy (2012) Wyrównywanie szans edukacyjnych. Konteksty edukacyjne i społeczne, Wyd. UR Rzeszów.
  • K. Barłóg, A. Mach, E. Kensy, M. Rorat, M. Zaborniak-Sobczak (2011) Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci zagrożonych niepełnosprawnością i niepełnosprawnych, Wyd. Mitel Rzeszów.

Współpraca międzynarodowa:

Zakład Pedagogiki Specjalnej współpracuje z wieloma instytutami   m.in. w: Institutie Mezioborowych  Studii w Brnie, Presovie, Lwowie.

                      

 

Nasi partnerzy

Tweety na temat @UR_Rzeszow